مقصر اصلی گرانی موبایل کیست: واردکننده یا فروشنده؟

اقتصاد ۱۰۰ - امروز یکشنبه دلار وارد کانال ۶۰ هزار تومان شد و برگشت اما شوک بزرگی به بازار موبایل وارد کرد تا واردکنندگان و فروشندگان یکدیگر را مقصر وضع موجود بدانند.

مقصر اصلی گرانی موبایل کیست: واردکننده یا فروشنده؟

به گزارش گروه دانش و فناوری، در حالی که دبیر انجمن واردکنندگان موبایل برخی از فروشندگان را متهم کرد که کالا را با شانتاژ به قیمت بالاتر می‌فروشند، فروشندگان نیز می‌گویند سود چندانی از موبایل نبرده و سود اصلی را واردکنندگان می‌برند که با ارز ارزان گوشی را وارد کرده و با سودهای کلان به فروشندگان جهت عرضه می‌دهند.

عبقری دبیر انجمن واردکنندگان در مصاحبه با دیجیاتو از فسادزا بودن دلار نیمایی برای واردات موبایل گفته و از قاچاق معکوس به کشورهای همسایه خبر داد.

۴۵۶۴۵۶۴

وی با توجه به تجربه سال ۱۳۹۷ و ارز ۴۲۰۰ تومانی  گفت خیلی‌ها شرکتهای واردکننده را مقصر گرانفروشی دانستند اما اکوسیستم اقتصادی کشور چند لایه بوده و شامل واردکننده، عمده فروش و تک فروش است و واردکننده گوشی را به قیمت واقعی در اختیار عمده فروش می‌گذارد و وارد کنندگان به دلیل وجود سامانه اجباری افق، نمی‌توانند سیستم را دور بزنند.

عبقری تاکید کرد بر اساس مشاهداتش قیمت گوشی بر اساس قیمت واردکننده به دست مصرف کننده نمی‌رسد و به همین خاطر خواهان عدم اختصاص ارز نیمایی برای گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار شده‌اند.

اما یک فعال بازار موبایل در این رابطه گفت به دلیل اینکه امروز دلار ۶۰ هزار تومان را رد کرد{و هرچند پایین آمد} واردکنندگان تلاش دارند تا واردات موبایل از منشا سامانه جدید بانک مرکزی و گروه کالایی ۲۶ صورت گیرد تا همچنان سود کلان خود را ناشی از اختلاف نرخ ارز گروه ۲۶ با نرخ ارز در کف خیابان {قیمت مصرف کننده بر اساس دلار روز تعیین می‌شود} تضمین کنند.

این فعال موبایل افزود تک فروشان به دلیل افزایش شوک آور قیمتها، فروش را بعضا متوقف کرده تا بازار نوسان گیری شود.

در هر حال خریداران موبایل که به طور سنتی نزدیک عید دست به خرید می‌زنند، دچار تردید شده و نمی‌دانند گوشی بخرند یا نه؟

 

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : سرمایه‌گذاران اکنون مشتاقانه منتظر داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز