دنباله‌دار E3 پس از 50 هزار سال دوباره در آسمان زمین حاضر می‌شود

دنباله‌داری که در عصر یخبندان در آسمان شب سیاره زمین مشاهده شده بود، به‌زودی دوباره در بالای سر ما دیده خواهد شد. ناسا می‌گوید دنباله‌دار C/2022 E3 (ZTF) که هر 50 هزار سال یک‌بار به دور خورشید می‌چرخد، در بهمن‌ماه در آسمان ظاهر می‌شود.

دنباله‌دار E3 پس از 50 هزار سال دوباره در آسمان زمین حاضر می‌شود

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از دیجیاتو، براساس بیانیه ناسا، دنباله‌دار C/2022 E3 (ZTF) در تاریخ 12 بهمن از فاصله 41.8 میلیون کیلومتری زمین عبور خواهد کرد. البته علاقه‌مندان می‌توانند اوایل بهمن‌ماه این دنباله‌دار را با چشم غیرمسلح مشاهده کنند. برای بررسی دقیق‌تر C/2022 E3 (ZTF) می‌توان از دوربین یا تلسکوپ‌های مبتدی هم استفاده کرد.

اخترشناسانی که حرکت دنباله‌دار مذکور را ردیابی کرده‌اند، می‌گویند این دنباله‌دار هاله‌ای به رنگ آبی-سبز و دنباله‌ای به رنگ طلایی دارد. E3 اولین‌بار با رصدخانه Zwicky Transient Facility (ZTF) در ماه مارس 2022 توسط «برایس بالین» و «فرانک ماشی» کشف شد.

دنباله‌دار E3 چه مشخصاتی دارد؟

تصویر دنباله‌دار E3 در 19 دسامبر 2022

ناسا درباره این دنباله‌دار نوشته است: «E3 از زمان اکتشاف به‌شدت درخشان‌تر شده و اکنون در‌حال حرکت در صورت فلکی تاج شمالی در آسمان بامدادی است. نور این دنباله‌دار هنوز کمتر از آن است که بدون تلسکوپ دیده شود. اما این تصویر که در تاریخ 19 دسامبر تهیه شده است، هاله سبزرنگ دنباله‌دار، دم کوتاه غباری و دم بلند کمرنگ آن را نشان می‌دهد که در یک میدان دید عریض 2.5 درجه‌ای گسترده شده است.»

دنباله‌دار E3 در تاریخ 22 دی‌ماه به نزدیک‌ترین فاصله با خورشید می‌رسد و بعد در تاریخ 12 بهمن‌ماه در نزدیک‌ترین فاصله با زمین قرار خواهد گرفت. پیش‌بینی سطح روشنایی دنباله‌دارها کار بسیار سختی است، اما انتظار می‌رود که E3 فقط در آسمان شب قابل‌دیدن باشد. قدر روشنایی این دنباله‌دار در زمان اکتشاف در فاصله 640 میلیون کیلومتری زمین، حدود 17.3 بود.

E3 اولین دنباله‌داری است که پس از حضور دنباله‌دار NEOWISE در آسمان زمین در تابستان سال 2022، قابل‌مشاهده خواهد بود. برای مشاهده این دنباله‌دار باید در محیط تاریکی قرار بگیرید و حداقل نیم ساعت به چشمان خود زمان بدهید تا به تاریکی آسمان عادت کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : دیجیاتو

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز