تصویر خیره کننده جیمز وب از زحل و قمرهایش

اقتصاد ۱۰۰ - تلسکوپ فضایی جیمز وب تصاویر خام جدیدی از سیاره زحل و قمرهای آن منتشر کرده است که مطالعه این تصاویر می‌تواند به طور بالقوه به یافته‌های جدیدی در مورد زحل و قمرهای آن منجر شود.

تصویر خیره کننده جیمز وب از زحل و قمرهایش

به گزارش گروه دانش و فناوری،  تلسکوپ فضایی پیشرفته جیمز وب(JWST) ساعت‌ها برای ثبت تصاویر دقیق از دومین سیاره بزرگ منظومه شمسی ما یعنی سیاره زحل صرف کرده است.

این عکس‌های خام در تارنمای غیررسمی JWST Feed منتشر شده‌اند، اما هنوز پردازش یا رنگ‌آمیزی نشده‌اند. این تارنما حاوی گسترده‌ترین منبع اطلاعات در مورد رصدخانه فضایی جیمز وب از جمله برنامه رصدی آن است و هر چند دقیقه به‌روز می‌شود.

اکنون ابزار طیف‌نگار فروسرخ نزدیک جیمز وب موسوم به NIRSpec، سیاره حلقه‌دار زحل را با تمام عظمتش ثبت کرده است.

پژوهشگران می‌گویند، مطالعه این تصاویر می‌تواند به طور بالقوه به یافته‌های جدیدی در مورد زحل و قمرهای آن منجر شود.

تصویر خیره کننده جیمز وب از زحل و قمرهایش

تصاویر ثبت شده با فیلترهای مختلف

چندین عکس جدید جیمز وب، این سیاره، حلقه‌های آن و حتی قمرهای آن را که با استفاده از فیلترهای مختلف ثبت شده‌اند، نشان می‌دهند.

در یکی از تصاویر اصلی، خود زحل به دلیل اعمال فیلتر F۳۲۳N تقریبا سیاه افتاده است. این فیلتر، نورهای با طول موج بلندتر از ۳.۳ میکرون و کوتاه‌تر از ۳.۲ میکرون را دفع می‌کند و ظاهری سیاه به آن می‌بخشد.

با این حال، حلقه‌های زحل در برابر سیاهی فضا، در طول موج‌های فروسرخ و فروسرخ نزدیک می‌درخشند. از آنجایی که این حلقه‌ها تابش را به شدت منعکس می‌کنند، بر منظره غالب می‌شوند.

لکه‌های سفید در عکس‌ها نیز نویزهایی را نشان می‌دهند که در نسخه‌های نهایی حذف خواهند شد.

یکی از عکس‌های تازه به ‌دست ‌آمده، نوارهای ابری زحل را با استفاده از یک فیلتر طول موج کوتاه نشان می‌دهد. حلقه‌ها نیز می‌توانند در وسط عکس به شکل درخشان دیده شوند.

تصویر دیگری، برخی از قمرهای زحل را در حالی که این سیاره به سمت گوشه حرکت می‌کند، نشان می‌دهد. این تصویر با استفاده از فیلتر F۲۱۲N گرفته شده است و شامل ستاره‌های پس‌زمینه و همچنین انفجار پرتوهای کیهانی است.

تصویر خیره کننده جیمز وب از زحل و قمرهایش

تصاویر درخواستی توسط دانشمندان دانشگاه لستر

بر اساس گزارش‌ها، تصاویر زحل توسط تیمی به سرپرستی لی فلچر سیاره شناس دانشگاه لستر در بریتانیا سفارش داده شده است. این تیم امیدوار است با استفاده از این تصاویر و داده‌های به دست آمده توسط ابزار NIRSpec اطلاعات بیشتری در مورد قمرها و حلقه‌های زحل کسب کند.

فلچر در درخواست خود همچنین عکس‌هایی از قمرهای زحل و مشاهدات با ابزار فروسرخ میانی(MIRI) جیمز وب را درخواست کرده است. با این حال این موضوع هنوز محقق نشده است.

دانشمندان معتقدند که حساسیت زیاد ابزار جیمز وب ممکن است به کشف قمرهای پنهان جدید در اطراف سیاره زحل کمک کند. اخیرا تعدادی قمر جدید برای سیاره مشتری کشف شده است.

زحل در حال حاضر ۱۲۴ قمر دارد، در حالی که مشتری فقط ۹۵ قمر دارد.

این عکس‌ها فقط یک نمایش اولیه هستند و تیم عملیات جیمز وب هنوز این تصاویر را پردازش نکرده است.

انتهای پیام

منبع : ايسنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما