نتایج امیدوار کننده دارویی که پوکی استخوان را درمان می‌کند

اقتصاد ۱۰۰ - یک داروی جدید پتانسیل کمک به فضانوردان را در ماموریت‌های آینده به ماه و مریخ نشان می‌دهد.

نتایج امیدوار کننده دارویی که پوکی استخوان را درمان می‌کند

به گزارش گروه دانش و فناوری، دارویی موسوم به BP-NELL-PEG نتایج امیدوارکننده‌ای در مبارزه با از دست رفتن استخوان در شرایط ریزگرانش در موش‌ها نشان داده است. با این حال، این دارو هنوز بر روی انسانها آزمایش نشده است.

در سرتاسر جهان، هر سه ثانیه استخوان یک نفر به دلیل ابتلا به بیماری پوکی استخوان می‌شکند. این بیماری استخوان‌های دستکم ۱۰ میلیون نفر را تنها در ایالات متحده آمریکا ضعیف می‌کند.

با شتاب گرفتن مفهوم ماموریت‌های فضایی سرنشین‌دار به ماه و مریخ، دانشمندان فعالانه به دنبال راه‌هایی برای محافظت از فضانوردان در برابر پیامدهای اجتناب ناپذیر پروازهای فضایی طولانی مدت، از جمله کاهش شدید تراکم استخوان هستند.

در حالی که اکثر داروهای مورد استفاده برای درمان پوکی استخوان به کاهش سرعت بیماری می‌انجامد، رویکرد جدیدی که تشکیل استخوان جدید را مد نظر قرار می‌دهد نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داده است. این نتایج در طول آزمایشی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) بر روی موش‌ها انجام شد، به دست آمد.

محققان از یک پروتئین شناخته شده به نامNELL-like molecule-۱ (NELL-۱) که توسط بدن تولید می‌شود، استفاده کردند که پیش از این در برخی از مدل‌های حیوانی تقویت استخوان‌سازی را نشان داده بود.

با توجه به تحقیقات جدید، از آنجایی که این دارو با مهار این پروتئین تنها زمانی عمل می‌کند که در طول جراحی به استخوان آسیب‌دیده تزریق شود، محققان دارو را طوری اصلاح کردند که بتوان آن را زیر پوست تزریق کرد تا استخوان‌سازی را در سراسر بدن تقویت کند.

دکتر کانگ تینگ(Kang Ting)، استاد موسسه فورسایت در ماساچوست و یکی از نویسندگان این مطالعه جدید می‌گوید: اگر مطالعات انسانی این را ثابت کند، BP-NELL-PEG می‌تواند ابزار امیدوارکننده‌ای برای مبارزه با از دست رفتن استخوان و زوال اسکلتی عضلانی باشد، به ویژه زمانی که تمرینات مقاومتی معمولی به دلیل آسیب‌ها یا سایر عوامل ناتوان‌کننده امکان‌پذیر نیستند. دکتر تینگ برای اولین بار بیش از ۲۰ سال پیش اثرات استخوان‌سازی NELL-۱ را کشف کرد.

این مطالعه جدید همچنین پتانسیل این دارو را با افزایش نیمه عمر آن افزایش داد. نیمه عمر تعیین می‌کند دارو تا چه مدت می‌تواند در بدن باقی بماند. در این حالت، نیمه عمر با افزایش از ۵.۵ ساعت به ۱۵.۵ ساعت تقریبا سه برابر شد. دانشمندان در بیانیه اخیر گفتند که داروی اصلاح شده که BP-NELL-PEG نامیده می‌شود، قابلیت برتری در بهبود بافت استخوانی بدون ایجاد عوارض جانبی قابل مشاهده نشان می‌دهد.

چیا سو(Chia Soo)، استاد گروه جراحی و ارتوپدی در دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس و نویسنده اصلی این مطالعه جدید، در بیانیه‌ای در مورد این دارو که در سال ۲۰۱۸ منتشر شده بود گفت: ما می‌توانیم به صراحت بگوییم که NELL-۱ تراکم استخوان را در شرایط ریزگرانش افزایش می‌دهد، که این بسیار هیجان‌انگیز است. این موفقیت، قدرت درمان برای بهبود از دست رفتن شدید استخوان را نشان می‌دهد.

برای آزمایش اثرات این دارو در از دست رفتن استخوان به دلیل محیط پروازهای فضایی، محققان ۴۰ موش ماده را در سال ۲۰۱۷ به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستادند و ۴۰ موش دیگر را در مرکز فضایی کندی در فلوریدا مورد مطالعه قرار دادند که تحت درمان با این دارو قرار داشتند اما در معرض شرایط پروازهای فضایی نبودند.

محققان در بیانیه اخیر خود گفتند که هر دو گروه افزایش قابل توجهی در تشکیل استخوان نشان دادند.

بر اساس این مطالعه جدید، از میان ۴۰ موش موجود در ایستگاه فضایی بین‌المللی، ۲۰ موش پس از ۴.۵ هفته زنده به زمین بازگردانده شدند، در حالی که نیمی دیگر به مدت ۹ هفته در معرض ریزگرانش قرار داشتند.

این اولین باری است که موش‌های زنده به زمین بازگردانده می‌شوند، که این برای محققان در انجام بررسی روی بافت‌ها و سلول‌های زنده مهم بود.

در حالی که این دارو نتایج امیدوارکننده‌ای را در موش‌ها نشان داده است، هنوز راه زیادی تا استفاده از آن برای کمک به تشکیل استخوان در انسان وجود دارد.

سو می‌گوید: ما می‌خواهیم ببینیم چگونه می‌توانیم این درمان پوکی استخوان را برای درمان بالینی نهایی آماده کنیم. نه تنها برای میلیون‌ها بیمار مبتلا به پوکی استخوان روی زمین، بلکه در سفرهای فضایی آینده و ماموریتی به مریخ، می‌خواهیم ببینیم چگونه می‌توانیم از اثرات مضر ریزگرانش روی استخوان‌ها در طول پرواز فضایی جلوگیری کنیم.

این تحقیق در مقاله‌ای که روز دوشنبه(۱۸ سپتامبر) در مجله npj Microgravity  منتشر شد، شرح داده شده است.

انتهای پیام

 

منبع : ايسنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما