پیش بینی هوش مصنوعی ChatGPT از آینده تکنولوژی، جذاب و ترسناک است

اقتصاد ۱۰۰ - هوش مصنوعی ChatGPT در پیش بینی خود از آینده تکنولوژی، به تحولات بزرگ در صنایع، نقش عمده هوش مصنوعی در فناوری و احتمالات نگران‌کننده اشاره کرده است.

پیش بینی هوش مصنوعی ChatGPT از آینده تکنولوژی، جذاب و ترسناک است

به گزارش گروه دانش و فناوری و به نقل از گجت نیوز، چت‌بات ChatGPT، محصول انقلابی OpenAI نام دارد که این روزها اینترنت را تحت تاثیر خود قرار داده است. این ربات چت مبتنی بر هوش مصنوعی توانسته ذهنیت و درک بسیاری از افراد را در مورد AI متحول کند و این فناوری آینه‌نگرانه را در دسترس عموم مردم قرار دهد. بااین‌حال، بسیاری از افراد نسبت به آینده‌ای که در آن هوش مصنوعی کنترل را در دست دارد، بیم‌ناک هستند.

از اولین روز راه‌اندازی ChatGPT، این ابزار با پشتیبانی و سرمایه‌گذاری عظیم مایکروسافت به یک موضوع دائمی در بحث‌های آنلاین تبدیل شده است. این ربات فوق‌پیشرفته با انجام تکالیف دانش‌آموزان و نگارش مقاله‌های حرفه‌ای، بسیاری از معلمان را در مورد احتمال ایجاد تقلب و سرقت ادبی سردرگم کرده است.

پیش بینی ChatGPT از آینده تکنولوژی 

علاوه بر آن، اکنون بسیاری از مردم برای نوشتن شعر یا داستان از این هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. در این میان، برخی از نشریات نیز برای انتشار مقالات خود به این چت‌بات روی آورده‌اند. بااین‌حال، تلاش‌ها برای شناسایی محتوای هوش مصنوعی و تفکیک آن از نمونه‌های انسانی نیز در حال انجام است. در این راستا، OpenAI ابزاری را ارائه داده را که با استفاده از آن می‌توان محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را تعیین کرد، البته کارکرد آن چندان هم بی‌عیب و نقص نیست.

این روزها که رقابت بر سر ربات‌های چت AI میان غول‌های فناوری داغ شده است، مایکروسافت از طریق ادغام ChatGPT با مرورگر اج و جستجوگر بینگ خود، قصد دارد چند قدم فراتر رفته و فاصله خود را با رقبا افزایش دهد. با در نظر گرفتن قابلیت‌های چت جی پی تی، بسیاری بیم آن دارند که این فناوری می‌تواند بسیاری از مشاغل را تحت کنترل در بیاورد. علاوه بر آن، برخی دیگر نیز نگران هستند که با هوشمندتر شدن AI، جهان دچار بی‌نظمی و هرج و مرج شود.

اما بد نیست بدانیم خود ChatGPT در این مورد چه فکر می‌کند! برای درک بهتر این موضوع، از این چت‌بات پرسیدیم که آینده تکنولوژی را چطور پیش بینی می‌کند. به‌طور خلاصه، حتی پاسخ‌های خوش‌بینانه این ابزار نیز نتوانست برخی از نگرانی‌های موجود را برطرف کند.

پیش بینی هوش مصنوعی ChatGPT از آینده تکنولوژی 

پیش بینی هوش مصنوعی ChatGPT از آینده تکنولوژی 

در ابتدا از چت GPT خواستیم تا پیش‌ بینی خود از آینده تکنولوژی را شرح دهد. ربات با ارسال پاسخی طولانی گفت بر این باور است که فناوری‌های آینده، شیوه زندگی، کار و ارتباط ما را متحول خواهند کرد. ChatGPT نوشت:

ما شاهد توسعه رباتیک پیشرفته، هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و واقعیت افزوده خواهیم بود. در آینده، فناوری به‌‌طور فزاینده‌ای با زندگی روزمره ما ادغام خواهد شد و به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که به‌طور یکپارچه با محیط اطراف ما در تعامل باشد.

چت جی پی تی در ادامه از چشم‌انداز خود برای آینده تکنولوژی نوشت و ظهور خانه‌های هوشمند، شهرها و سیستم‌های حمل‌ونقل را تجسم کرد. ما در حال حاضر در زندگی روزمره خود شاهد حضور دستیارهای صوتی نظیر الکسای آمازون هستیم که با دستگاه‌های مختلفی از دوربین نظارتی تا یخچال ادغام می‌شوند. بنابراین می‌توان به‌راحتی تصور کرد که این فرآیند با توسعه فناوری تداوم خواهد داشت.

براساس پیش بینی این ربات چت، خانه‌های آینده به ما این امکان را می‌دهند که دما، روشنایی و امنیت فضا را تنها با یک فرمان صوتی یا از طریق گوشی هوشمند خود کنترل کنیم. هم‌چنین گجت‌های پوشیدنی نیز اطلاعاتی کاملا دقیق را درباره سلامت و تندرستی ارائه می‌دهند و با ارائه‌های توصیه‌های شخصی، قدمی فراتر از وظیفه فعلی را برمی‌دارند. علاوه بر آن، وسایل نقلیه خودران و هواپیماهای بدون سرنشین نیز موجب بهبود حمل و نقل خواهند شد. چت GPT هم‌چنین بر توسعه فناوری‌های پایدار و سازگار با محیط‌زیست تاکید دارد؛ این چت‌بات معتقد است که سازگاری با محیط‌زیست در آینده بیش‌تر و مهم‌تر خواهد شد.

زندگی روزمره ما به‌طور قابل توجهی تغییر خواهد کرد

متاورس

ChatGPT در ادامه پیش بینی های خود از آینده تکنولوژی، بر این باور است که توسعه فناوری، زندگی روزمره ما را به‌طور عمده تحت تاثیر قرار می‌دهد و بازدهی و راحتی کارها را افزایش خواهد داد. همان‌طور که فناوری هوشمند امروزه در زندگی افراد ریشه‌ای محکم دوانده، بسیاری از وظایف می‌توانند از حالت فعلی آسان‌تر و با هوش مصنوعی مفید جایگزین شوند.

بااین‌حال، فرآیند تعییر و تحول تنها محدود به موارد فوق نیست. چت جی پی تی می‌گوید:

ما هم‌چنین شاهد ظهور فناوری‌های پیشرفته مجازی و واقعیت افزوده خواهیم بود که روش کار، یادگیری و سرگرمی ما را متحول خواهند کرد.

این پیش‌بینی با پروژه جاه‌طلبانه شرکت متا مطابقت دارد. استفاده از فناوری واقعیت افزوده در آینده می‌تواند متاورس را به سطحی برساند که امکان برگزاری جلسات از راه دور در اتاقی واقع‌گرایانه فراهم شود. از سوی دیگر، فناوری هوش مصنوعی می‌تواند جلسات بین‌المللی نیز تحول ایجاد کند. برای مثال، برخی از شرکت‌ها هم‌اکنون در حال کار بر روی امکان افزودن هم‌زمان ترجمه از طریق AI هستند.

جهش‌ بزرگ در اکتشافات فضایی، دیگر پیش بینی ChatGPT از آینده تکنولوژی

پیش بینی هوش مصنوعی ChatGPT از آینده تکنولوژی 

این چت‌بات در واکنش به این پرسش که «در آینده چه فناوری جدیدی را خواهیم دید؟» تصویری آینده‌نگرانه و قابل لمس را ارائه داد. چت GPT پیش‌بینی کرد که فناوری‌های جدید به‌طور اساسی شیوه زندگی، کار و تعامل ما با دنیای اطراف را تغییر خواهند داد و هوش مصنوعی قادر به انجام وظایف پیچیده از جمله حل مشکلات خاص، تصمیم‌گیری و خلاقیت خواهد بود.

