اولین ماهواره‌های پروژه کویپر آمازون در مدار قرار گرفتند؛ رقیب استارلینک از راه رسید

اقتصاد ۱۰۰ - اولین ماهواره‌های پروژه کویپر آمازون برفراز موشک اتلس ۵ جهت راه‌اندازی به مدار زمین پرتاب شدند و ساخت منظومه‌ی ماهواره‌ای اینترنتی آمازون رسما آغاز شد.

اولین ماهواره‌های پروژه کویپر آمازون در مدار قرار گرفتند؛ رقیب استارلینک از راه رسید

به گزارش گروه دانش و فناوری، دو فضاپیمای اولیه‌ پروژه کویپر به‌نام‌های کویپرست ۱ و ۲ سامانه‌های مورد نیاز برای استفاده در منظومه ماهواره‌ای نهایی آمازون را آزمایش خواهند کرد.

آمازون سرانجام پس از مدت‌ها انتظار، ساخت منظومه‌ی ماهواره‌ای اینترنتی خود را آغاز کرد. دو نمونه‌ی اولیه از ماهواره‌های پروژه‌ی کویپر این شرکت امروز جمعه در ساعت ۲۱:۳۶ به وقت ایران در ماموریتی به نام پروتوفلایت از پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال فلوریدا برفراز موشک اتلس ۵ از ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی به مدار زمین پرتاب شدند.

مرحله‌ی فوقانی اتلس ۵ ماهواره‌های کویپرست ۱ و کویپرست ۲ را در مداری به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین تزریق کرد. ماهواره‌ها پس از استقرار پنل‌های خورشیدی و آزمایش سامانه‌ها، اتصال اینترنت را از فضا به آنتن‌های تخت و مربعی روی زمین ارسال خواهند کرد. این اولین‌بار است که شرکت آمازون ماهواره در فضا قرار می‌دهد.

این شرکت کار تحقیق و توسعه روی پروژه کویپر را در سال ۲۰۱۸ آغاز و مجوز استقرار و راه‌اندازی منظومه‌ی ماهواره‌ای خود را در سال ۲۰۲۰ از کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا دریافت کرد.

مجوز دریافتی آمازون به استقرار منظومه‌ای اولیه متشکل از ۳۲۳۶ ماهواره چراغ سبز می‌دهد و تصریح می‌کند که این شرکت باید دست‌کم نیمی از ماهواره‌ها را تا ژوئیه‌ی ۲۰۲۶ عملیاتی کند. این ماهواره‌ها درنهایت با استارلینک اسپیس‌ایکس و منظومه‌های ماهواره‌ای متعلق به سایر شرکت‌ها رقابت خواهد کرد.

اغلب ماهواره‌های پروژه کویپر برفراز سه موشک سنگین به مدار نزدیک زمین پرتاب خواهند شد: ولکان قنطورس از ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی، آریان ۶ از شرکت فرانسوی آریان‌اسپیس و نیوگلن از بلوارجین، شرکت موشکی تاسیس‌شده به‌دست جف بزوس.

بااین‌حال، هیچ‌کدام از آن موشک‌ها هنوز از روی زمین بلند نشده‌اند. کویپرست ۱ و کویپرست ۲ قرار بود در اولین پرواز ولکان قنطورس در بهار امسال روانه‌ی فضا شوند؛ اما پرواز این موشک به تاخیر افتاد و درنتیجه آمازون در ماه اوت تصمیم گرفت تا ماهواره‌هایش را برفراز اتلس ۵ به فضا بفرستد.

رو آوردن به اتلس ۵ درواقع دومین تغییر پرتابگر برای اولین گروه از ماهواره‌های پروژه کویپر محسوب می‌شد. درابتدا قرار بود این ماهواره‌های آزمایشی اواخر سال گذشته با موشک RS1 از شرکت ای‌بی‌ال اسپیس سیستمز پرتاب شوند؛ اما تاخیرهای متعدد آن شرکت، آمازون را ناگزیر به تغییر پرتابگر کرد.

اولین ماهواره‌های پروژه کویپر آمازون در مدار قرار گرفتند؛ رقیب استارلینک از راه رسید!

اگر همه‌چیز به خوبی پیش برود، ولکان قنطورس تا پیش از پایان سال جاری میلادی، برای اولین‌بار پرتاب خواهد شد. آریان ۶ نیز قرار است اولین پروازش را در اوایل سال ۲۰۲۴ انجام دهد و درنهایت نیوگلن احتمالا در سال ۲۰۲۵ برای اولین‌بار از روی زمین بلند خواهد شد.

درمقابل اسپیس ایکس به‌عنوان رقیب آمازون، پرتاب ماهواره‌های استارلینک را از سال‌ها پیش با موشک‌های کارکشته‌ی فالکون ۹ خود آغاز کرده است. منظومه‌ی استارلینک هم‌اکنون با نزدیک به ۵ هزار ماهواره راه‌اندازی‌شده و درحال ارائه‌ی خدمات اینترنت ماهواره‌ای است. این تعداد در آینده افزایش خواهد یافت. اسپیس ایکس مجوز استقرار ۱۲ هزار فضاپیمای استارلینک را در مدار نزدیک زمین به‌دست آورده و علاوه‌بر آن، خواستار دریافت مجوز برای پرتاب ۳۰ هزار ماهواره‌ی دیگر است.

درهمین‌حال، پروژه کویپر آمازون تازه وارد مرحله‌ی آزمایش مداری شده است. آمازون می‌گوید کویپرست ۱ و کویپرست ۲ به این شرکت امکان می‌دهد تا فناوری مورد نیاز برای استفاده در طراحی نهایی ماهواره‌هایش را آزمایش کند.

انتهای پیام

منبع : تکراتو

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما