امیدها برای بازسازی ستون فقرات با درمان اپی‌ژنتیک قوت یافت

یک تحقیق جدید برای درمان آسیب‌های ستون فقرات مشخص کرد که رشد اکسون (Axon)، سیگنال‌دهی بازسازی و شکل‌پذیری مربوط به سیناپس (synaptic plasticity) همگی بر اثر فعال‌سازی ژن‌ها افزایش یافتند؛ یافته‌ای که می‌تواند به بازسازی ستون فقرات کمک کند.

امیدها برای بازسازی ستون فقرات با درمان اپی‌ژنتیک قوت یافت

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از ایرنا، در حال حاضر، هیچ درمان یا تراپی موثری برای آسیب به ستون فقرات وجود ندارد. درمان فیزیکی ممکن است به بیماران کمک کند تا برخی از حرکت‌ها را احیا کنند اما در مورد آسیب‌های شدید، نتایج بسیار محدود است و علت آن این است که عصب‌ها یا نورون‌های نخاعی قادر به بازسازی طبیعی پس از آسیب نیستند.

با این حال، در یک مطالعه تحقیقی که به تازگی در نشریه PLOS Biology منتشر شده است، دانشمندان به رهبری «سیمون دی جیووانی»‌ در امپریال کالج لندن نشان دادند که درمان‌های هفتگی با یک فعال‌کننده اپی‌ژنتیک (epigenetic activator) در مورد موش‌ها ۱۲ هفته بعد از آسیب نخاعی جدی، می‌تواند رشد مجدد نورون‌های حسی و حرکتی در ستون فقرات را تحریک کند.

این محققان در ادامه موفقیت‌های قبلی، از یک مولکول کوچک به نام TTK۲۱ برای فعال کردن برنامه‌ریزی ژنتیکی استفاده کردند که بازتولید اکسون (axon) را در نورون‌ها تحریک می‌کند. مولکول یادشده از طریق فعال‌سازی خانواده پروتئین‌های CBP/p۳۰۰ بر وضعیت اپی‌ژنتیک ژن‌ها تاثیر می‌گذارد.

این محققان درمان TTK۲۱ را بر روی یک موش نمونه جراحت شدید ستون فقرات آزمایش کردند. این درمان ۱۲ هفته بعد از جراحت جدی ستون فقرات شروع شد و برای مدت ۱۰ هفته ادامه یافت. محققان بعد از این درمان و مقایسه آن با درمان کنترلی، متوجه چندین مورد بهبود شدند.

آشکارترین تاثیر این درمان افزایش رشد اکسون در ستون فقرات بود. آنها همچنین کشف کردند که کاهش اکسون‌های حرکتی در بالای موضع جراحت متوقف شد و رشد اکسون حسی افزایش یافت.

این تغییرات احتمالا به علت افزایش مشهود در بیان ژن‌های مرتبط با بازسازی بوده است. گام بعدی ارتقای حتی بیشتر این تاثیرات و تحریک اکسون‌های بازسازی شونده برای ارتباط مجدد با بقیه سیستم عصبی است تا حیوانات بتوانند توانایی خود برای حرکت با سهولت را بازیابند.

 

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما