کنیا، نیجریه و آفریقای جنوبی پیشتازان استفاده از «وب۳» در آفریقا

اقتصاد ۱۰۰ - کشورهای کنیا، نیجریه و آفریقای جنوبی پیشتاز پذیرش و استفاده از «بلاک‌چین» و فناوری‌های وب-۳ در قاره آفریقا هستند؛ موضوعی که جیب سرمایه‌گذاران آمریکایی و اروپایی را پُرکرده و در نهایت به غیر از درآمدهای ناچیز برای سرمایه‌گذاران کشورهای آفریقایی، نتیجه مثبتی برای اقتصاد این کشورها به دنبال نخواهد داشت.

کنیا، نیجریه و آفریقای جنوبی پیشتازان استفاده از «وب۳» در آفریقا

به گزارش گروه دانش و فناوری، گزارش موسسه «امارگو آفریقا» (EMURGO Africa) شرکت فعال در فناوری بلاک‌چین و شرکت PwC با عنوان «وضعیت وب-۳ در آفریقا»، ظهور و گسترش سرمایه‌گذاری بلاک‌چین در آفریقا را مورد توجه قرار داده است.

این گزارش در زمانی منتشر شده است که فناوری بلاک‌چین در حال شکوفایی است و به عنوان عامل تسهیل‌کننده برای تحول در بسیاری از صنایع از امور مالی و بهداشت و سلامت گرفته تا حمل و نقل و مدیریت چرخه تامین، محسوب می‌شود. وب-۳ مرحله نوین تکامل وب است که اینترنت را هوشندتر یا اطلاعات را از طریق قدرت سیستم‌های هوش مصنوعی پردازش می کند که برای کمک به کاربران، قابلیت اجرای برنامه‌های هوشمند را دارد.

بنا بر اعلام موسسه PwC‌ فناوری‌های بلاک‌چین می‌تواند اقتصاد جهانی را تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۱.۷۶ تریلیون دلار تقویت کند. اعتبارات بلاک‌چین در سال گذشته میلادی نسبت به سال قبل از آن به میزان ۱.۶۶۸ درصد افزایش داشته و در کشورهایی مانند کنیا، آفریقای جنوبی و نیجریه ۹۱ میلیون دلار اندوخته است.

کنیا، نیجریه و آفریقای جنوبی پیشتازان استفاده از «وب۳» در آفریقا

گزارش یادشده خاطرنشان می‌کند که این امر منادی رونق حضور آفریقا در حوزه جهانی بلاک‌چین است. گزارش وضعیت وب-۳ در آفریقا، تحلیلی از نفوذ نوظهور بلاک‌چین و فناوری‌های وب-۳ در آفریقا و غرب آسیا ارائه می‌دهد.

بر اساس این تحقیق، نیجریه در زمینه پذیرش رمزارزها (crypto) در رتبه دهم جهانی قرار دارد و نقش مهمی در زمینه پیشبرد نوآوری‌ها در بخش پول‌های دیجیتال در غرب آفریقا دارد. هر چند کاربرد رمزارز در این کشور ممنوع است اما دولت نیجریه پیشتر در سال جاری سیاست ملی در زمینه بلاک‌چین را تایید کرد.

این گزارش حاکی است که هر چند آفریقا تاکنون صرفا ۰.۵ درصد از اعتبارات جهانی بلاک‌چین را دریافت کرده است اما تعهد به فناوری‌های وب-۳ و پول‌های دیجیتال در حال متحول کردن وضعیت فناوری و مالی است و راه را برای استفاده از نوآوری‌های جدید هموار می‌کند.

«احمد م. عامر» مدیر اجرایی «امرگو افریقا» می‌گوید: فناوری‌های وب-۳ در حال بازتعریف وضعیت و دورنمای دیجیتال آفریقا است و راه‌حل‌های نوآورانه‌ای برای چالش‌های دیرین ارائه می‌کند.

«امارگو افریقا» یکی از بازوهای سرمایه‌گذاری شرکت امارگو EMURGO است که ۱۰۰ میلیون دلار برای شناسایی فرصت‌ها و سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های بلاک‌چین آفریقایی اختصاص داده است.

انقلاب سرمایه‌گذاری با فناوری‌های نوین و پیامدهای آن

اقتصاد جهانی با پدیده‌هایی مانند رمزارزها و سرمایه‌گذاری‌های آنلاین در بورس‌های جهانی یکی از حوزه‌های فعالیت نسل جدیدی است که از کودکی با ابزارهای دیجیتال آشنا شده و این مساله می‌تواند پیامدهای مهمی برای اقتصاد جهانی داشته باشد.

نسلی جدید از سرمایه‌گذارها وارد گود شده است؛ نسل جوانی که سرنخ فعالیت‌ خود را از یوتیوب می‌گیرد و مجهز به اپلیکیشن‌هایی است که بازار بورس و سرمایه را برای آنان در دسترس‌تر از هر زمان دیگری قرار داده است.

در حالی که اپلیکیشن های سرمایه‌گذاری در آمریکا در کشورهای غربی اسم و رسمی به هم زده اند، در کشورهای آفریقایی مانند نیجریه نیز تب سرمایه‌گذاری با اپلیکیشن های مشابه بالا گرفته است؛ موضوعی که شاید در ابتدا مبالغی را به جیب جوانان و سرمایه‌گذاران خُرد وارد کند اما در نهایت نتیجه مثبتی برای اقتصاد آن کشور به دنبال نخواهد داشت.

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما