ربات چرخ‌دار با اندازه‌گیری زوایای برگ‌ها به بهبود کشت ذرت کمک می‌کند

اقتصاد ۱۰۰ - یک ربات چرخ‌دار ابداع شده جدید با دوربین‌ها و یک برنامه نرم‌افزاری خاص قادر به اندازه‌گیری زاویه‌های برگ‌ها در مزارع ذرت و کاهش هزینه و تسریع فرایندها برای کمک به کشاورزی در این حوزه است.

ربات چرخ‌دار با اندازه‌گیری زوایای برگ‌ها به بهبود کشت ذرت کمک می‌کند

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از ایرنا، محققان دانشگاه ایالت کارولینای شمالی (آمریکا) و دانشگاه ایالت «آیووا» یک فناوری خودکار به نمایش گذاشتند که قادر به اندازه گیری دقیق زاویه برگ‌ها در مزارع ذرت است. این فناوری جمع‌آوری داده‌ها درباره زاویه برگ ها را نسبت به روش‌های متعارف بسیار کارآمدتر می‌کند و داده‌های مفید را بسیار سریعتر در اختیار پرورش دهندگان مزارع قرار می‌دهد.

«لیرونگ شیانگ» استاد مهندسی بیولوژیک و کشاورزی در دانشگاه کارولینای شمالی و مولف اول مقاله‌ای با این موضوع، می‌گوید: زاویه برگ های یک گیاه نسبت به ساقه آن دارای اهمیت است زیرا زاویه برگ مشخص می‌کند که کارایی گیاه در اجرای عمل فتوسنتز چگونه است.

وی افزود: به عنوان نمونه، در مورد ذرت شما خواهان آن هستید که برگ ها در بالا نسبتا عمودی باشند اما برگ هایی که در پایین‌تر ساقه قرار دارند، بیشتر باید افقی باشند. این وضعیت به گیاه اجازه می‌دهد که نور بیشتری از خورشید دریافت کند. محققانی که درباره پرورش گیاهان تحقیق می‌کنند، این نوع ساختار در گیاهان را تحت نظارت دارند زیرا موجب آگاهی‌بخشی به کار آنها می‌شود.

به گفته شیانگ، این درحالی است که شیوه‌های متعارف برای اندازه گیری زوایای برگ‌ها دربردارنده اندازه گیری دستی با یک زاویه سنج است که این کار هم وقت‌گیر است و هم نیروی زیادی لازم دارد. به همین اساس،‌ درصدد برآمدیم تا راهی برای خودکارسازی (اتوماسیون) این فرایند پیدا کنیم.

این فناوری جدید موسوم به AngleNet دو بخش مهم و کلیدی دارد؛ سخت‌افزار و نرم‌افزار. بخش سخت‌افزاری در این مورد یک وسیله رباتیک است که روی چرخ‌هایی سوار شده، به دوربین‌هایی مجهز و به اندازه کافی باریک است تا بتواند بین ردیف‌های ذرت حرکت کند و قادر به مدل‌سازی سه_بُعدی از گیاهان باشد.

داده‌های بصری جمع‌آوری شده وارد یک برنامه نرم افزاری می‌شود که اقدام به محاسبه زوایای برگ‌های مختلف در ارتفاعات متفاوت می‌کند. بررسی‌های بعدی نشان داد که اندازه‌گیری توسط این ربات بسیار نزدیک به سنجش های انجام شده توسط انسان است و حاشیه خطای آن بسیار کم و قابل قبول است.

انتهای پیام

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما