ربات‌هایی با «هوشیاری مصنوعی» در راه هستند

اقتصاد ۱۰۰ - یک دانشمند علوم عصبی (نوروساینتیست) در خصوص تازه‌ترین پیشرفت در زمینه ادغام هوش‌مصنوعی با بیولوژی سنتتیک می‌گوید: دور از انتظار نیست که در آینده ربات‌هایی با «هوشیاری مصنوعی» داشته باشیم.

ربات‌هایی با «هوشیاری مصنوعی» در راه هستند

به گزارش گروه دانش و فناوری، عدیل رازی دانشمند حوزه علوم عصبی و هوش مصنوعی در دانشگاه «موناش» استرالیا در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا اظهار داشت: گمانه‌زنی در خصوص تحولات و اختراعات آینده در این حوزه دشوار است اما می‌توان تصور کرد که ربات‌هایی با هوشیاری یا خودآگاهی مصنوعی خواهیم داشت.

وی افزود: در هر حال این ربات‌ها، ربات‌های دیگر مانند خودشان را «هوشیار» یا «آگاه» (conscious) تلقی خواهند کرد.

ربات‌هایی با «هوشیاری مصنوعی» در راه هستند

پیشرفت دانشمندان در ایجاد هوش بیولوژیک سنتتیک

در خصوص این پیشرفت لازم به ذکر است که در حال حاضر سلول‌های مغزی ترکیبی یا سنتتیک (synthetic) رشد داده شده در آزمایشگاه، قادر به یاد گرفتن وظایفی هستند. اما اکنون محققان این سلول‌های مغزی آزمایشگاهی را روی تراشه‌های سیلیکون کار گذاشته و قصد وارد کردن آنها به قلمرو یادگیری ماشین را دارند.

رازی استادیار موسسه علوم مغزی در دانشگاه «موناش» در ملبورن استرالیا در این خصوص گفت: این پروژه حوزه‌های هوش مصنوعی و بیولوژی ترکیبی (سنتتیک) را ادغام می‌کند تا بتواند پلتفرم‌های محاسباتی بیولوژیکی قابل برنامه‌ریزی ایجاد کند.

وی افزود: این قابلیت فناورانه جدید ممکن است در نهایت در آینده از عملکرد سخت‌افزارهای موجود صرفا سیلیکونی پیشی بگیرد.

دانشگاه موناش نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: هدف این پروژه، رشد دادن سلول‌های مغزی انسان در یک ظرف آزمایشگاهی موسوم به سیستم «دیش‌برین» (DishBrain) به منظور شناخت مکانیزم‌های مختلف بیولوژیکی است که یادگیری مداوم در طول زندگی را ممکن می‌سازد.

انتهای پیام

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما