آلمان جدیدترین عضو «پیمان آرتمیس» شد

اقتصاد ۱۰۰ - آلمان بیست و نهمین کشوری شد که پیمان آرتمیس را امضا و نقش خود را در اکتشافات فضایی تقویت می‌کند و مشارکت خود را با ایالات متحده در این پروژه گسترش می‌دهد.

آلمان جدیدترین عضو «پیمان آرتمیس» شد

به گزارش گروه دانش و فناوری،

آلمان به عنوان بیست و نهمین کشور به پیمان آرتمیس پیوست و نقش خود را به عنوان یکی از بزرگترین قدرت‌های فضایی اروپا در این پروژه تقویت کرد و در عین حال مشارکت دیرینه خود با ایالات متحده را در پیگیری اکتشافات فضایی تثبیت کرد.

مراسم امضای این پیمان در محل اقامت سفیر آلمان در واشنگتن و توسط مقامات ارشد ایالات متحده و آلمان برگزار شد.

پیمان آرتمیس که مجموعه‌ای از بهترین شیوه‌ها را برای اکتشاف فضایی پایدار تعریف می‌کند، اکنون آلمان را به عنوان بیست و نهمین امضا کننده خود می‌بیند.

والتر پلزر، مدیرکل آژانس فضایی آلمان در مرکز هوافضای آلمان(DLR)، نماینده رسمی امضا کننده این پیمان در آمریکا بود.

وی گفت: آلمان و ایالات متحده برای مدت قابل توجهی شرکای پراشتیاقی در تلاش‌های فضایی بوده‌اند. تأیید ما بر پیمان آرتمیس در خدمت تقویت این همکاری دوجانبه به ویژه با تمرکز بر اهداف گسترده‌تر اکتشاف فضایی است.

بیل نلسون مدیر ناسا در بیانیه‌ای مطبوعاتی ضمن اعلام و ستایش این همکاری گفت: من از مشارکت آلمان هیجان‌زده هستم. آنها مدت‌هاست که یکی از قابل اعتمادترین و ماهرترین همکاران بین‌المللی ناسا بوده‌اند و امضای امروز نقش محوری آنها را در آینده‌ای که با امکانات فضایی نامحدود و حسن نیت مملو خواهد شد، تقویت می‌کند.

قابل ذکر است که آلمان در جریان اجلاس وزیران در نوامبر گذشته، اعطای مبلغ خیره کننده ۳.۵ میلیارد یورو(معادل ۳.۷ میلیارد دلار) را به آژانس فضایی اروپا(ESA) متعهد شد که در نتیجه کمک‌های سایر کشورهای عضو را نیز تحت الشعاع قرار داد.

گفتنی است که در میان شش عضو اصلی آژانس فضایی اروپا شامل آلمان، فرانسه، ایتالیا، بریتانیا و اسپانیا، تاکنون پنج کشور پیمان آرتمیس را امضا کرده‌اند.

به گزارش اسپیس نیوز، مایک گلد، مدیر ارشد شرکت ردوایر اسپیس(Redwire Space) و یکی از مقامات سابق ناسا که در شکل‌دهی به این پیمان مشارکت داشت، تأکید کردند که قدرت این توافق از حمایت گروه‌های متنوع و در عین حال اتحاد کشورها ناشی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد که مشارکت آلمان، مشارکت کنندگان کلیدی آژانس فضایی اروپا را گردهم می‌آورد و پیام روشنی را به جامعه جهانی ارسال می‌کند. به گفته وی، این ائتلاف به طور جمعی از آینده‌ای صلح آمیز و شکوفا در فضا حمایت می‌کند که می‌تواند به نفع همه بشریت باشد.

اگرچه مقامات آلمانی در مورد اینکه چرا پیمان را در این مقطع زمانی امضا کردند، صحبتی نکرده‌اند، اما بیانیه‌ای از مرکز هوافضای آلمان تصریح کرد که این پیمان، پایبندی آلمان به معاهده فضای ماورای جو و کنوانسیون‌های بین‌المللی مرتبط را «دوباره» تصدیق می‌کند.

مایک گلد خاطرنشان کرد: پیمان فضای ماورای جو یک متن اساسی است، اما پیمان آرتمیس، آن را از روی کاغذ به یک استراتژی عملی تبدیل می‌کند.

علاوه بر این، مرکز هوافضای آلمان فاش کرد که بر حمایت خود از توسعه معاهدات فضایی جدید و الزام‌آور باقی می‌ماند. این می‌تواند شامل موضوع حساس بهره‌برداری از منابع فضایی باشد که در میان موضوعاتی که در پیمان آرتمیس آمده است نیز به چشم می‌خورد.

 

کنگره بین‌المللی فضانوردی

گردهمایی برنامه‌ریزی شده اعضای پیمان آرتمیس در کنگره بین‌المللی فضانوردی آتی در شهر باکوی آذربایجان در اکتبر امسال انجام می‌شود. این اجلاس قرار است پیشرفت‌های گروه‌های کاری متمرکز بر عملیات سطح ماه را مورد بحث و بررسی قرار دهد و احتمالا کشورهای فضایی نوپای بیشتری را به پذیرش این پیمان‌ها تشویق خواهد کرد.

پیمان آرتمیس تعهدات کلیدی در پیمان فضایی ۱۹۶۷ را تقویت و اجرا می‌کند. همچنین تعهد ایالات متحده و کشورهای امضاکننده آن را به کنوانسیون‌های فضایی بین‌المللی، توافقنامه نجات و بازگشت و همچنین بهترین شیوه‌ها و هنجارهای رفتار مسئولانه را که ناسا و شرکای آن از جمله انتشار عمومی داده‌های علمی بر آن تاکید کرده‌اند، تقویت می‌کند.

در ماه ژوئن، نارندرا مودی نخست وزیر هند در جریان سفر رسمی خود به ایالات متحده، پیمان آرتمیس را امضا کرد.

از نظر تاریخی، هند از طرفداران ایجاد یک معاهده جهانی الزام‌آور و قانونی برای نظارت بر فعالیت‌های فضایی و خنثی کردن نظامی شدن آن بوده است. اگرچه این کشور به طور سنتی در برابر ایجاد ائتلاف‌های مهم در سیاست فضایی با روسیه یا ایالات متحده مقاومت می‌کند، اما خود را به عنوان یک عامل متعادل کننده در برابر درگیری‌های ژئوپلیتیکی معرفی کرده است. هند همچنین بر چارچوب‌های حقوقی بین‌المللی برای تنظیم تعاملات غیرنظامی و نظامی در فضا فشار آورده است.

انتظار می‌رود که کشورهای بیشتری در ماه‌ها و سال‌های آینده پیمان آرتمیس را امضا کنند، زیرا ناسا به همکاری با شرکای بین‌المللی خود برای ایجاد آینده‌ای امن، صلح‌آمیز و موفق در فضا ادامه می‌دهد. کار با شرکای جدید و فعلی، انرژی و قابلیت‌های جدیدی را به همه می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که کل جهان می‌تواند از سفرهای اکتشافی فضایی بهره‌مند شود.

انتهای پیام

 

منبع : ايسنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما