حضور فضانورد ونزوئلا در ماموریت چین به کره ماه

اقتصاد ۱۰۰ - ونزوئلا ممکن است یک فضانورد را در ماموریت چین به ماه بفرستد.

حضور فضانورد ونزوئلا در ماموریت چین به کره ماه

به گزارش گروه دانش و فناوری، نیکلاس مادورو(Nicolás Maduro)، رئیس جمهور ونزوئلا هفته گذشته گفت که اولین مرد یا زن ونزوئلایی می‌تواند با یک فضاپیمای چینی روی ماه فرود بیاید.

مادورو در روز ۱۳ سپتامبر در پکن، شی جین پینگ(Xi Jinping) رئیس جمهور چین را طی یک سفر دولتی ملاقات کرد. این دو کشور مجموعه‌ای از توافق‌نامه‌ها را برای گسترش همکاری‌ها امضا کردند که شامل حوزه‌هایی مانند نفت، تجارت، معدن، مالی و فضا می‌شد.

در این ملاقات ژانگ کجیان(Zhang Kejian)، مدیر اداره ملی فضایی چین(CNSA) و گابریلا خیمنز(Gabriela Jimenez)، معاون رئیس جمهور و وزیر علوم و فناوری ونزوئلا حضور داشتند که یک توافقنامه همکاری فضایی را امضا کردند.

مادورو در شبکه‌های اجتماعی گفته است که فضانوردان ونزوئلایی به زودی می‌توانند در چین آموزش ببینند و در آینده به ماه بروند. او در رسانه‌های اجتماعی نوشت: جایی که ما می‌رویم، به سمت ماه است، به عصری عالی برای چین و ونزوئلا.

تلاش‌های فضایی چین در دهه گذشته بسیار گسترش یافته است.

 این کشور تبدیل به سومین کشوری شد که در سال ۲۰۱۳ با موفقیت بر روی ماه فرود آمد و از آن زمان در سمت دور ماه نیز فرود انجام داده، یک مریخ نورد در مریخ قرار داده و یک ایستگاه فضایی مدولار به نام تیانگونگ(Tiangong) در مدار پایین زمین نیز ساخته است.

پکن اکنون به دنبال ایجاد اتحادی از کشورها برای اکتشاف و بهره‌برداری بالقوه از ماه، موازی برنامه آرتمیس به رهبری ایالات متحده و توافقنامه آرتمیس است.

ونزوئلا اولین کشور خارجی بود که به پروژه ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی قمری(ILRS) پیوست که به طور مشترک توسط چین و روسیه در سال ۲۰۲۱ اعلام شد.

با این حال، هر سفر ونزوئلا به ماه ممکن است کمی دور از ذهن باشد. چین بیانیه ارسال فضانورد ونزوئلا را متقابلا پاسخ نداده است. مقامات پاکستانی ادعا کرده بودند که فضانوردان این کشور در سال ۲۰۲۲ به تیانگونگ پرواز خواهند کرد، اما چنین ماموریتی هنوز محقق نشده است.

گزارشی از واشنگتن پست همچنین اشاره می‌کند که ونزوئلا در حال حاضر میلیاردها دلار به چین بدهی دارد، که احتمالا به شدت بر میزان مشارکت ونزوئلا در پروژه ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی قمری تحت رهبری چین تأثیر می‌گذارد و همچنین اشتیاق برای وام‌دهی بیشتر چین را کاهش می‌دهد. ونزوئلا نیز با بحران‌های شدید اقتصادی مواجه است.

چین هیچ فضانورد خارجی به ایستگاه فضایی خود نفرستاده است، اما احتمالا این وضعیت در آینده تغییر خواهد کرد. این کشور پیش‌تر اعلام کرده بود که به دنبال آموزش فضانوردان بین‌المللی در مرکز تحقیقات و آموزش فضانوردان چینی خود در پکن است.

چین می‌خواهد یک دو نفر از فضانوردان خود را قبل از سال ۲۰۳۰ به ماه بفرستد. قرار است ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی قمری در اوایل دهه ۲۰۳۰ ساخته شود. با این حال، این جدول زمانی به این معنی است که مدتی طول می‌کشد تا فضاپیمای چینی فضانوردان بین‌المللی را به ماه منتقل کند.

انتهای پیام

 

 

منبع : ايسنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما