چراغانی آسمان شب با صف‌آرایی سیارات سماوی

اقتصاد ۱۰۰ - عاشقان آسمان شب می‌توانند طی هفته جاری شاهد صف‌آرایی پنج سیاره مریخ، عطارد، زهره، مشتری و اورانوس ذیل ماه باشند که گاهی به نام نمایش یا صف‌بندی سیاره‌ای در آسمان خوانده می‌شود.

چراغانی آسمان شب با صف‌آرایی سیارات سماوی

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از ایرنا، رصدگران می‌توانند از غروب سه‌شنبه (8 فروردین) شاهد این صف‌آرایی در آسمان باشند. همچنین بهترین قرارگیری سیارات کنار هم از روز جمعه (۱۱ فروردین) به وقوع می‌پیوندد و تا چند هفته بعد ادامه خواهد داشت.

کامرون هاملز، اخترفیزیکدان رایانه‌ای از موسسه فناوری کالیفرنیا با تایید این خبر گفت: چنین صف‌آرایی از سیارات هر چندسال یکبار اتفاق می‌افتد و رصدگران می‌توانند با چشم غیرمسلح و حتی در مناطق شهری که آلودگی نوری وجود دارد، همچنین در نیمکره جنوبی و شمالی کره زمین به خوبی این صف‌آرایی را مشاهده کنند.

هاملز برای دیدن این پدیده نجومی توصیه کرد رصدگران بعد از غروب خورشید به سمتی بروند که چشم انداز خوبی از افق غربی داشته باشد؛ زمانی که هنوز آخرین بارقه های رنگی غروب رنگ نباخته و آسمان به رنگ آبی تیره درامده ولی سیاه نشده است.

چراغانی آسمان شب با صف‌آرایی سیارات سماوی

زهره که معمولا به ستاره غروب مشهور است، آسان‌تر از بقیه دیده می‌شود زیرا بعد از ماه درخشان‌ترین شیء در آسمان شب است. اورانوس نزدیک‌ به زهره دیده خواهد شد، البته این سیاره را به‌سختی بدون دوربین دوچشمی یا تلسکوپ می‌توان دید؛ مگر اینکه رصدگران از محلی مناسب بدون آلودگی نوری به تماشای آسمان نشسته باشند.

مشتری و عطارد ذیل ماه و در بالای افق دیده می‌شوند. عطارد نیز بدون تجهیزات به‌سختی دیده خواهد شد زیرا آخرین تشعشع‌های خورشید می‌تواند نور این سیاره را نزد رصدگران محو کند. اما به گفته هاملز برای رصدگران باهوش هر دو سیاره حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از غروب خورشید محسوس است.

مریخ در راس این صف‌آرایی خواهد بود و در ادامه مشتری، عطارد، زهره، اورانوس و ماه در نهایت آن قرار دارد. دیدن مریخ به دلیل رنگ نارنجی پرتقالی پیرامون آن در آسمان آسان است.

توصیف هولمز از این صف‌آرایی؛ چونان مرواریدی در گردنبند در آسمان شب است.

انتهای پیام

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.
باز