عکسی جدید از جفت‌کهکشان در حال برخورد آرپ 220

اقتصاد ۱۰۰ - تلسکوپ وب از جفت‌کهکشانِ در حال برخوردِ «آرپ 220» عکس گرفت. برخورد آن‌ها حدود 700 میلیون سال پیش آغاز شد و تولد ستارگان جدیدی انجامید.

عکسی جدید از جفت‌کهکشان در حال برخورد آرپ 220

به گزارش گروه دانش و فناوری،تلسکوپ فضایی جیمز وب از دو کهکشان درخشانِ در حال ادغام تصویر گرفت. ‌جفت‌کهکشانِ مذکور نور فروسرخ منتشر می‌کنند و چون تلسکوپ وب حاوی دوربین‌ها و ابزارهای عکس‌برداری فروسرخ است، توانست تصویر نسبتا واضحی از آن‌ها ثبت کند. نام جفت‌کهکشان، آرپ 220، مکان آن‌ها صورت فلکی «مار» و فاصله‌شان از زمین 250 میلیون سال نوری است.

نور درخشانی که تقریبا در مرکز عکس می‌بینید، از هسته‌های جفت‌کهکشان منتشر می‌شود؛ هر هسته در مرکز حلقه‌‌ی چرخان کهکشان جای دارد. حلقه‌ها مناطق‌ِ ستاره‌ساز کهکشان هستند، یعنی ستاره‌های جدیدی درون‌شان متولد می‌شوند و درخشش کهکشان نیز ناشی از نور و انرژی عظیمی است که طی فرآیند تولد ستاره‌ها تولید می‌شود.

بین اجرامی که بشر تاکنون در آسمان کشف کرده است، درخشان‌ترین پرتوهای فروسرخ را «آرپ 220» منتشر می‌کند. تلسکوپ وب با کمک دو ابزار خود، یکی دوربین فروسرخ نزدیک (NIRCam) و دیگری ابزار فروسرخ میانی (MIRI) توانست از برخورد ‌دو کهکشان «آرپ 220» عکس بگیرد.

قبلا تلسکوپ فضایی هابل نیز از «آرپ 220» عکس گرفته بود، البته در تصویر هابل، بیشتر نور کهکشان پشت غبارها و گازهای فضایی پنهان مانده بود.

اما تلسکوپ وب با پرتو فروسرخ عکس می‌گیرد و پرتوهای فروسرخ از لایه‌های گاز و غبار می‌گذرند. پس پرتوهای فروسرخ «آرپ 220» نیز چون از میان موانع می‌گذرند، ابزارهای فروسرخ تلسکوپ وب تواستند تصویر واضح‌تری از آن ثبت کنند. لذا در تصویر تلسکوپ وب، هسته کهکشان درخشان‌تر و آشکارتر دیده می‌شود.

تصویر قدیمی تلسکوپ فضایی هابل از جفت‌کهکشان آرپ 220

«آرپ 220» از ما دور است اما هنوز هم نزدیک‌ترین کهکشان فروسرخ فوق‌درخشانی است که تاکنون شناخته‌ایم. ضمنا از میان سه جفت‌کهکشانی که در آسمان اطراف‌مان در حال ادغام هستند، نزدیک‌ترین آن‌ها به زمین محسوب می‌شود.

آرپ 220 حاصل برخورد دو کهکشان مارپیچی است که حدود 700 میلیون سال پیش آغاز شد و برخورد آن‌ها به پیدایش ستاره‌های جدیدی انجامید و در ناحیه‌ی کوچکی از فضا که قطرش تنها 5000 سال نوری (حدوداً معادل 5 درصد قطر کهکشان راه شیری) حدود 200 خوشه‌ی ستاره‌ای عظیم برجای نهاد. مقدار گازهای پراکنده در ناحیه‌ی کوچکِ مذکور، معادل کل گازهای موجود در تمام کهکشان راه شیری است.

آرپ 220 پیش‌تر در سال 2011 میلادی نیز خبرساز شد، زیرا اخترشناسان درون کهکشان یادشده 7 ابرنواختر کشف کرده بودند.

منبع : جی اس ام