بلو اسکای چیست و چرا مردم دوست دارند به آن بپیوندند؟

اقتصاد ۱۰۰ -برخی کاربران توییتر مشتاقند که هرچه زودتر به بلو اسکای، یک شبکه اجتماعی جدید که جک دورسی، مالک سابق توییتر آن را توسعه داده کوچ کنند.

بلو اسکای چیست و چرا مردم دوست دارند به آن بپیوندند؟

به گزارش گروه دانش و فناوری،در هفته‌های اخیر بلو اسکای، شبکه اجتماعی جدیدی که برخی از آن با عنوان Twitter 2.0 یاد می‌کنند یکی از پرطرفدارترین موضوعات گفت‌وگو در توییتر محسوب می‌شد. کاربران شناخته شده و پرطرفدار توییتر نظیر الکساندریا اوکازیو کورتز، عضو مجلس نمایندگان امریکا و کریسی تیگن، مدل و نویسنده کتاب‌های آشپزی به بلو اسکای پیوستند و بسیاری از کاربران هم درخواست داشتند که اگر کسی کد دعوت پیوستن به بلواسکای را دارند، این کد را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، از زمانی که ایلان ماسک، میلیاردر امریکایی سال گذشته میلادی توییتر را خریداری و تغییرات گسترده و البته نامحبوبی را در این شبکه اجتماعی اعمال کرد، بسیاری از کاربران توییتر به دنبال یک گزینه جایگزین بودند. حالا کاربران بلواسکای می‌گویند این شبکه اجتماعی جدید که جک دورسی، سازنده توییتر آن را توسعه داده است نزدیک‌ترین حس و تجربه را به توییتر دارد.

بلواسکای یک شبکه اجتماعی است که از نظر امکانات و ویژگی‌ها شباهت‌های زیادی به توییتر دارد. کاربران می‌توانند متن‌های کوتاه و عکس‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و محتوای منتشر شده از سوی دیگر کاربران را به اشتراک بگذارند و نظر خود را درباره این محتواها بنویسند.

اپلیکیشن این برنامه که هنوز در حال توسعه است، در ماه فوریه برای کاربران سیستم عامل IOS و در ماه آوریل برای کاربران سیستم عامل اندروید منتشر شد.

جی گاربر، مدیر اجرایی بلواسکای ماه گذشته در یک پست وبلاگی نوشت تصادفی نیست که این شبکه اجتماعی جدید ساختاری مشابه توییتر دارد اما بر خلاف توییتر، بلواسکای قصد دارد یک سیستم غیرمتمرکز باشد و در آینده این امکان وجود خواهد داشت که افراد جوامع کوچک مدنظر خود را ذیل بلواسکای ایجاد کنند. به گفته خانم گرابر، این سیستم طوری طراحی شده که هیچ فردی نتواند قوانینی برای همه کاربران بلواسکای ایجاد کند.

از طرفی بلواسکای از یک «پروتکل باز» استفاده می‌کند. این مسأله در میان شبکه‌های اجتماعی دیگر که کارشناسان به طور سنتی از آن‌ها به عنوان «باغ‌های دیوارکشی شده» یاد می‌کنند نامتداول است. اغلب این شبکه‌های اجتماعی محتوای مخصوص خود را دارند؛ یعنی یک توییت در توییتر قابل رویت است و یک عکس اینستاگرام در این شبکه نمایش داده می‌شود. این خصوصیت باعث می‌شود یک پست در یک شبکه اجتماعی به آسانی در یک شبکه اجتماعی دیگر قابل انتشار نباشد.

بلواسکای اما قرار نیست این گونه باشد و توسعه دهندگان آن قصد دارند در بلندمدت امکانی را فراهم کنند که پست‌های بلو اسکای در دیگر شبکه‌های اجتماعی و پست‌های شبکه اجتماعی دیگر در بلواسکای قابل انتشار باشد.

ماه گذشته یکی از کاربران بلواسکای نوشت که ایده نام‌گذاری این شبکه اجتماعی از تمایل جک دورسی به آزاد کردن پرنده توییتر و رهاسازی آن در «آسمان آبی» بازمی‌گردد. جک دورسی به این پست واکنش نشان داد و آن را تأیید کرد.

بلواسکای همچنان در حال توسعه است و یک شبکه اجتماعی تکامل یافته به نظر نمی‌رسد. در چنین شرایطی پیوستن به این شبکه اجتماعی تنها از طریق کد دعوت‌هایی که کاربران بلواسکای در اختیار دارند ممکن است. کاربران این شبکه اجتماعی عموما هر دو هفته یک بار کد دعوت دریافت می‌کنند و می‌توانند آن را در اختیار دیگران قرار دهند تا به بلواسکای بپیوندند.

از زمانی که ایلان ماسک توییتر را خرید، تغییرات زیادی را در این شبکه اجتماعی ایجاد کرد. او در گام نخست محدودیت‌های بسیاری که برای انتشار اطلاعات نادرست و نفرت پراکنی در توییتر وجود داشت کاهش داد و قوانین جدیدی را برای تأیید هویت حساب‌های کاربری وضع کرد. این مسأله علاوه بر نارضایتی کاربران و کمپانی‌هایی که در توییتر فعال بودند، فضایی به وجود آورد که اطلاعات نادرست و اظهارات مبتنی بر آزار و نفرت پراکنی افزایش قابل توجهی یافته بود.

در نتیجه همین وضعیت، کاربران توییتر در جستجوی یک آلترناتیو و گزینه جایگزین برآمدند. در ماه‌های اخیر برخی کاربران به ماستادون مهاجرت کردند؛ یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز که رویای تبدیل شدن به گزینه جایگزین توییتر را در سر می‌پروراند.

در این زمان، بلواسکای تازه در حال توسعه بود و تعداد محدودی از کاربران که اغلب در حوزه تکنولوژی فعالیت داشتند در آنجا فعالیت می‌کردند. به تازگی و در هفته‌های اخیر استقبال کاربران توییتر از بلواسکای افزایش یافته و ده‌ها هزار نفر کاربر جدید به این شبکه اجتماعی پیوسته‌اند.

انتهای پیام

منبع : جی اس ام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما