دلیل رنگ نارنجی هویج کشف شد

اقتصاد ۱۰۰ - دلیل رنگ نارنجی هویج بالاخره کشف شد. اولین هویج‌های کشف شده در طبیعت رنگ‌های زرد و بنفش داشتند اما چه شد که این سبزی ریشه‌دار به رنگ نارنجی درآمد؟

دلیل رنگ نارنجی هویج کشف شد

به گزارش گروه دانش و فناوری، هویج یکی از سبزی‌های موردعلاقه و بسیار مفید هر انسانی بر روی زمین است که علاوه‌بر مصارف آشپزی، در شکل و شمایل دیگری در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه اعجاب‌انگیز که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی است، در رنگ‌های متفاوتی تا حالا دیده شده است. اما شاید نمی‌دانستید که اولین هویج‌های یافت شده به رنگ‌های بنفش و زرد بودند و بعداً به نارنحی تغییر رنگ دادند. اما دلیل رنگ نارنجی هویج چیست؟ در ادامه نوشته با تکراتو همراه باشید.

اولین هویج اهلی که در قرن دهم در آسیای مرکزی رشد کرد، در اصل بنفش یا زرد بود. هویج نارنجی اولین بار در دهه ۱۴۰۰ در اروپای غربی ظاهر شد و احتمالاً نتیجه‌ پیوند هویج‌های زرد و سفید بود. از آن زمان، هویج نارنجی به‌دلیل شیرین بودن و رنگ روشنش به محبوبیت بسیاری دست یافته است.

ماسیمو آیوریزو از دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی به‌گزارش نیوساینتیست می‌گوید:

«در اوایل دهه ۱۹۰۰ این اعتقاد وجود داشت که آب هویج نارنجی از نظر پزشکی بسیار مفید است؛ به همین دلیل هویج به عنوان یک سبزی سالم شناخته شد.»

دلیل رنگ نارنجی هویج کشف شد

اکنون آیوریزو و همکارانش دلیل علمی تمایز در رنگ‌ هویج‌ها را کشف کرده‌اند. گروه محققان ژنوم ۶۳۰ نوع هویج را توالی‌یابی کردند و به دنبال تنوع گونه‌های ژنتیکی مرتبط با صفات خاص گشتند. سپس آن‌ها به سه ژن خاص رسیدند که در هویج نارنجی دارای تنوعی بود که به غیرفعال شدن ژن‌ها منجر شده بود. در هویج‌های بنفش، زرد یا سفید، حداقل یکی از این سه ژن فعال بود.

وجود ژن‌های یادشده، سطوح آلفاکاروتن و بتاکاروتن را تنظیم می‌کند؛ موادی شیمیایی‌ای که به گروهی از رنگدانه‌ها به نام کاروتنوئیدها تعلق دارد. آلفا و بتا کاروتن در بدن انسان به ویتامین آ تبدیل می‌شود که برای سلامت چشم‌ها، سیستم ایمنی و سایر بخش‌های بدن مهم است.

آیوریزو می‌گوید وقتی ژن‌ها غیرفعال می‌شوند، هویج سطوح بالاتری از این رنگدانه‌های خاص را تولید می‌کند که باعث ایجاد طیف رنگی نارنجی ویژه‌ هویج می‌شود و همچنین، هویج را به یک منبع غنی از ویتامین آ تبدیل می‌کند. سایر هویج‌ها دارای سطوح بالایی از رنگدانه‌های کاروتنوئیدی متفاوتی هستند که به ویتامین آ تبدیل نمی‌شود.

همچنین بسیاری از هویج‌های نارنجی دارای انواع ژن‌هایی بودند که باعث تأخیر در گل‌آوری می‌شود و معمولاً هویج را سفت‌تر و غیرقابل خوردن می‌کند. آیوریزو می‌گوید به نظر می‌رسد که قرن‌ها است کشاورزان ناآگاهانه این صفات مفید را انتخاب می‌کنند. او و گروهش امیدوارند که درک جامع‌تر از ژنتیک هویج بتواند به پرورش هویج‌های بهتر در آینده کمک کند.

انتهای پیام

منبع : تکراتو

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما