کاهش سریع وزن می‌تواند بیماری کبد چرب پیشرفته را بهبود بخشد

اقتصاد ۱۰۰ - طبق مطالعات، کاهش وزن سریع از طریق رژیم غذایی «سوپ و شِیک» ممکن است بتواند در درمان بیماری کبد چرب پیشرفته مؤثر باشد.

به گزارش گروه دانش وفناوری، طبق تحقیقات، حدود ۲ درصد از بزرگسالان در سراسر جهان از نوع پیشرفته بیماری کبد چرب غیر الکلی با نام استئاتوهپاتیت غیر الکلی رنج می‌برند. تجمع چربی در کبد در این بیماری منجر به التهاب و زخم در آن می‌شود. در صورتی که این بیماری درمان نشود، تبدیل به سیروز کبدی‌ (التهاب شدید کبد) می‌شود و همچنین می‌تواند خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها ازجمله بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. درحال‌حاضر هیچ دارویی برای درمان این بیماری وجود ندارد، اما از آنجایی که عامل این بیماری، چربی اضافی در کبد است، درمان فعلی برای بیماران شاید کاهش وزن باشد.

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که کاهش وزن سریع از طریق رژیم غذایی «سوپ و شِیک» که معمولاً برای درمان چاقی و دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود، ممکن است بتواند در درمان بیماری کبد چرب پیشرفته مؤثر واقع شود. 

برای انجام این مطالعه ۱۶ بیمار انتخاب شدند و به مدت ۱۲ هفته در برنامه کاهش وزن با رژیم سوپ و شیک شرکت کردند. پس از دوره ۱۲ هفته‌ای اولیه، آن‌ها به‌تدریج شروع به واردکردن مجدد غذای معمولی به رژیم غذایی خود طی ۱۲ هفته دیگر کردند.

در شروع تحقیقات، وزن شرکت‌کنندگان و فشار خون‌ آن‌ها ثبت شد و از طریق آزمایش خون و اسکن، میزان پیشرفت بیماری و التهاب کبد در آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت. این آزمایش‌ها در هفته‌های ۱۲ و ۲۴ تکرار شدند. نتایج نشان داد که در این ۲۴ هفته، وزن شرکت‌کنندگان به‌طور متوسط ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد. همچنین آنچه در اسکن‌های جدید به چشم می‌آمد، بهبود قابل‌توجه اکثر شرکت‌کنندگان در وضعیت چربی کبد، التهاب و زخم بود.

این مطالعه نشان داد که کاهش وزن سریع برای شرکت‌کنندگان بی‌خطر است و هیچ داروی آزمایش‌شده‌ای تا به حال چنین دستاوردی به همراه نداشته. اگر این شرکت‌کنندگان بتوانند پس از پایان تحقیقات همچنان روند کاهش وزن را دنبال کنند، احتمالاً مسیر پیشرفت بیماری کبد آن‌ها معکوس خواهد شد. 

این مطالعات همچنین نشان داد که فشار خون و قند خون در شرکت‌کنندگانی که مبتلا به فشار خون بالا و دیابت نوع ۲ بودند، به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است. با این نتایج شاید بتوان برای کاهش خطر بیماری قلبی، که شایع‌ترین علت مرگ در افراد مبتلا به کبد چرب پیشرفته است، از رژیم‌های کاهش وزن سریع استفاده کرد.

درست است که هنوز تحقیقات بیشتری برای آزمایش این روش مورد نیاز است،‌ اما نتایج به‌دست‌آمده در بهبود بیماری افراد مبتلا به کبد چرب پیشرفته، امیدوارکننده به حساب می‌آید.

انتهایپیام
منبع : دیجیاتو

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما