تصویر دیاگرام بلاک پردازشگر AMD Navi 31 منتشر شد

به تازگی تصویری منتشر شده که منسوب به دیاگرام بلاک جدیدترین پردازشگر گرافیکی شرکت AMD یعنی پردازشگر Navi 31 است.

تصویر دیاگرام بلاک پردازشگر AMD Navi 31 منتشر شد

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از سخت افزارمگ،به تازگی تصویری منتشر شده که منسوب به دیاگرام بلاک جدیدترین پردازشگر گرافیکی شرکت AMD یعنی پردازشگر Navi 31 است. این پردازشگر در کارت گرافیک‌های پرچمدار این شرکت – Radeon RX 7900 XT / XTX استفاده می‌شود.

 

پردازشگر Navi 31 شرکت AMD طراحی چیپلتی دارد و از یک GCD (بستر پردازش گرافیکی) و شش MCD (بستر کش حافظه) تشکیل شده است. هر کدام از این بسترهای کش حافظه یک جفت کنترلر حافظه 32 بیتی دارند که با حافظه بزرگ کش L3 ترکیب می‌شود. بسترهای کش حافظه و کنترلرها که اهمیت نسبتاً پائین‌تری دارند بر پایه نود ارزان‌ترِ 6 نانومتری TSMC هستند ولی بستر گرافیکی اصلی که از همه مهم‌تر است، بر پایه نود 5 نانومتری TSMC توسعه پیدا کرده است.

شرکت AMD تا به اینجای کار تایید کرده که نسخه کامل پردازشگر Navi 31 به 96 مگابایت کش L3 (یا همان Infinity Cache) مجهز است (32 مگابایت کمتر از Navi 21)، ولی هنوز اطلاعاتی در خصوص میزان دقیق کش‌های L0 و L1 و L2 منتشر نشده است. اما میزان افزایش آن‌ها نسبت به پردازشگر Navi 21 در اسلایدهای منتشر شده نشان داده شده‌اند:

  • L0 – 3MB – +240%
  • L1 – 3MB – +300%
  • L2 – 6MB – +50%

این دیاگرام نشان می‌دهد که چیپ AMD Navi 31 شش موتور سایه‌زن دارد که هر کدام از آن‌ها هشت CU دوال دارند. شرکت AMD با اضافه کردن امکان پردازش دو دستور همزمان عملاً توان هر CU را دو برابر کرده است، بدون اینکه تعداد آن‌ها را دو برابر کرده باشد. در واقع این پردازشگر 6144 پردازشگر استریم دارد، اما به اندازه 12288 پردازشگر استریم بازدهی دارد و به توان پردازشی خالص 61 ترافلاپ می‌رسد.

طبق این اسلایدها، شرکت AMD معماری گرافیکی RDNA 3 را برای دستیابی به فرکانس‌های بالای 3 گیگاهرتز توسعه داده است. پیش از این نیز گزارشی منتشر شده بود که خبر از پتانسیل این معماری برای رسیدن به فرکانس 3 گیگاهرتز می‌داد. البته نسخه مرجع کارت گرافیک‌های این سری فرکانسی بیش از 2.5 گیگاهرتز نخواهند داشت.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما