عفونت انگلی نادر در میان سمورهای دریایی با احتمال سرایت به انسان

اقتصاد ۱۰۰ - تحقیقات جدید نشان داده که سمورهای دریایی در حال تلف شدن بر اثر عفونت ناشی از یک انگل مرگبار و نادر هستند که ممکن است به سایر گونه‌ها از جمله انسانها هم سرایت کند.

عفونت انگلی نادر در میان سمورهای دریایی با احتمال سرایت به انسان

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از ایرنا، دانشمندان می‌گویند این عفونت مرگبار ناشی از انگل «توکسوپلاسما» یک تهدید بزرگ برای موجودات دریایی و سایر موجودات به شمار می‌رود و حتی ممکن است تهدیدی علیه سلامتی انسانها باشد.

یک گزارش اداره شیلات و حیات وحش کالیفرنیا و دانشگاه کالیفرنیا حاکی است که لاشه چهار سمور دریایی بتازگی در سواحل غربی آمریکا یافت شده است.

به گفته دانشمندان ، این بیماری بر اثر یک انگل میکروسکوپی موسوم به «توکسوپلاسما گوندی» ایجاد می‌شود. توکسوپلاسما گوندی یک انگل داخل سلولی است که انسان و سایر پستانداران را آلوده می‌کند و از طریق خوردن گوشت پخته‌نشده یا نیم‌پز وارد بدن می شود. آنها خاطرنشان می‌کنند که این عامل بیماری‌زای نادر در گذشته هیچگاه در میان آبزیان مشاهده نشده بود و اکنون می‌تواند یک تهدید سلامتی برای سایر موجودات دریایی و حتی انسانها باشد.

یافته‌های اولیه حاکی است که «توکسوپلاسموز» (toxoplasmosis ) در میان سمورهای دریایی شایع شده و می‌تواند مرگبار باشد.

عفونت انگلی نادر در میان سمورهای دریایی با احتمال سرایت به انسان

دانشمندان می‌گویند این عامل نامعمول ظاهرا بسیار مرگبار و کُشنده است و قابلیت آن را دارد که سمورهای دریایی سالم را به سرعت به کام مرگ بکشاند. آنها نگران این مساله هستند که اگر این عامل بیماری موجب آلودگی در محیط و چرخه غذاهای دریایی شود می‌تواند یک ریسک برای سلامت عمومی باشد.

به گفته پزشکان ، انگل یاد شده در مدفوع گربه‌های وحشی و خانگی هم وجود دارد و هر چند انسان‌های سالم به ندرت علائمی نشان می‌دهند اما توکسوپلاسموز می‌تواند موجب سقط جنین و همچنین بیماری‌های عصبی بشود.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما