طوفان خورشیدی قدرتمند سیگنال‌های رادیویی آمریکای شمالی را مختل کرد

اقتصاد ۱۰۰ - این شراره خورشیدی که به‌عنوان X1.5 طبقه‌بندی می‌شود، بیستمین شراره X از چرخه 11 ساله فعلی بوده است که سال آینده به حداکثر خود می‌رسد.

طوفان خورشیدی قدرتمند سیگنال‌های رادیویی آمریکای شمالی را مختل کرد

به گزارش گروه دانش و فناوری، یک شراره خورشیدی قدرتمند اخیراً سیگنال‌های رادیویی و ناوبری سراسر آمریکای شمالی را مختل کرد و باعث شد پیش‌بینی‌کنندگان آب‌و‌هوای فضایی هشدارهایی را به‌دلیل برخورد ذرات پرانرژی خورشید به زمین صادر کنند.

براساس گزارش‌های منتشرشده، این شراره خورشیدی که به‌عنوان X1.5 طبقه‌بندی می‌شود، بیستمین شراره X (قوی‌ترین دسته از شراره‌های خورشید‌ی) از چرخه 11 ساله خورشید‌ی فعلی بوده است که در سال آینده به حداکثر خود خواهد رسید.

شراره خورشیدی چگونه به ارتباطات رادیویی آسیب می‌زند؟

شراره‌های خورشید‌ی جرقه‌های پرانرژی تابشی هستند که از مناطق سرد و متراکم مغناطیسی روی سطح خورشید که از آن‌ها به‌عنوان «لکه‌های خورشید‌ی» یاد می‌شود، فوران می‌کنند. فوتون‌های این شراره‌ها که با سرعت نور حرکت می‌کنند، در عرض هشت دقیقه به سیاره زمین می‌رسند. تشعشعات ناشی از شراره‌ها با ذرات موجود در یونوسفر زمین (ارتفاع بین 80 تا 650 کیلومتری) تعامل برقرار می‌کند که باعث تقویت آن‌ها می‌شود. این تغییرات سپس بر سیگنال‌های رادیویی و ماهواره‌ای که از این منطقه عبور می‌کنند، تأثیر می‌گذارد.

طبق گفته اداره هواشناسی فضایی بریتانیا، این شراره از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین گروه لکه‌های خورشیدی که درحال‌حاضر روی سطح خورشید قابل مشاهده، ناشی شده و تنها پس از گذشت دو روز پدیدار شده است.

علاوه‌براین، خورشید در روزهای اخیر چندین شراره در کلاس متوسط نیز منتشر کرده که سه مورد از آن‌ها در 24 ساعت گذشته رخ داده‌اند.

در چند وقت گذشته گزارش‌های بسیار زیادی درباره گرم‌شدن زمین منتشر شده است. ماه قبل ناسا در گزارشی گفته بود که تیر-مردادماه سال 1402 (ژوئیه 2023) احتمالاً گرم‌ترین ماه تاریخ زمین برای صدها و یا شاید هزاران سال گذشته است. همچنین دوشنبه، 12 تیرماه، به‌عنوان گرم‌ترین روز در تاریخ کره زمین اعلام شد که البته پس از آن در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز شاهد افزایش دما بودیم.

انتهای پیام
منبع : دیجیاتو

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما