۱۲ گوشی عجیب و خاص از سال های نه چندان دور

اقتصاد ۱۰۰ - در اینجا به معرفی تعدادی از عجیب ترین گوشی های سال‌های نه چندان دور بازار خواهیم پرداخت که به طراحی بیش از عملکرد اهمیت می‌دادند. نوکیا حضوری پررنگ در این لیست دارد

۱۲ گوشی عجیب و خاص از سال های نه چندان دور

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از گجت نیوز، با آغاز هزاره جدید، گوشی‌های موبایل به چیزی بیش از یک جسم آجر مانند زمخت با تعدادی دکمه، یک میکروفون و اسپیکر تبدیل شدند. در این میان، نقش گوشی DynaTac موتورولا در شکل گیری آن‌چه که امروز با نام گوشی تلفن همراه می‌شناسیم، غیرقابل انکار است.

کمی بعد، آیفون و اندروید آغازکننده مسیری در دنیای گوشی‌های هوشمند شدند که تا به امروز ادامه یافته است. گوشی‌های مدرن، معمولا در بخش طراحی ظاهری همگی مشابه یکدیگر هستند و تفاوت همه آن‌ها با یکدیگر در برند، اندازه صفحه نمایش و برخی قابلیت‌های داخلی است.

در گذشته‌های نه چندان دور، هر گوشی روح طراحی منحصربفردی در خود داشت و سازندگان آن‌ها با ارائه طرح‌های بدیع و خلاقانه سعی در جذب مشتریان مختلف داشتند. در این بازه زمانی البته کم نبودند محصولاتی که با طراحی‌های خارج عرف و عجیب خود توانستند در خاطره‌ها ماندگار شوند؛ به‌طوری که هنوز هم در شمار گوشی‌های به‌یادماندنی تاریخ قرار دارند.

امروز در گجت نیوز به معرفی تعدادی از عجیب ترین گوشی های متعلق به دو دهه پیش می‌پردازیم که طراحی نامتعارف آن‌ها هنوز در ذهن‌ها باقی مانده است.

عجیب ترین گوشی های گذشته نزدیک بازار موبایل

توشیبا G450

توشیبا جی 450

کمپانی توشیبا سابقه‌ای طولانی در تولید ادوات الکترونیکی مانند تلویزیون یا قطعات کامپیوتر دارد. با این وجود این کمپانی ژاپنی برای مدت زمان کوتاهی هم در بازار گوشی‌های هوشمند فعالیت می‌کرد.

در فاصله بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰، کمپانی‌های فراوانی به ساخت گوشی‌های موبایل مشغول بودند. بنابراین برای این که محصولی مورد توجه قرار می‌گرفت باید حتما قابلیت ویژه‌ای ارائه می‌داد. توشیبا موفق شد با طراحی منحصربفردش از سایر گوشی‌های بازار متفاوت به نظر برسد. با این وجود، مهندسین این کمپانی فراموش کرده بودند که مهم‌ترین قابلیت یک گوشی در وهله اول رابط کاربری آن است!

با وجود اینکه G450 محصول خاصی بود، اما طراحی آن که مبتنی بر تعبیه کلیدها بر صفحات دایره‌ای بود نتوانست به موفقیت چندانی برسد. این طراحی اصلا کاربرپسند نبود و ابعاد و اندازه نامتعارف آن نیز باعث شده بود کار کردن با آن سخت و دشوار باشد.

علاوه بر این، این گوشی فاقد بلوتوث بود و در سال‌هایی روانه بازار شد که آیفون و گوشی های اندرویدی در حال دست و پا کردن نام برای خود بودند. بنابراین شکست G450 حتمی بود!

نوکیا ۷۲۸۰

گوشی عجیب

نوکیا در دوره اوجش طرح‌های متنوعی را برای گوشی‌های موبایل خود امتحان کرد که بتواند کاربران متعددی از تمام قشرها را با خود همراه کند.‌ یکی از عجیب ترین گوشی های این کمپانی، Nokia 7280 با آن ظاهر غیرمتعارف و به‌یادماندنی بود.

طراحی این گوشی تداعی‌کننده یک رژلب بود؛ هرچند که از لحاظ ظاهری کمی بزرگ‌تر به نظر می‌رسید. در عین حال این گوشی محصولی کاملا ناکارآمد به شمار می‌رفت که ضمن ارائه قابلیت‌های متنوعی نظیر صفحه نمایش رنگی، بلوتوث، دوربین و اتصال به اینترنت، هرگز نتوانست همانند یک گوشی موبایل معمولی با کاربران تعامل داشته باشد.

از سوی دیگر، این گوشی فاقد کیبورد بود و کاربران تنها از طریق یک کلید جهت‌دار و چندین دکمه فیزیکی با آن تعامل داشتند.

به‌طور کلی، نوکیا ۷۲۸۰ یکی از آن محصولات جالب نوکیا بود که بیشتر جنبه نمایشی داشت تا کاربردی. به همین جهت خیلی زود به فراموشی سپرده شد.

زیمنس زلیبری ۶

زیمنس زلیبری 6

قدمت کمپانی آلمانی زیمنس به بیش از صد سال می‌رسد. در طول این مدت، زیمنس اقدام به تولید دستگاه‌های الکترونیکی، قطعات ارتباطی و یا حتی خودروی برقی هم کرده است.

در این میان، گوشی زلیبری ۶ یکی از عجیب‌ترین و غیرقابل انتظارترین دستگاه‌های زیمنس است که در نگاه اول مانند یک شوخی به نظر می‌رسد!

طراحی کلی گرد و تاشوی این دستگاه همانند یک جعبه آرایش بانوان است و حتی یک آینه هم در آن تعبیه شده تا تیر خلاصی بر پیکر نیمه‌جان آن باشد. این آینه باعث شده که صفحه کلید دستگاه به دو قسمت مجزا تقسیم شود و کاربری آن به‌شدت تحت تاثیر قرار بگیرد.

طبیعتا زیمنس با این دستگاه عجیب و غریب و به‌غایت زشت، بانوان را هدف گرفته بود. با این وجود شکست سنگین آن در فروش باعث شد نسخه زیمنس در بازار گوشی‌های موبایل خیلی سریع پیچیده شود.

نوکیا N90

نوکیا N90

یکی دیگر از محصولات جالبی که با طراحی منحصربفرد خود توجهات فراوانی را به خود جلب کرده بود، نوکیا ان ۹۰ است که ممکن است با استانداردهای امروز چندان جذاب به نظر نرسد، اما در مقایسه با تمامی گوشی‌های زمان خود محصولی سرآمد به نظر می‌رسید.

نوکیا این گوشی را با تمرکز بر روی تصویربرداری ساخته بود و در همین راستا با کمپانی مطرح کارل زایس هم همکاری کرده بود.

در نگاه اول، ان ۹۰ همانند هر گوشی تاشوی دیگر به نظر می‌رسد. با این وجود، یک لولا در محل اتصال صفحه نمایش به کیبورد باعث می‌شود که قسمت بالایی این گوشی ۹۰ درجه چرخیده و ظاهری شبیه به یک دوربین دستی (کمکوردر) به این گوشی ببخشد.

این طراحی جذاب در کنار دوربین ۴۱ مگاپیکسلی فوق‌العاده و درگاه کارت حافظه اس دی باعث شده بود که ان ۹۰ به یک محصول خاص در مقایسه با تمامی محصولات زمان خود تبدیل شود.

البته گوشی‌های امروز به مراتب قدرتمندتر و کارآمدتر از N90 هستند؛ اما این گوشی یکی از بهترین نمونه‌های استفاده مناسب از طراحی برای خلق محصولی بدیع و کارآمد است.

موتورولا V70

گوشی Motorola V70

با این که نوکیا در تولید گوشی های با ظاهر عجیب و غریب یک اسطوره به شمار می‌رود، اما برخی محصولات موتورولا هم دستکمی از گوشی های نوکیا ندارند!

یکی از منحصربفردترین طراحی‌ها در میان گوشی‌های کلاسیک را باید متعلق به گوشی V70 موتورولا دانست که در دوران درخشش گوشی‌های تاشو قصد داشت با مکانیزم چرخان خلاقانه‌ای که ارائه می‌داد، متفاوت از سایر گوشی‌ها جلوه کند.

این گوشی از یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ تشکیل می‌شد که در درون یک حلقه چرخان قرار داشت. این حلقه چرخان جایگزین مکانیزم تاشو در این گوشی شده بود؛ به‌طوری که با چرخاندن آن، کیبورد دستگاه با اندازه کامل نمایان می‌شد.

قابلیت‌های این گوشی تفاوت چندانی با دیگر محصولات مشابه بازار نداشت. با این وجود برچسب قیمت ۴۰۰ دلاری باعث شده بود که این گوشی نتواند به آن موفقیتی که موتورولا انتظار داشت برسد.

موتورولا البته کمی بعد از همین طراحی برای ساخت یک گوشی سوپر لوکس ۲۰۰۰ دلاری هم استفاده کرد. هرچند عرضه این محصول موتورولا با آیفون همزمان شد و در نتیجه این محصول گرانقیمت موتورولا خیلی سریع به فراموشی سپرده شد!

ان‌گیج (N-Gage) نوکیا

نوکیا N-Gage

تا سال ۲۰۰۴، نوکیا به‌عنوان سردمدار بازار گوشی‌های هوشمند تنوع گسترده‌ای از گوشی‌های مختلف را به بازار عرضه می‌کرد. همچنین نسل‌های دوم و سوم کنسول‌های ویدیویی هم در همین زمان روانه بازار شده بودند و کنسول‌های دستی گیمینگ در حال رسیدن به شهرت بودند. در این شرایط نوکیا تصمیم گرفت دستگاهی بسازد و عملکرد گوشی‌های هوشمند و کنسول‌های ویدیویی دستی را در آن‌ها با هم ادغام کند.

ماحصل این تلاش نوکیا، ان‌گیج بود که قصد داشت به‌طور همزمان یک گوشی تلفن همراه و یک کنسول بازی دستی باشد.

N-Gage قابلیت‌های فراوانی نظیر بلوتوث، دسترسی به اینترنت، حافظه قابل ارتقا، پخش‌کننده MP3 و یک صفحه نمایش تمام رنگی را در اختیار داشت و در ظاهر یک گوشی/کنسول ایده‌آل به نظر می‌رسید.

با این وجود، قیمت بالای سیصد دلاری و نیاز به خرید مجزای بازی‌های ویدیویی، در کنار رقابت سنگین سونی و نینتندو در بازار کنسول‌های دستی باعث شده بود که نوکیا در نهایت بازنده نبرد کنسول‌های دستی شود.

نوکیا ۷۶۰۰

گوشی عجیب

گوشی مربعی 7600 هم صاحب یکی دیگر از طراحی‌های عجیب و غریب در دنیای گوشی های موبایل بود. این گوشی البته به‌جز طراحی عجیب و غریبش اهمیت‌های دیگری هم برای کمپانی سازنده داشت؛ چرا که نخستین گوشی 3G نوکیا به شمار می‌رفت و از یک صفحه نمایش رنگی بزرگ هم برخوردار بود.

در طراحی مربعی ۷۶۰۰، همان‌طور که در بالا مشاهده می‌شود، کلیدهای ۱-۵ در سمت چپ صفحه نمایش و کلیدهای ۶-۰ هم در سمت راست آن قرار داشتند. همچنین کلیدهای ناوبری بعلاوه کلیدهای کمکی هم در زیر صفحه نمایش تعبیه شده بودند.

به‌طور کلی همه چیز در خصوص این گوشی عجیب و غریب بودن را فریاد می‌زد. با این وجود نوکیا با تکیه بر یکه‌تازی‌اش در بازار موبایل این گوشی را روانه بازار کرد. نتیجه، البته همان‌چیزی بود که انتظار می‌رفت: شکست!

Telsom TWC-1150

تلسام TWC 1150

ممکن است اپل نخستین ساعت واقعا هوشمند بازار را در سال ۲۰۱۵ معرفی کرده باشد؛ با این حال تلاش برای ساخت مچ‌بندهای با قابلیت ویژه سال‌هاست که در جریان است. به‌عنوان مثال، ساعت‌های ماشین‌حساب‌دار معروف کاسیو یا گیرنده تلویزیون سیکو که بر روی دست نصب می‌شد از جمله تلاش‌های ساعت‌سازان برای ارائه مچ‌بندهایی متفاوت با قابلیت‌های ویژه بوده‌اند.

در این میان، مچ‌بند هوشمند تلسام TWC-1150 محصول عجیبی بود که یک کیبورد کامل، نمایشگر رنگی و اسپیکر را در یک قالب جذاب شبیه به یک مچ‌بند در اختیار علاقمندان قرار می‌داد.

به دلیل فراگیر شدن دوربین‌ها در گوشی‌های آن زمان، مچ‌بند تلسام همچنین از یک دوربین خارجی هم پشتیبانی می‌کرد. بعلاوه، یک هدفون بیسیم مادون قرمز نیز به همراه این دستگاه به کاربران عرضه می‌شد تا برای صحبت کردن، نیازی نباشد همانند مامورهای مخفی دست را به دهان نزدیک کرد!

البته این گوشی مچی در عمل بسیار غیرکاربردی از آب درآمد؛ به‌طوری که کاربران آن اغلب شیفتگان تکنولوژی بودند.

نوکیا ۶۸۱۰

نوکیا 6810

پیام‌های متنی در اوایل دهه 90 میلادی فراگیر شدند.‌ با این حال با گذشت چندین سال پیام‌های کوتاه (SMS) به یکی از مهم‌ترین روش‌های ارتباطی افراد تبدیل شدند.

در آن سال‌ها اکثر گوشی‌ها از کیبوردهای T9 استفاده می‌کردند که برای ارسال پیام‌های کوتاه چندان مناسب نبودند. به همین جهت نوکیا بار دیگر وارد عمل شد و محصول جدیدش، 6810 را با یک کیبورد QWERTY کامل روانه بازار کرد.

نوکیا 6810 در یک نگاه بسیار شبیه به سایر گوشی‌های بازار بود و از یک کیبورد T9 به همراه کلیدهای ناوبری بهره می‌برد. با این وجود نوکیا با تعبیه یک کیبورد QWERTY پشت کیبورد و امکان چرخش 90 درجه‌ای صفحه نمایش، تجربه‌ای فوق‌العاده را برای علاقمندان به تایپ کردن رقم زد.

البته این گوشی در آن زمان قیمتی ۵۰۰ دلاری داشت و در شمار گوشی‌های گرانقیمت بازار به شمار می‌رفت. به همین جهت با موفقیت چندانی در فروش روبرو نشد.

Bang & Olufsen Serenata

سرناتا بنگ اند اولافسون

کمپانی دانمارکی بنگ اند اولافسون بیش از هر چیز در ساخت ادوات صوتی مهارت دارد و تا کنون در ساخت محصولات مختلفی با کمپانی‌های صاحب‌نام همکاری داشته است.

در سال 2007 این کمپانی با همکاری سامسونگ اقدام به ساخت یک گوشی با قابلیت‌های ویژه صوتی کرد و آن را سرناتا (Serenata) نام نهاد.

طراحی این گوشی واقعا عجیب بود! در ساخت آن از هیچ دکمه‌ای استفاده نشده بود و تعامل کاربر با دستگاه از طریق یک صفحه کنترلی چرخان و چندین دکمه لمسی انجام می‌شد.

البته این گوشی به هیچ‌وجه محصول پریمیومی نبود و طراحی بیرون آن از فلز و لاستیک انجام شده بود. با این وجود، اسپیکر این گوشی همان‌طور که انتظار می‌رفت کیفیت فوق‌العاده‌ای داشت و حافظه چهار گیگابایتی آن نیز در آن زمان کاملا رقابتی بود.

در عین حال، نبود یک صفحه کلید فیزیکی کاربری این گوشی را کاملا تحت تاثیر قرار داده بود و قیمت بسیار بالای آن نیز دیگر فاکتوری بود که باعث عدم موفقیت این گوشی شد.

آیا شما تجربه  کار با هریک از این گوشی های عجیب را داشته‌اید؟ طراحی کدامیک از این محصولات را عجیب‌تر می‌دانید؟

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما