بدن انسان حداکثر تا چه دمایی را می‌تواند تحمل کند؟

اقتصاد ۱۰۰ - دانشمندان در مطالعات مختلفی متوجه شده‌اند که بدن انسان در چه دما و رطوبتی از کار می‌افتد.

بدن انسان حداکثر تا چه دمایی را می‌تواند تحمل کند؟

به گزارش گروه دانش و فناوری، دانشمندان در پژوهش‌های مختلف دریافته‌اند که حداکثر قابلیت تحمل گرما و رطوبت توسط بدن انسان چقدر است. این آستانه روی کاغذ برای یک فرد جوان و سالم برابر شش ساعت حضور در فضایی با دمای 35 درجه سلسیوس و رطوبت 100 درصدی است، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند که این آستانه می‌تواند برای افراد مختلف بسیار کمتر باشد.

به گزارش ساینس الرت، در دمای 35 درجه سلسیوس و رطوبت 100 درصدی، عرق دیگر از روی پوست تبخیر نمی‌شود و بدن را خنک نمی‌کند. این اتفاق سکته قلبی، ازکارافتادن اندام‌ها و مرگ را به‌دنبال دارد. این شرایط بحرانی که در دمای 35 درجه رخ می‌دهد، به « دمای حباب مرطوب » معروف است که تاکنون فقط چند بار عمدتاً در منطقه خلیج فارس و جنوب آسیا رخ داده.

البته هیچ‌کدام از این نمونه‌ها تاکنون بیشتر از دو ساعت ادامه نداشته است. بااین‌حال، مطالعات نشان داده که گرمای شدید لازم نیست به این درجه برسد تا کشنده باشد؛ درواقع ظاهراً هر شخص وابسته به سن، سلامت و دیگر فاکتورهای اجتماعی و اقتصادی خود سطح تحمل متفاوتی دارد.

دمای حباب مرطوب در ابتدا از طریق قراردادن یک پارچه تر روی یک دماسنج و مواجهه آن با هوا اندازه‌گیری می‌شد. این عمل نشان می‌داد که چقدر طول می‌کشد تا رطوبت از پارچه تبخیر شود و معیاری برای شبیه‌سازی تبخیر عرق از روی پوست بود.

آستانه تحمل دما توسط بدن انسان در دنیای واقعی می‌تواند بسیار کمتر باشد

دانشمندان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در آزمایشی به بررسی آستانه تئوری تحمل 35 درجه‌ای با رطوبت 100 درصدی – یا 46 درجه با رطوبت 50 درصدی – دست زدند تا دقت آن را در عمل بررسی کنند. آن‌ها فهمیدند که شرکت‌کنندگان سالم و جوان در دمای حباب مرطوب  30.6 درجه سلسیوس  به «آستانه محیطی بحرانی» خود می‌رسند. این آستانه همان نقطه‌ای است که بدن دیگر نمی‌تواند جلوی افزایش دمای درونی خود را بگیرد.

پژوهشگران هندی نیز به‌تازگی نتایج مطالعاتی را منتشر کرده‌اند که بررسی دمای حباب مرطوب در جنوب آسیا را نشان می‌دهد. آن‌ها می‌گویند مرگبارترین موج‌های گرما در این منطقه همچنان  خیلی پایین‌تر  از آستانه حباب مرطوب 35 درجه‌ای بوده است.

«جوی موتیرو»، از نویسندگان ارشد این تحقیق، می‌گوید آستانه تحمل هر انسان تفاوت زیادی با دیگر انسان‌ها دارد. برای مثال، کودکان کمتر می‌توانند دمای بدن خود را تنظیم کنند. افراد سالمند نیز غدد تعریق کمتری دارند و بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند.

محققان پیش‌بینی می‌کنند که با شدت‌گرفتن گرمایش جهانی، دمای هوا هم افزایش یابد و جان افراد بیشتری را تهدید کند. تخمین زده می‌شود که در سال گذشته حدود 61 هزار نفر به‌خاطر گرما در اروپا جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام
منبع : دیجیاتو

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما