لحظه برخورد یک شهاب‌سنگ به ماه را تماشا کنید

اقتصاد ۱۰۰ - اخترشناس ژاپنی لحظه برخورد یک شهاب‌سنگ به ماه را ثبت کرده است. این سنگ فضایی با برخورد با ماه یک نور کوتاه اما درخشان ایجاد کرد که تصویر آن از روی زمین ثبت شد.

لحظه برخورد یک شهاب‌سنگ به ماه را تماشا کنید

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از ایسنا، دایچی فوجی (Daichi Fujii)، متصدی موزه شهر هیراتسوکا (Hiratsuka)، این رویداد را با استفاده از دوربین‌هایی که برای نظارت بر ماه تنظیم شده‌اند، ثبت کرد.

این برخورد در روز ۲۳ فوریه در ساعت ۷:۱۴ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۵:۴۴ چهارم اسفند به وقت ایران) رخ داد. فوجی می‌گوید که به نظر می‌رسد این شهاب‌سنگ در نزدیکی دهانه‌ی آیدلر(Ideler L)، در شمال غربی دهانه‌ی پیتیسکوس(Pitiscus) فرود آمده است.

شهاب‌ها به طور متوسط با سرعتی در حدود ۴۸ هزار و ۲۸۰ کیلومتر در ساعت یا ۱۳.۴ کیلومتر بر ثانیه حرکت می‌کنند. برخوردهای پرسرعت آنها گرمای شدید و دهانه‌ ایجاد و نور مرئی درخشانی منتشر می‌کنند. برخوردهای ماه در صورتی که به اندازه کافی بزرگ باشند و در یک منطقه در طول شب قمری رو به روی زمین اتفاق بیفتند، می‌توانند از زمین دیده شوند.

فوجی می‌گوید که این دهانه‌ی تازه ایجاد شده می‌تواند حدود ۱۲ متر قطر داشته باشد و ممکن است در نهایت توسط مدارگرد شناسایی ماه ناسا یا کاوشگر ماه چاندرایان ۲ هند مورد تصویربرداری قرار بگیرد.

اگرچه شهاب‌ها هر روز به زمین نزدیک می‌شوند اما اکثریت قریب به اتفاق آنها در تماس با جو کاملا می‌سوزند. با این حال، ماه یک اگزوسفر بسیار ضعیف دارد، به این معنی که شهاب‌هایی که به سطح زمین نمی‌رسند معمولا با ماه برخورد می‌کنند و ظاهر پوشیده از دهانه آن را ایجاد می‌کنند.

ثبت این رویدادها همچنین دارای ارزش علمی است و به دانشمندان کمک می‌کند تا میزان برخوردها بر سطح ماه را دریابند.

انتهای پیام

منبع : ايسنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما