نگاهی کلی به مراسم افتتاحیه رسمی نمایشگاه الکامپ 26 تهران

اقتصاد ۱۰۰ - بعد از ۴ سال پیاپی تلاش بی‌نتیجه و با وجود محدودیت‌های زیرساختی دسترسی به اینترنت و فیلترینگ شدید در کشور، سرانجام امروز ۴ تیر ماه سال ۱۴۰۲ شاهد برگزاری مراسم افتتاحیه رسمی نمایشگاه الکامپ ۲۶ با شعار «آینده بهتر برای اقتصاد دیجیتال» در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران بودیم.

به گزارش گروه دانش وفناوری، این مراسم راس ساعت ۱۰ صبح در سالن کنفرانس مجموعه آغاز گردید و میزبان مسئولین عالی رتبه در این حوزه و اعضای برجسته سازمان نصر به عنوان متولیان نمایشگاه بود. آیین گشایش مراسم با سخنرانی شخصیت‌های مهمی که در ادامه معرفی می‌شوند، اجرا شد که متاسفانه به دلیل قطعی برق پیاپی در انتها، جناب آقای عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات موفق به سخنرانی نشدند و جلسه ناتمام ماند.

افتتاحیه رسمی نمایشگاه الکامپ ۲۶ چگونه گذشت؟

این مراسم رسمی با قرائت چند خط از قرآن کریم آغاز شد و پس از عرض خیرمقدم به میهمانان و حاضرین در جلسه، کلیپ کوتاهی از دستاوردهای اخیر نظام صنفی رایانه‌ای کشور به نمایش درآمد که مقدمه‌ای بر سخنرانی‌های پیش‌رو بود. سخنرانان در ابتدا به بیان مشکلات و وضعیت حاضر عرصه دیجیتال کشور پرداختند که مهم‌ترین نکته آن، دسترسی صحیح و اصولی به زیرساخت‌های اینترنتی و فناوری‌های روز دنیا و همچنین وجود فیلترینگ گسترده در کنار تلاش برای عبور از تحریم‌های خارجی بود. در ادامه، توضیحاتی از طرح‌های جاری و بهبودهای صورت گرفته در کشور از قبیل فیبر نوری، توسعه پیامرسان‌های داخلی و ساماندهی سکوها ارائه شد که منجر به ترسیم دورنمایی برای تصویب قوانین کاربردی و اصولی به جهت پیشبرد اهداف بلندمدت گردید.

افتتاحیه رسمی نمایشگاه الکامپ ۲۶ چگونه گذشت؟

افتتاحیه الکامپ ۲۶

سخنرانی‌های صورت گرفته در مراسم افتتاحیه

لیست سخنرانان حاضر در جلسه امروز به شرح زیر بود که در ادامه شما را در جریان مختصری از صحبت‌های این دوستان عزیز قرار می‌دهیم.

حسین اسلامی، رئیس هیئت مدیره نصر تهران

حسین اسلامی، رئیس هیئت مدیره نصر تهران

جناب آقای اسلامی سخنان خود را با ابراز خرسندی از برگزاری حضوری نمایشگاه پس از 4 سال متوالی، آغاز کرد و در ادامه به دشواری‌های موجود در مسیر تحقق این هدف و تلاش مجموعه نصر برای عرضه محتوای قابل توجه متناسب با نیازهای روز دنیا اشاره داشت. او همچنین از حضور 70 میهمان از 10 کشور مختلف یاد کرد و علاوه بر معرفی بخش‌های مختلف نمایشگاه، بر وجود رویداد ویژه تینواستارز و حضور دانش‌آموزان شهرهای مختلف کشور برای رقابت در عرصه دیجیتال تاکید داشت. نکته مهم این مراسم از نظر ایشان، حضور جدی فعالان رمزارز و حوزه کریپتو بود که بستری عالی در جهت ارتباط مستقیم مردم و علاقه‌مندان با حوزه اقتصاد دیجیتال با زمینه‌های فناوری مربوط به آن ایجاد کرده‌اند.

رئیس هیئت مدیره نصر تهران در سخنرانی خود برای آینده بهتر اقتصاد دیجیتال، سه مسیر مختلف را ترسیم کردند و در انتها برای رسیدن به خروجی بهتر در عملکرد، ابراز امیدواری داشتند:

در بخش‌های مربوط به سخت افزار، باید بدانیم که ما برای تولید بهتر نیازمند واردات به موقع هستیم و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات‌مان نیز به بروزرسانی احتیاج دارند. در نتیجه ما به طور کل نیازمند واردات زیرساخت هستیم تا روند توسعه خود را بهبود ببخشیم. در زمینه نرم افزار و توسعه آن‌ها نیز باید توجه کنیم که ما به پشتوانه مالی و دارایی‌های نامشروطی که در بانک‌ها قابل استناد باشند، نیاز داریم. به جز این نیز باید بدانیم که مهم‌ترین موضوع در بخش خدمات، تنظیم‌گری صحیح است. در حال حاضر ما تنها به یک مجموعه برای ارتباط نیاز داریم که باید یک دولت و یک حاکمیت واحد باشد.

مرتضی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس

مرتضی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس

مرتضی توانگر در ابتدا با اشاره به اراده تحول دولت ۱۳ در چند سال اخیر، از آغاز اجرای طرح فیبر نوری برای جایگزینی و بهبود زیرساخت‌های مربوط به ارتباطات سیار یاد کرد. او در ادامه صحبت‌های خود عنوان نمود که نیاز داریم تا به توانمندی‌های داخلی در جهت توسعه شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌های بومی بیش از پیش بها دهیم. توانگر در صحبت‌های خود، قدیمی بودن ساختارهای 20 ساله دولت را نیازمند تغییر و پیاده‌سازی ساختار حمایتگر دانست تا در سایه این امر فضای لازم برای پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی و تجارت الکترونیک فراهم شود. از دیدگاه او، چنین امری با سرمایه‌گذاری دولت، مردم، نهادهای بومی و شرکت،های خارجی محقق می‌شود که نیازمند همکاری مشترک خواهد بود.

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس امروز توجه به امر رگولاتوری برای جلوگیری از وضع قوانین محدود کننده و تصویب قوانین ناقص و سریع‌السیر را مهم‌ترین قدم برای رسیدن به آینده‌ای پیشرفته در حوزه دیجیتال خواند و در انتها از مجموعه‌های نصر و فاوا به عنوان متولیان برگزاری این نمایشگاه قدردانی کرد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور

دهقانی فیروزآبادی در صحبت‌های خود به حضور تعداد زیادی از شرکت‌های دانش بنیان در الکامپ امسال اشاره داشت و زمینه فعالیت آن‌ها را یکی از نقاط قوت فعلی برای سرمایه‌گذاری عنوان کرد که نیاز به حمایت بیش از پیش دارند. او درباره موضوعات جاری دنیا همچون لزوم توسعه مبحث اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و نقش کلیدی آن در توسعه اقتصاد دیجیتال کشور سخن گفت و توجه تولیدمحور به عناصر زاینده را مهم‌ترین وظیفه حال حاضر مسئولین دانست.

محمدصادق خیاطیان، رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی

محمدصادق خیاطیان، رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی

تاکید صحبت‌های محمدصادق خیاطیان بر ظهور و پیشرفت استارت‌آپ‌های مختلف در چند سال اخیر بود که این امر را موفقیتی برای کشور و اهالی حوزه دیجیتال عنوان کرد. به گفته خیاطیان، در حال حاضر چیزی بالغ بر ۲۲ درصد شرکت‌های دانش بنیان در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به کار هستند که با احتساب حوزه‌های دیگری مانند برق و الکترونیک، این رقم به ۴۵ درصد نیز می‌رسد و جای خرسندی است که اقتصاد دیجیتالی کشور در مسیر درستی حرکت می‌کند.

از دیگر میهمانان حاضر در جلسه، حسن هاشمی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، سید محمدامین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی و عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور بودند که به دلیل قطعی برق و مشکلات فنی موفق به سخنرانی نشدند و مراسم افتتاحیه را نیمه تمام رها کردند. به طور کلی، مسئولین حاضر، سیاست‌های فعلی دولت و رویکردهای اقتصادی حال حاضر عرصه دیجیتال کشور را نیازمند بازنگری و بهبود دانستند که پتانسیل‌های موجود آن در حمایت از فعالان بخش‌های مختلف این نمایشگاه است.

الکامپ استیج

یکی از مهم‌ترین بخش‌های نمایشگاه امروز، الکامپ استیج برای برگزاری پنل‌های مهم با موضوعات مختلف بود که تا آخرین روز نمایشگاه نیز ادامه دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند به راحتی در فضای تدارک دیده شده برای این دورهمی کوچک، از محتوای پنل‌های جاری مطلع شوند و با پنلیست‌های حاضر تعامل داشته باشند. در ادامه به تصاویری از این بخش می‌پردازیم.

کنداکتور روز اول نمایشگاه الکامپ 26

الکامپ استیج

الکامپ استیج همچنان چهارقفله؟

پنل الکامپ

کیفیت اجرای نمایشگاه

به عنوانی عضوی از تیم خبرنگاری سخت افزار مگ، امروز با حضور در محل از نزدیک شاهد شرایط جاری بودیم و در خصوص کیفیت برگزاری نمایشگاه قصد داریم به نکات مثبت و منفی این رویداد سالانه بپردازیم و با اطلاع رسانی بیشتر، در بهبود وضعیت موجود یاری رسانیم.

در ابتدای کار با نگاهی به بروز مشکلات فنی پایه‌ای از جمله قطعی برق پیاپی در مراسم افتتاحیه، باید بگوییم که شاهد شروع خوبی برای متولیان و مدعیان پیشگام در عرصه زیرساخت، دیجیتال و فناوری‌های روز دنیا نبودیم و ماجرا به این جا ختم نمی‌شود. حضور ضعیف و نه چندان شایسته شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های فعال، عدم اطلاع‌رسانی به موقع و صحیح در خصوص مکان اجرای افتتاحیه رسمی نمایشگاه الکامپ ۲۶ و همچنین فاصله زیاد محل برگزاری جلسه با درب‌های ورودی مجموعه نیز از برجسته‌ترین نکات منفی این مراسم بودند. در کنار این‌ها می‌توان به موارد دیگری از جمله نبود تابلوهای راهنمای کافی برای هدایت صحیح بازدیدکنندگان، عدم تدارک امکانات رفاهی و تغذیه‌ای مناسب در فضای نمایشگاه و رسیدگی نامنظم و بی‌برنامه به اهالی رسانه اشاره کرد که در نوع خود ضعف بزرگی به حساب می‌آید.

با وجود نکات منفی پراهمیتی که در اولین روز الکامپ 26 دیدیم، موارد مثبت و برجسته بسیاری نیز وجود داشت که از جمله آن دسترسی رایگان به اینترنت 5G برای مشترکین اپراتورهای کشور بود. به جز این در بخش الکامپ جابز شاهد ارائه محتوای جامع و کاملی برای دسترسی به تمامی بخش‌های نمایشگاه و معرفی فرصت‌های شغلی شرکت‌های حاضر و فعال بودیم که به نوبه خود حرکتی خلاقانه و جالب توجه بود.

در همین جا اطلاع‌رسانی می‌شود که تیم خبری سخت افزار مگ در روزهای آتی نیز در الکامپ 26 حضور خواهد داشت تا گزارشات جامع‌تری از بخش‌های مختلف این نمایشگاه تهیه کند. اخبار بعدی ما در این زمینه را دنبال کنید.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما