موشک جدید هند موفق عمل کرد

اقتصاد ۱۰۰ - موشک جدید موسوم به SSLV متعلق به هند، پس از تجربه یک شکست در ماه اوت ۲۰۲۲، اکنون اولین ماموریت موفقیت‌آمیز خود را انجام داد و طی آن ۳ ماهواره را به مدار زمین برد.

موشک جدید هند موفق عمل کرد

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از ایسنا،   یک موشک جدید هندی ساعاتی پیش با موفقیت سه ماهواره را به مدار زمین فرستاد و خاطره بد اولین پرواز ناموفق خود در ماه اوت ۲۰۲۲ (مرداد ۱۴۰۱) را به فراموشی سپرد.

این موشک با نام «وسیله نقلیه پرتاب ماهواره کوچک» (SSLV) ساعت ۲۲:۴۸ به وقت منطقه زمانی شرقی (۰۷:۱۸ به وقت ایران) از مرکز فضایی ساتیش داوان هند همراه با ماهواره رصد زمین EOS-۰۷ سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) و دو تاسواره دیگر به هوا بلند شد.

سپس این موشک ۱۱۲ فوتی (۳۴ متری) حدود ۱۵.۵ دقیقه بعد، هر ۳ ماهواره را در مدارهای دایره‌ای تعیین شده خود در ارتفاع ۲۸۰ مایل (۴۵۰ کیلومتر) مستقر کرد که موجب شادی اعضای گروه ماموریت شد.

یک مفسر در جریان پخش زنده این پرتاب پس از استقرار ماهواره‌ها گفت: با پرتاب موفقیت آمیز ماموریت SSLV-D۲/EOS-۰۷ ، سازمان فضایی هند اکنون یک عضو معتبر جدید در خانواده پرتابگرهای خود دارد.

این یک لحظه بزرگ برای ISRO و موشک SSLV بود که قادر است تا ۱۱۰۰ پوند (۵۰۰ کیلوگرم) محموله را به مدار نزدیک زمین حمل کند.

همانطور که اشاره شد، این موشک در تنها پرواز دیگر خود که در ۶ اوت ۲۰۲۲ از پایگاه ساتیش داوان به هوا بلند شد، شکست خورد.

موشک SSLV در آن روز در هنگام جداسازی مرحله دوم خود با مشکل مواجه شد، اقدامی که باعث ایجاد یک «اختلال ارتعاشی» کوتاه اما شدید شد. مقامات ISRO توضیح دادند که این لرزش برای مدت کوتاهی تمام شش شتاب سنج در سیستم ناوبری SSLV را مختل کرد که موشک را به «حالت نجات» سوق داد.

این تغییر به حالت نجات به نوبه خود در نهایت باعث شد که موشک دو ماهواره خود موسوم به EOS-۰۲  و AzaadiSAT cubesat را در مدار اشتباهی مستقر کند. بنابراین هر دو ماهواره خیلی زود به درون جو زمین کشیده و گم شدند.

مقامات ISRO در به روز رسانی هفته گذشته اعلام کردند که اقداماتی را برای اطمینان از اینکه اتفاقی مشابه در پروازهای آینده SSLV رخ ندهد، انجام داده‌اند. به عنوان مثال، سیستم جداسازی مرحله دوم با سیستم دیگری که به تولید ارتعاشات با شدت کمتر شناخته شده است، جایگزین شد.

۳ ماهواره‌ای که این موشک با خود به فضا برد، شامل ماهواره ۱۵۶ کیلوگرمی EOS-۰۷ ، تاسواره ۱۰.۲ کیلوگرمی Janus-۱  و تاسواره ۸.۷ کیلوگرمی AzaadiSAT-۲ هستند.

انتهای پیام

منبع : ايسنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : سرمایه‌گذاران اکنون مشتاقانه منتظر داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز