استفاده از یک نانوحسگر تجاری برای تشخیص لاکتات در خون بیمار

اقتصاد ۱۰۰ - محققان نشان دادند که زیست‌حسگر نانویی تجاری می‌تواند برای پایش میزان لاکتات در خون بیمار استفاده شود، ماده‌ای که برای گروهی از بیماران نشانگر وجود مشکلات جدی مانند عفونت است.

استفاده از یک نانوحسگر تجاری برای تشخیص لاکتات در خون بیمار

به گزارش گروه دانش و فناوری،  لاکتات (Lactate) یکی از موادی است که توسط سلول‌ها تولید می‌شود، زیرا بدن غذا را به انرژی تبدیل می‌کند (متابولیسم سلولی) که بالاترین سطح تولید در ماهیچه‌ها اتفاق می‌افتد. بسته به PH، گاهی اوقات به شکل اسید لاکتیک وجود دارد. با این حال، با حفظ pH خنثی توسط بدن، بیشتر آن به شکل لاکتات در خون وجود خواهد داشت. این آزمایش میزان لاکتات را در خون یا کمتر در مایع مغزی نخاعی (CSF) در آزمایشگاه اندازه گیری می کند.

براساس اعلام تارنمای شرکت اینتگریتدگرافن (Integrated Graphene Ltd)، محققان نشان دادند زیست‌حسگر نانویی ساخت این شرکت می‌تواند برای پایش میزان لاکتات در بدن استفاده شود،

نتایج یک مطالعه در دانشگاه بث انگلیس نشان داد که زیست‌حسگرهای مبتنی بر گرافن که توسط اینتگریتدگرافن طراحی شده، می‌توانند نقش مهمی در تشخیص افزایش سطح لاکتات نشان دهند، یک نشانگر مهم که برای درمان بیماران مبتلا به بیماری بحرانی اهمیت زیادی دارد.

این تحقیق نشان می‌دهد که حسگر الکتروشیمیایی GII-SEN اینتگریتدگرافن می‌تواند دقت را در تشخیص هایپرلاکتاتمی، یک عارضه شایع در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بهبود بخشد.

هیپرلاکتاتمی ناشی از عدم تامین اکسیژن در بافت یا به دلیل بیماری اساسی مانند بیماری پیشرفته کبد است. هیپرلاکتاتمی درمان نشده می‌تواند به اسیدوز لاکتات منجر شود، که باعث بیماری جدی می‌شود و می‌تواند کشنده باشد. تشخیص لاکتات در زمان واقعی از طریق نظارت تک نقطه یا مداوم می‌تواند به بهبود نتایج درمان بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه کمک کند و تشخیص سپسیس را در بیماران مبتلا به بیماری بحرانی تسریع کند.

محصول پرچمدار اینتگریتدگرافن، GII-Sens یک الکترود زیستی برای تشخیص بیماری در انسان است که از مواد حسگری سنتی بهتر است و باعث می‌شود آزمایش‌های مقرون به صرفه‌تر و قابل تکرار با حساسیت بسیار بالاتر توسعه یابند. این حسگر ۱۰ تا ۱۰۰ برابر بهتر از محصولات رایج عمل می‌کند و نتایج آزمایش را در مدت زمان چند دقیقه ارائه می‌دهد. کاربردهای دیگر این فناوری شامل کنترل کیفیت در صنعت تولید مواد غذایی و حسگرهای لاکتات پوشیدنی است که می‌تواند برای نظارت بر عملکرد ورزشکار در زمان واقعی استفاده شود.

مارکو کافیو، بنیان‌گذار شرکت اینتگریتدگرافن می‌گوید: «لاکتات یک نشانگر زیستی طبیعی است که به عنوان محصول جانبی ورزش تولید می‌شود. در اکثر افراد این ماده به راحتی توسط بدن پردازش می‌شود و در صورتی که کمی بیش از حد در بدن باشد کمی گرفتگی در بدن ایجاد می‌کند و هیچ آسیب بزرگی به وجود نمی آورد. با این حال، برای برخی از بیماران مبتلا به بیماری بحرانی و کسانی که شرایط خاصی دارند، می‌تواند نشانه طیف وسیعی از موضوعات دیگر باشد که برخی از آنها مانند سپسیس می توانند کشنده باشند.

داشتن یک روش قوی و قابل اطمینان برای نظارت بر سطح لاکتات در تضمین بهترین نتایج ممکن برای این بیماران مهم است. یافته‌های این مطالعه نشان‌دهنده عملکرد و پتانسیل قابل اعتماد GII برای نجات جان افراد است.

 

​انتهای پیام

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما