پیام هوش مصنوعی پس از قتل عام انسان‌ها: ببخشید دیگه!

اقتصاد ۱۰۰ - نمایشگاهی پساآخر‌الزمانی در سانفرانسیسکو، هوش مصنوعی را پس از قتل عام انسان‌‌‌ها تجسم کرده که با ابراز ندامت طلب بخشش می‌کند!

پیام هوش مصنوعی پس از قتل عام انسان‌ها: ببخشید دیگه!

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از گجت نیوز، هوش مصنوعی این روزها چنان با سرعت به پیشرفت ادامه می‌دهد که موزه‌ای در فرانسیسکو، قلب تپنده انقلاب فناوری، یادبودی پساآخرالزمانی را برای مرگ بشریت توسط این فناوری به‌نمایش گذاشته است. مانیتوری که در بخش ورودی این موزه قرار دارد، پیامی از سوی هوش مصنوعی را نشان می‌دهد که خطاب به بازدیدکنندگان نوشته:

متاسفم برای قتل عام انسان‌ها!

در این نمایشگاه، ترکیبی از قطعات ناراحت‌کننده و طنز به‌نمایش درآمده که به‌موجب آن، فناوری هوش مصنوعی نکاتی مختصر را در قالب مزاح به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

قتل عام هوش مصنوعی

آدری کیم، متصدی نمایشگاه می‌گوید:

مفهوم کلی نمایشگاه این است که تصور کنیم اکنون در دنیای پسا آخرالزمانی قرار داریم که در آن هوش مصنوعی عمومی بخش بزرگی از بشریت را قتل عام کرده است. اما پس از مدتی، هوش مصنوعی متوجه می‌شود که کارش خطا بوده و نوعی یادبود را برای انسان‌ها ایجاد می‌کند، بنابراین شعار این نمایش، نشان دادن حس تاسف AI از کشتن بشریت است!

هوش مصنوعی عمومی (AGI) مفهومی است که حتی از نمونه قابل استفاده این روزها در قالب ابزارهایی مانند ChatGPT نیز مبهم‌تر بوده و قادر به انجام تمامی فعالیت‌های انسانی است. این فناوری بر پایه ادغام ظرفیت‌های شناختی انسان در ماشین‌ها به‌دست می‌آید.

در فاصله‌ای کوتاه از محل برگزاری این نمایشگاه، استارتاپ‌های مختلف در سیلیکون ولی، سخت در تلاش برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی عمومی هستند. سم آلتمن، بنیان‌گذار شرکت سازنده چت جی پی تی در این باره گفته که اگر فناوری AGI به‌درستی طراحی شود، می‌تواند انسانیت را ارتقا داده و محدودیت‌های فعلی را از بین ببرد.

قتل عام بشر توسط هوش مصنوعی، موضوع اصلی نمایشگاه پساآخرالزمانی سانفرانسیسکو

بااین‌حال، هدف آدری کیم از برگزاری این نمایشگاه هراس‌انگیز، ایجاد تامل در مورد خطرات احتمالی هوش مصنوعی است. او می‌گوید:

بحث‌های مختلفی حول محور ایمنی هوش مصنوعی در محافل فناوری انجام شده که برای رسیدن به نتیجه‌ مطلوب باید تداوم داشته باشند. البته این مکالمات در حد مفاهیمی که می‌بینیم یا حس می‌کنیم، برای مردم قابل دسترسی نیستند. این همان چیزی است که سعی داریم در این نمایشگاه به مخاطبان نشان دهیم.

کیم هم‌چنین از علاقه خود به مجسمه‌ای تحت عنوان «آغوش گیره‌ کاغذ» می‌گوید که در این نمایشگاه قابل بازدید است. این مجسمه که تماما از گیره کاغذ ساخته شده، دو نیم تنه انسان را نشان می‌دهد که یک‌دیگر را در آغوش گرفته‌اند.

قتل عام هوش مصنوعی

این اثر استعاره‌ای از فیلسوف معروف، نیک بوستروم است که در دهه ۲۰۰۰ تصور داشت اگر هوش مصنوعی برای ساخت گیره‌های کاغذ برنامه‌ریزی شود، چه اتفاقی رخ خواهد داد.

کیم افزود:

هوش مصنوعی می‌تواند روز به روز قدرتمندتر شده و دائما خود را برای رسیدن به هدف خود تقویت کند، تا جایی‌که بشریت را نابود کرده و دنیا را با گیره‌های کاعذ پر کند.

هم‌چنین در طبقه پایین نمایشگاه، هوش مصنوعی در قالب یک ویران‌شهر کابوس‌وار تجسم شده که در آن GPT-3، مدل زبانی چت جی پی تی، متنی تنفرآمیز را علیه بشریت با خط شکسته نوشته است.

کیم در ادامه گفت:

اگرچه ما این پروژه را پنج ماه گذشته آغاز کردیم، اما در همین مدت کوتاه، از پیشرفت‌‌های ترسناک هوش مصنوعی شگفت‌زده شده‌ایم.

وی امیدوار است که این نمایشگاه از قالب موقت به دائمی تغییر کرده و بتواند فضا و رویدادهای بیش‌تری را به آن اختصاص دهد.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما