وضعیت بحرانی 5 برند برتر جهان/ 3.4 تریلیون دلار سرمایه از دست رفت

به طور خاص، اپل به عنوان بزرگترین شرکت از نظر ارزش گذاری، سال را با ارزش بازار 2.9 تریلیون دلار آغاز کرد و سپس با 18.33 درصد کاهش، ارزش آن به 2.3 تریلیون دلار رسید.

وضعیت بحرانی 5 برند برتر جهان/ 3.4 تریلیون دلار سرمایه از دست رفت

به گزارش خبرنگار پول و سرمایه اقتصاد 100-  در سال 2022، رشد اقتصاد جهانی به طور قابل توجهی کاهش یافته و تورم بالا و نرخ های بهره ناشی از آن بر بازار سهام تأثیر گذاشته است. در نتیجه، برخی از موفق‌ترین شرکت‌ها در جهان به واسطه تأثیرات بازارهای رکود در حال فروپاشی هستند، زیرا آنها شواهد نشان می‌دهد که حجم بالایی از سرمایه خود را از دست داده‌اند.

داده های به دست آمده توسط Finbold نشان می دهد که ارزش بازار تجمعی پنج شرکت پیشرو در ایالات متحده خروجی 3.41 تریلیون دلاری یا کاهش 33.8 درصدی را در سال 2022 ثبت کرده است. به ویژه، در ابتدای سال که ارزش کل بازار شرکت ها 10.09 تریلیون دلار بود که تا 3 نوامبر به 6.68 تریلیون دلار کاهش یافته است.

به طور خاص، اپل (NASDAQ: AAPL)، بزرگترین شرکت از نظر ارزش گذاری، سال را با ارزش بازار 2.9 تریلیون دلار آغاز کرد و سپس با 18.33 درصد کاهش ارزش آن به 2.3 تریلیون دلار رسید. زیرا این غول فناوری کمترین افت ارزش را در بین شرکت های منتخب به ثبت رساند. سرمایه مایکروسافت (NASDAQ: MSFT) با 34.56 درصد کاهش از 2.5 تریلیون دلار به 1.64 تریلیون دلار رسید. در جاهای دیگر، ارزش آلفابت (NASDAQ: GOOG) از 1.9 تریلیون دلار به 1.1 تریلیون دلار یا 39.82 درصد کاهش یافته است.

ارزش فعلی غول خودروهای الکتریکی تسلا نیز با کاهشی 38.97 درصدی نسبت به 1.06 تریلیون دلار ثبت شده در ابتدای سال است. در نهایت، غول تجارت الکترونیک آمازون (NASDAQ: AMZN) بیشترین کاهش ارزش سال تا به امروز را با 44.74 درصد از 1.69 تریلیون دلار به 0.939 تریلیون دلار ثبت کرده است.

نکته جالب اینجاست که این شرکت‌های بزرگ از بحران همه‌گیری کرونا جان سالم به در بردند اما در وضعیت وخیم اقتصادی امسال و به واسطه سیاست‌های سخت‌گیرانه بانک مرکزی آمریکا سهام آنها دچار افتی محسوس شده است.

در این رابطه هر چند که درامد شرکت‌ها به میزان قابل ملاحظه‌ای حفظ شده، اما مساله اصلی اکنون موضوع پایداری آنهاست. در واقع با توجه به شرایط تورمی و کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران، درآمدهای اخیر شرکت‌ها بالاتر از حد متوسط بوده اما کاهش فروش و افت تجارت الکترونیک از جمله عوامل چالش‌زا برای آنها محسوب می‌شود.

در این میان سرمایه‌گذاران یا سرمایه خود را از این شرکت‌ها خارج کرده و یا اینکه به طور محتاطانه ای عمل می‌کنند. نتیجه این شده که غول‌های فناوری که برگ برنده آنها سرمایه گذاری در شرایط ناپایدار بازار بوده، اکنون این امتیاز ویژه را از دست داده‌اند.

علاوه بر این، اصلاح ارزش گذاری نیز به کمبود ارز و ضعف تقاضا دامن زده است.

گفتنی است بخشی از بازار معتقد است که ارزش گذاری فعلی سهام فناوری نباید عاملی برای هشدار باشد. یک بحث کلی وجود دارد مبنی بر اینکه سهام از ارزش گذاری غیرعادی طولانی و عملکرد بهتر نسبت به سایر بخش ها برخوردار بوده اند. به عنوان مثال، سهام تسلا مرکز بحث در مورد ارزش واقعی آن بوده است، به طوری که تحلیلگران پیش بینی می کنند که پس از افزایش سهام تسلا در دوران همه‌گیری، این شرکت اکنون به یک افت احتمالی نزدیک می‌شود.

از سوی دیگر اگرچه اپل از شوک های فعلی بازار در امان نمانده است، اما این شرکت بار دیگر انعطاف پذیری خود را بر اساس توانایی در حفظ ارزش بازار بالای 2 تریلیون دلار حفظ کرده است.

علاوه بر این، اپل به بیان توانایی خود در طراحی محصولات جذاب ادامه می دهد. بر اساس انعطاف‌پذیری سهام، می‌توان گفت که اپل از پایه‌های تجاری مستحکم سود می‌برد که بعید به نظر می‌رسد تحت تأثیر عوامل اقتصاد کلان به طور قابل‌توجهی آسیب ببیند، مگر اینکه چیزی بسیار مخرب به بازار وارد شود.

به گفته کارشناسان و به طور کلی، برای اکثر شرکت‌ها بازیابی ارزش‌گذاری، علیرغم ترس غالب از رکود، به عملکرد اقتصاد نیز بستگی دارد. بسته به اینکه فدرال رزرو چگونه سیاست‌های سخت‌گیرانه را مدیریت می‌کند، غول‌های فناوری ممکن است در صورت بهبود فعالیت‌های بازار سهام، آرامش پیدا کنند. در این میان، شرکت ها باید در جهت حفظ ارزش گذاری خود تلاش کنند، با توجه به اینکه این معیار برای جذب سرمایه گذاران و برجسته کردن پتانسیل رشد آنها حیاتی است.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : مدیرکل استاندارد استان تهران از ادامه برخوردهای قانونی با فروشندگان مصنوعات طلا با عیار پایین…

اخبار سلامت

سینما در سینما