کشف فسیل بزرگترین پرنده جهان با ۴۸۰ دندان در آلمان

اقتصاد ۱۰۰ - دیرینه‌ شناسان موفق به کشف فسیل بزرگترین پرنده جهان در آلمان شدند. این فسیل که بیش از ۴۸۰ دندان دارد، مربوط به بیش از ۱۵۰ میلیون سال پیش است.

کشف فسیل بزرگترین پرنده جهان با ۴۸۰ دندان در آلمان

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از گجت نیوز، برخلاف دایناسورها و خزندگان باستان، فسیل‌های زیادی از پرندگان باقی نمانده است و نمونه‌های باقی‌مانده نیز به خاطر ساختار خاص آنها کامل نیستند و اغلب آسیب دیده‌اند. حالا فسیل بزرگترین پرنده باستانی شجهان در آلمان کشف شده است که از جهات مختلفی منحصر به‌فرد به حساب می‌آید.

کشف فسیل بزرگترین پرنده جهان از راسته پتروسور

پتروسور

آناتومی بسیار عجیب سر این پرنده و تعداد بالای دندان‌ها نشان می‌دهد که همانند اردک‌ یا وال تغذیه می‌کرده است. این پرنده ۴۸۰ دندان داشته است که برخی از آنها به شکل قلاب بودند و سبب می‌شدند میگوهای کوچک مستقیم به سمت پایین هدایت شوند. دانشمندان بر این باورند که این پرنده همچون فلامینگو در آب‌های کم عمق راه می‌رفته و سعی می‌کرده از جانوران کوچک تغذیه کند.

به این ترتیب می‌توان گفت که وظیفه دندان‌های بسیار زیاد این پرنده جویدن یا تکه‌تکه کردن طعمه نبوده است، بلکه بیشتر همچون یک زندان برای گیر انداختن و فیلتر کردن استفاده می‌شده‌اند. نبود هیچ دندانی در انتهای دهان پرنده و فشردگی بسیار بالای آنها در دو طرف فک نیز این موضوع را تایید می‌کند. جالب اینجاست که دندان‌های قلاب‌وار پیشتر در هیچ‌یک از فسیل های پتروسورها دیده نشده بود.

فسیل بزرگترین پرنده جهان

همچنین فسیل بزرگترین پرنده جهان (از اواخر دوره ژوراسیک و اوایل دوره کرتاسه) به طول بال بیش از یک متر اشاره دارد. چیزی که باعث شگفتی دانشمندان شده، کامل بودن این فسیل نیز است. گویا این پرنده که در راسته پتروسورها و تیره شانه‌آروارگان قرار می‌گیرد، تنها لحظاتی پس از مرگ درون لایه‌هایی از آهک افتاده و برای بیش از ۱۵۰ میلیون سال آنجا باقی مانده است.

تیم کاشف این فسیل آن را به افتخار یکی از همکارانشان که اخیرا فوت کرده است، Balaenognathus maeuseri نام نهاده‌اند. دانشمندان بر این باورند که اینگونه جانوران احتمالا در ابتدا از منابع غذایی روی سطح آب استفاده می‌کردند و یا برخی از آنها با نوک تیز خود به طعمه‌های زیر آب حمله می‌کردند؛ اما به مرور زمان تکامل یافته  و به‌روش فیلتر کردن و گیر انداختن قربانی رو آورده‌اند.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما