پردازنده AMD Ryzen Z1 با توان حرارتی 9 وات هم کار می‌کند

اقتصاد ۱۰۰ -پردازنده های مخصوص کنسول دستی Ryzen Z1 شرکت AMD، یک نسخه خاص از پردازنده‌های Ryzen 7040U Phoenix این شرکت هستند و همه این را می‌دانیم.

پردازنده AMD Ryzen Z1 با توان حرارتی 9 وات هم کار می‌کند

به گزارش گروه دانش و فناوری،هر دو سری پردازنده بر پایه سیلیکون‌های یکسان و مشابه هستند و معماری‌های استفاده شده در آن‌ها Zen 4 و RDNA 3 است. در واقع تفاوت اصلی این دو پردازنده، این است که پردازنده های Ryzen Z1 به طور خاص برای کنسول‌های دستی توسعه پیدا کرده‌اند.

سایت Tom’s Hardware توانسته در این خصوص با شرکت AMD مصاحبه کند و از تغییرات پردازنده های سری Ryzen Z1 نسبت به Ryzen 7040U بپرسد و اینطور که به این رسانه گفته شده، اصلی‌ترین تفاوت این دو سری پردازنده در محدوده ولتاژ و منحنی ولتاژ-فرکانس است. در این مصاحبه هیچ اشاره‌ای به تغییرات فیزیکی این دو سری پردازنده نسبت به هم نشده و بسترهای این پردازنده‌ها کاملاً یکسان هستند.

علاوه بر این، شرکت AMD تأیید کرده که پردازنده Ryzen Z1 می‌تواند با توان حرارتی 9 وات هم فعالیت کند، یعنی کمتر از پردازنده‌های Ryzen 7040U. در واقع توان حرارتی پردازنده‌های 7040U فقط تا 15 وات پائین می‌آید. شرکت AMD حتی صفحه‌های مشخصات پردازنده‌های Ryzen Z1 را نیز با این مشخصات بروز کرده است، اما این شرکت هنوز هیچ اطلاعات رسمی در خصوص فرکانس‌های فعالیت این پردازنده‌ها منتشر نکرده است.

به طور کلی، اینکه توان حرارتی پردازنده‌های Z1 تا 9 وات پائین می‌آید به این معنا نیست که پردازنده‌های 7040U نمی‌توانند کمتر از 10 وات انرژی مصرف کنند؛ چرا که توان حرارتی با توان مصرفی لحظه‌ای فرق دارد. توان حرارتی شیب منحنی ولتاژ-فرکانس را تعیین می‌کند که برای پردازنده‌های 7040U برای 15 وات بهینه شده است. در پردازنده‌های Z1، یک پروفایل ولتاژ-جریان برای توان 9 وات هم تعبیه شده که گویا برای فرق گذاشتن میان دو سری پردازنده یکسان با نامِ متفاوت، کافی است.

اولین محصولی که با پردازنده‌های Ryzen Z1 عرضه می‌شود، کنسول دستی ROG Ally شرکت ایسوس است که در تاریخ 11 می به طور رسمی عرضه خواهد شد. این کنسول تا به این لحظه، تنها کنسول دستی است که از پردازنده‌های Ryzen Z1 در آن‌ها استفاده شده و در دیگر کنسول‌های دستی بازار، از پردازنده‌های عادی Ryzen 7040U استفاده شده است. البته به احتمال زیاد در آینده کنسول‌های بیشتری با این پردازنده‌ها به بازار عرضه خواهند شد.

انتهای پیام

منبع : جی اس ام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما