ماسک: ربات‌ های انسان‌ نما تجارت بزرگتری نسبت به خودروهای تسلا خواهند بود

اقتصاد ۱۰۰ -ایلان ماسک در جریان رویداد روز سرمایه‌گذار تسلا اطلاعاتی درمورد آخرین پیشرفت این شرکت در زمینه ربات‌ های مجهز به هوش مصنوعی انسان‌ نما در اختیار عموم قرار داد.

ماسک: ربات‌ های انسان‌ نما تجارت بزرگتری نسبت به خودروهای تسلا خواهند بود

به گزارش گروه دانش و فناوری و به نقل ازسخت افزارمگ ،ماه از زمانی که این ربات برای اولین‌بار معرفی شد، می‌گذرد. ربات تسلا حالا می‌تواند راه برود، اجسام را جمع‌آوری کند و فعالیت‌های قابل‌توجهی انجام دهد.

ایلان ماسک در مجمع سهام‌داران تسلا، ویدئوی کوتاهی از نسخه اولیه ربات اپتیموس به نمایش گذاشت. او اشاره کرد که اپتیموس نسبت به گذشته ارتقا یافته‌است و حتی قادر است حرکات بدن یک سیاستمدار را تقلید کند.

او اضافه کرد که وقتی شرکت تسلا تصمیم گرفت که روی توسعه هوش مصنوعی ربات‌ انسان‌ نما کار کند، اپتیموس حتی نمی‌توانست راه برود. اما حالا قادر است قابلیت‌های مختلفی را از خود نشان دهد. بنابراین از نظر او میزان پیشرفت اپتیموس بسیار شگفت‌انگیز بوده‌است. البته این ربات هنوز فعالیت‌های حرکتی ساده را انجام می‌دهد و خبری از حرکات سریع و پیچیده و انجام پارکور نیست.

ویدئو موردنظر اپتیموس را نشان می‌دهد که در حال قدم‌زدن است. البته سرعت این ربات در مقایسه با ربات اطلس شرکت بوستون داینامیک، کمتر به‌نظر می‌رسد. اپتیموس از انگشت‌ها و دست‌های انسان‌مانند خود استفاده می‌کند و اجسام را بلند می‌کند. در این ویدئو، یکی از ربات‌های اپتیموس را می‌بینیم که بازوی جداشده یک ربات دیگر را از پایه آزمایشی بلند می‌کند، آن را برمی‌دارد و تا قسمتی حمل می‌کند که یک ربات دیگر در حال ساخت ربات سوم است.

ربات‌ انسان‌ نما تسلا

گفتنی است که مقایسه اطلس و اپتیموس چندان عادلانه نیست. زیرا سال‌هاست که اطلس پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای این سیاره است. بوستون داینامیک از سال 1992 روی توسعه ربات‌های مقلد انسان کار می‌کند. اولین ربات انسان‌نمای این شرکت با نام PETMAN در سال 2009 رونمایی شد. این ربات طی دو سال موفق به راه‌رفتن، چمباتمه‌زدن، زانو‌زدن و حفظ تعادل در برابر نیروهای خارجی شد. اولین نسخه از اطلس در سال 2013 به‌شکل عمومی رونمایی شد و 10 سال طول کشید تا برقصد، پارکور را بیاموزد و انجام برخی از کارهای اساسی را شروع کند. بنابراین به‌نظر می‌رسد که ربات جوان اپتیموس راه درازی در پیش دارد و باید به او فرصت داده‌شود. زیرا در همین مدت کوتاه نیز پیشرفت آن فراتر از انتظار به‌نظر می‌رسد.

ماسک در ادامه می‌گوید:

چیزی که تسلا را متمایز می‌کند این است که پیشرفته‌ترین فناوری در زمینه هوش مصنوعی کاربردی در زندگی واقعی را در اختیار دارد. بنابراین می‌توان از همان هوش مصنوعی که برای هدایت خودروهای این شرکت استفاده می‌شود برای توسعه ربات‌ها نیز بهره گرفت. من فکر نمی‌کنم که در دنیای واقعی و در این زمینه خاص کسی بتواند با تسلا رقابت کند. توسعه یک ربات انسان‌نما که به کدنویسی برای انجام همه حرکات نیاز داشته باشد عاقلانه به‌نظر نمی‌رسد. این ربات باید بتواند به‌طور مستقل راه برود و مسائل را حل کند. شما فقط باید مسیر را نشان دهید و به او در موارد ساده آموزش دهید. یا فقط بگویید چه کاری انجام دهد. همین موارد است که تسلا را متمایز می‌کند‌.

او اضافه کرد که تسلا در زمینه طراحی قطعات برای تولید در مقیاس انبوه خوب عمل می‌کند. در واقع همه قسمت‌های متحرک روبات اپتیموس توسط تسلا طراحی شده‌اند. این قطعات شامل موتور الکتریکی، جعبه دنده، جعبه الکتریکی قدرت، بسته باتری و به‌طور کلی هر چیز دیگری را که در اپتیموس قرار می‌گیرد، می‌شود. از نظر او، قطعات چندانی به‌شکل آماده برای استفاده در ربات‌های انسان‌نما وجود ندارد. بنابراین آن‌ها مجبور شده‌اند از تیم طراحی خودروی مدل S تسلا برای طراحی قطعات اپتیموس هم استفاده کنند.

در حالی که هنوز جزئیاتی در مورد این موضوع منتشر نشده است، به‌نظر می‌رسد که هدف تسلا با بوستون داینامیک متفاوت است. تسلا در حال توسعه ربات خود می‌باشد و به این فکر می‌کند که آن را در مقیاس انبوه تولید کند تا به محصولی برای صرفه‌جویی در نیروی کار همه‌منظوره تبدیل شود.

شایان ذکر است که از نظر ماسک و در جواب نگرانی‌های پیرامون این موضوع، این ربات‌ها بیش از آنکه شغل‌ها را از بین ببرند، شغل ایجاد خواهد کرد. ماسک تاکید کرد که اپتیموس طوری طراحی می‌شود که که به انسان‌ها کمک کند، نه این که جایگزین آنها شود. او اشاره کرد که مسئله جایگزینی افراد نیست و فقط افزایش توانایی‌های انسان است.

پیش‌بینی می‌شود که ربات‌های انسان‌نمای همه‌منظوره تأثیری باورنکردنی بر کل جامعه داشته باشند. از آنجاییکه ماسک سخت تلاش می‌کند تا این فناوری را در سریع‌ترین زمان ممکن ساخته و به خدمت بگیرد، به خوبی از معنای آنها آگاه است.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به توجه به لایحه افزایش یک روز به تعطیلات هفتگی ، با کدام گزینه موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما