پشیمانی OpenAI از اخراج سم آلتمن ؛ مذاکره برای بازگشت او در جریان است

اقتصاد ۱۰۰ - پس از برکناری سم آلتمن از سمت مدیر عاملی OpenAI، بحران‌ها از همان روز و ساعات اولیه آغاز شد. اما حالا، شواهد موجود از پشیمانی OpenAI از اخراج سم آلتمن خبر می‌دهند.

پشیمانی OpenAI از اخراج سم آلتمن ؛ مذاکره برای بازگشت او در جریان است

به گزارش گروه دانش و فناوری، روز گذشته شنیدیم که هیئت مدیره OpenAI، سم آلتمن را از سمت خود برکنار کرده و میرا موراتی را به‌عنوان مدیرعامل موقت انتخاب کرده است. این تصمیم، پیامدهای مختلفی به‌همراه داشت که از جمله‌ی آنها، کاهش قیمت توکن Worldcoin بود. همچنین اعلام شد که چند نفر دیگر، از جمله گرگ براکمن (هم‌بنیانگذار OpenAI) از سمت خود استعفا دادند.

 
مجموعه اتفاقاتی که در روزها و ساعت‌های گذشته رخ داده، هیئت مدیره‌ی OpenAI (شرکت توسعه‌دهنده ChatGPT) را وادار کرده تا سم آلتمن را به جایگاه خود برگردانند.

به گفته چندین نفر از افراد آگاه، هیئت مدیره OpenAI در حال مذاکره با سم آلتمن برای بازگشت او به‌عنوان مدیرعامل است. یکی از این افراد آگاه مدعی‌ شده که آلتمن به‌طور ناگهانی و بدون اطلاع قبلی توسط هیئت مدیره در روز جمعه برکنار شده است و حالا چندان مطمئن نیست که پیشنهاد بازگشت را قبول کند یا خیر. او احتمالا خواهان تغییرات قابل توجهی در سیستم مدیریت OpenAI است.

پشیمانی OpenAI از اخراج سم آلتمن

پس از اعلام این خبر، یکی دیگر از منابع نزدیک به آلتمن اعلام کرد که هیئت مدیره با استعفا و پس از آن، بازگشت دوباره‌ی آلتمن و براکمن موافقت کرده بود؛ اما تا آن زمان، ضرب‌الاجل اصلی که تا ساعت 5 عصر تعیین شده بود را از دست داده بود. تا آن زمان، بسیاری از کارکنان شرکت استعفا داده بودند. اگر آلتمن تصمیم بگیرد که شرکت را برای همیشه ترک کند و شرکت جدیدی را تاسیس کند، این کارمندان حتما با او همراه می‌شوند.

مذاکره‌ی هیئت مدیره با آلتمن برای بازگشت او، مخصوصا در شرایطی که تنها یک روز از اخراج او گذشته، نشان می‌دهد که OpenAI به‌شدت دچار مشکل شده است. ساعاتی پس از برکنار آلتمن، گرگ براکمن، رئیس OpenAI و رئیس سابق هیئت مدیره، از سمت خود استعفا داد. گزارش‌ها نشان می‌دهند که این دو نفر با دوستان و سرمایه‌گذاران دیگر، درباره راه‌اندازی یک شرکت دیگر گفتگو کردند. پس از اخراج و استعفای این دو نفر، گروهی از محققان ارشد نیز استعفا دادند و اینطور که از شواهد پیداست، بسیاری از افراد دیگر نیز قصد خروج از شرکت را دارند.

مایکروسافت، بزرگترین سرمایه‌گذار OpenAI، اندکی پس از اخراج آلتمن در بیانیه‌ای گفت که این شرکت به مشارکت خود با شرکت هوش مصنوعی «متعهد می‌ماند». با این‌حال، به سرمایه‌گذاران OpenAI هشدار یا فرصتی داده نشد تا تصمیم هیئت مدیره برای حذف آلتمن را بررسی کنند.

حذف آلتمن به‌عنوان چهره‌ی شناخته‌ شده‌‌ی این شرکت می‌تواند OpenAI را دچار بحران‌های جدی‌تری کند؛ مخصوصا در شرایطی که شرکت‌های رقیب ChatGPT به‌سرعت در حال گسترش و توسعه هستند.

سخنگوی شرکت OpenAI هیچ پاسخی به پرسش خبرنگاران نداده و اظهارنظری درباره بازگشت آلتمن نکرده است. سخنگوی مایکروسافت نیز به این موضوع واکنش نشان نداده است.
در حال حاضر، اعضای هیئت مدیره شرکت را ایلیا سوتسکور (دانشمند ارشد)، آدام دی‌آنجلو (مدیرعامل Quora)، تاشا مک کالی (مدیر عامل سابق GeoSim Systems) و هلن تونر (مدیر استراتژی مرکز امنیت و فناوری نوظهور جورج تاون) تشکیل می‌دهند. این هیئت مدیره برخلاف هیئت مدیره‌های رایج در شرکت‌های دیگر، هیچ وظیفه‌ای برای افزایش ارزش سهامداران ندارد و هیچکدام از آنها در شرکت سهام ندارند. هدف اصلی آنها اطمینان از ایجاد هوش عمومی مصنوعی سودمند است.
به گفته‌ی چند منبع آگاه،‌ سوتسکور که خود یکی از بنیانگذاران شرکت بوده و رهبری تیم محققان را برعهده دارد، نقش مهمی را در اخراج سم آلتمن ایفا کرده است. منابع آگاه مدعی هستند که نقش او در این کودتا، نشان از جنگ قدرت بین بخش تحقیقات و محصول نهایی شرکت دارد.

انتهای پیام

منبع : تکراتو

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما