انویدیا ظاهراً از فروش هر تراشه هوش مصنوعی خود 1000 درصد سود می‌کند

اقتصاد ۱۰۰ - انویدیا ظاهراً هر تراشه H100 را با هزینه 3320 دلاری می‌سازد، اما آن را تا 30 هزار دلار می‌فروشد.

انویدیا ظاهراً از فروش هر تراشه هوش مصنوعی خود 1000 درصد سود می‌کند

به گزارش گروه دانش و فناوری، پردازنده‌های هوش مصنوعی در ماه‌ها و سال‌های اخیر بسیار موردتوجه قرار گرفته‌اند و حالا در توسعه صنعت فناوری نقش مهمی بازی می‌کنند. یکی از بزرگ‌ترین بازیگران این بازار انویدیا است که با پردازنده‌های خود تقریباً تمام این فضا را در دست دارد. حالا گزارشی تازه می‌گوید این شرکت از فروش جدیدترین تراشه هوش مصنوعی خود  سود نجومی 1000 درصدی  را تجربه می‌کند.

«تای کیم»، نویسنده ارشد فناوری مجله Barron’s، به نقل از شرکت مشاوره‌ای Raymond James می‌گوید انویدیا بابت فروش هر پردازشگر گرافیکی هوش مصنوعی  H100  حدود 1000 درصد سود می‌کند. این گزارش مدعی است که این شرکت برای تولید هر تراشه H100 تقریباً  3320 دلار  هزینه می‌کند و بعد آن را با قیمتی بین  25 تا 30 هزار دلار  می‌فروشد. ظاهراً هزینه‌های مربوط به استفاده از تراشه‌های حافظه HBM هم در این تخمین در نظر گرفته شده است.

انویدیا در دوران طلایی کسب‌وکار تراشه‌های خود به‌سر می‌برد

اگر این اعداد درست باشند، انویدیا به‌معنای واقعی کلمه در دوران طلایی کسب‌وکار تراشه‌های هوش مصنوعی خود قرار دارد. کیم می‌گوید میزان تقاضا برای پردازنده‌های H100 چنان بالاست که این محصولات عملاً تا پایان سال 2024 به فروش رسیده‌اند. خیلی از شرکت‌ها در تلاش برای تولید سرویس‌های هوش مصنوعی هستند و به همین خاطر رقابت برای تهیه این تراشه‌ها بسیار شدید است. به‌تازگی ظاهراً حتی عربستان و امارات هم وارد رقابت شده‌اند.

تراشه هوش مصنوعی H100 انویدیا بر مبنای ریزمعماری  هاپر  ساخته شده که معادلی برای معماری Ada Lovelace در تراشه‌های گیمینگ این شرکت است. بااین‌حال، تمرکز این محصولات نه روی اجرای بازی‌ها، بلکه بر آموزش مدل‌های هوش مصنوعی است.

مشخص نیست که Raymond James چگونه به عدد 3320 دلاری رسیده است، اما نباید فراموش کرد که تولید محصولاتی مثل این تراشه نیازمند صرف هزینه‌های هنگفت در بخش تحقیق و توسعه است. به‌علاوه، این شرکت باید دستمزد بالایی را به‌صورت سالانه به مهندسان خود بپردازد و تخمین زده می‌شود که میانگین این دستمزدها 202 هزار دلار باشد.

انتهای پیام
منبع : دیجیاتو

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: مدتی است موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در بخش معاملات طلا چالش‌هایی را در فضای مجازی به دنبال…

اخبار سلامت

سینما در سینما