چت جی پی تی هم‌چنین معتقد است که سفرهای فضایی در 50 سال آینده جهشی عظیم را تجربه خواهند کرد و زیستگاه‌ها و سیستم‌های فضایی جدید می‌توانند به ما در کشف امکان حیات در سیارات دیگر کمک کنند. طبق پیش‌بینی ربات چت OpenAI، بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی از جمله دو حوزه مهم دیگر هستند که احتمالا طی پنجاه سال آینده به تکامل خواهند رسید. هم‌چنین ممکن است شاهد ظهور روش‌های نوین برای درمان بسیاری از بیماری‌ها باشیم.

در همین حال، پیشرفت‌های جدید در حوزه ژنتیک نیز ممکن است باعث ایجاد شکل‌های جدیدی از زندگی مصنوعی شوند. هم‌چنین در حوزه نانوتکنولوژی، می‌توان انتظار سیستم‌ها و مواد کوچک‌تر، سریع‌تر و کارآمدتری را داشت. علاوه بر آن، پیش‌بینی می‌شود که محاسبات کوانتومی نیز با معماری‌های جدید که از اکتشافات و پیشرفت‌ها بزرگ در زمینه‌های مختلف به‌دست می‌آیند، جهشی شگرف را در این حوزه ایجاد کنند که یک بار دیگر، اهمیت و نقش ویژه هوش مصنوعی را برجسته کند.

نیمه تاریک هوش مصنوعی 

پیش بینی هوش مصنوعی ChatGPT از آینده تکنولوژی 

بااین‌حال، پیش بینی ChatGPT از آینده تکنولوژی، تنها محدود به نیمه پر لیوان نیست. ما از این چت‌بات پرسیدیم که آیا پیشرفت‌های فناوری با پیامدهای منفی نیز همراه هستند یا خیر و در جواب، پاسخ نسبتا مفصلی را دریافت کردیم که می‌تواند به ترس‌های بالقوه بشر اضافه کند.

چت جی پی تی در این خصوص می‌گوید:

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها، جایگزینی فناوری پیشرفته با برخی مشاغل است که می‌تواند منجر به بیکاری و نابرابری شود.

استدلال چت جی پی تی در این مورد نیز دور از ذهن نیست، تنها ظهور این چت‌بات کافی بود تا بسیاری از مردم به‌سرعت نگرانی خود در مورد تهدیدات هوش مصنوعی را ابراز کنند. بدین ترتیب، بسیاری از کارمندان ممکن است به‌واسطه پیشرفت هوش مصنوعی و یادگیری خلاقیت، شغل خود را از دست بدهند. این ربات هم‌چنین افزود که نقض داده‌ها نیز می‌تواند در عصری که اطلاعات شخصی به‌طور فزاینده‌ای به‌سوی دیجیتال شدن در حرکت است، رایج شود.

متاسفانه، این فناوری هم‌چنین می‌تواند باعث ترویج سبک زندگی کم‌تحرک شود و بر سلامت جسمی و روانی تاثیر بگذارد. در نهایت، این ربات با اشاره به پتانسیل سوءاستفاده گفت:

در چندین حوزه می‌توان از هوش مصنوعی سوءاستفاده کرد. برای مثال در توسعه سلاح‌های خومختار و سایر برنامه‌های نظامی، یعنی جایی‌که سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی ممکن است بدون دخالت انسان تصمیم‌گیری کنند.

به‌سختی می‌توان ترسناک بودن این چشم‌انداز را انکار کرد. تسخیر جوامع توسط هوش مصنوعی که اغلب در فیلم‌های علمی-تخیلی به‌تصویر کشیده می‌شود، می‌تواند عواقب سنگینی برای بشریت داشته باشند. البته این بحث صرفا یک گمانه‌زنی است و فعلا پیشنهاد می‌کنیم با پرسیدن سوالات مختلف از ChatGPT خود را سرگرم کنید!

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما