کشف ساختار جدیدی از حباب‌ فوران‌های مولکولی در فضا

اقتصاد ۱۰۰ - گروهی از محققان اخترشناس بین‌المللی موفق به کشف ساختار جدید حباب‌فوران‌ها در ابرهای مولکولی فضا شده‌اند که نظریه‌های پیشین را در مورد تشکیل این ابرها و محیط میان‌ستاره‌ای تایید می‌کند.

کشف ساختار جدیدی از حباب‌ فوران‌های مولکولی در فضا

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از ایرنا، روند تشکیل ستاره‌ها با محیط پیرامونی مرتبط است و پدیده‌های محسوسی را موجب می‌شود؛ مانند حباب‌ها یا فوران‌ها که در مجموع به نام بازخوردهای ستاره‌ای شناخته‌ می‌شوند. این بازخوردها یکی از منابع اولیه و مهم تزریق انرژی به داخل ابرهای زایشی برای تکامل محیط میان‌ستاره‌ای به شمار می‌آیند.

گروهی متشکل از محققان بین‌المللی به رهبری دکتر لی‌دی (Dr. Li Di) از رصدخانه‌ ملی نجوم وابسته به فرهنگستان علوم چین با استفاده از تلسکوپ ۳۰ متری موسسه نجوم رادیویی طول موج میلی‌متری واقع در فرانسه و تلسکوپ جیمز کلرک در هاوایی آمریکا انتشار مونواکسید کربن را در ابرهای مولکولی تاروس مشاهده کردند.

دوآن یان، (Duan Yan) دانشجوی مقطع دکتری در رصدخانه‌های ملی چین وابسته به فرهنگستان علوم این کشور و اولین نویسنده گزارش تحقیقی از این کشف در این مورد گفت: بر اساس مقایسه و سنجش تحلیل‌ها با داده‌های رصدخانه اخترشناس رادیویی پنج کالج پیرامون ابر مولکولی تاروس، یک فوران واقع در مرکز حباب مولکولی را کشف کردیم.

محققان بر اساس داده‌های موجود معتقدند که جفتی از ستاره‌های ستاره تی ثوری (T Tauri star نوعی ستاره متغیر با ویژگی بارز، تپش‌های بسیار سریع) موجب تولید این حباب مولکولی ۷۰ هزار سال قبل شده‌اند، تنها حباب مولکولی مشابه به این حباب پیشتر در مورد حباب ابر اوریون A گزارش شده است.

170175663
 
 نقشه‌ای رنگی از ساختار حباب؛ رنگ آبی نشان‌دهنده مولکول‌های هیدروژن و رنگ قرمز مونواکسید کربن است.

بر اساس این گزارش، این کشف همچنین نظریه متداول در مورد منشا حباب‌های مولکولی و فوران‌ها را تایید و دانش ما را از شیوه برهم‌کنش بازخوردهای ستاره‌ای بر ابرهای مولکولی تقویت می‌کند. ردیابی ساختار حباب‌ها و فوران‌ها مشاهدات میدانی دقیق‌تری در مورد بازخوردهای ستاره‌های تی‌ثوری به محیط‌های پیرامونی ارائه می‌دهد.

دکتر پائول اف گلداسمیت (Dr. Paul F. Goldsmith) از آزمایشگاه پیش‌رانش جت وابسته به ناسا رصدخانه و دکتر لورن پاگانی (Dr. Laurent Pagani) از رصدخانه پاریس برای تکمیل این گزارش در بخش براورد معیارهای فیزیکی و تحلیل‌های اساسی ساختار فوران-حباب مولکولی کمک کرده‌اند. گزارش مفصلی از این یافته در نشریه اخترفیزیک (The Astrophysical Journal) به تاریخ هفتم فوریه (۱۸ بهمن) چاپ شده است.

انتهای پیام

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما