هوش مصنوعی گوگل Bard از راه نرسیده 100 میلیارد دلار ضرر روی دست شرکت گذاشت

اقتصاد ۱۰۰ - تنها یک پاسخ اشتباه از سوی هوش مصنوعی Bard کافی بود تا در عرض 24 ساعت، ضرر هنگفت 100 میلیون دلاری به گوگل تحمیل شود.

هوش مصنوعی گوگل Bard از راه نرسیده 100 میلیارد دلار ضرر روی دست شرکت گذاشت

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از گجت نیوز، با افت شدید سهام شرکت مادر گوگل، یعنی آلفابت، این غول فناوری 24 ساعت سخت را سپری کرد. سهام این شرکت طی روز معاملاتی جاری با کاهش 8.04 دلاری (7.44%) به 100 دلار کاهش یافت. افت 100 میلیارد دلاری ارزش بازار گوگل، به‌دنبال انتشار ویدیویی در توییتر رقم خورده که در آن چت بات گوگل Bard به یک سوال، پاسخی اشتباه می‌دهد.

در این ویدیو که توسط گوگل منتشر شده است، هوش مصنوعی Bard در واکنش به سوال «چه اکتشاف جدیدی از تلسکوپ فضایی جیمز را می‌توانم به کودک ۹ ساله خود بگویم؟»، یک پاسخ اشتباه داشت. یکی از جواب‌های چت بات بارد این بود که جیمز وب برای ثبت اولین تصاویر از یک سیاره خارج از منظومه شمسی یا فراخورشیدی به‌کار گرفته شده که به‌طور آشکار درست نیست.

به‌نقل از ناسا، اولین عکس از این سیاره‌های فراخورشیدی توسط تلسکوپ بسیار بزرگ متعلق به رصدخانه جنوبی اروپا گرفته شده است. بدین ترتیب، یک پاسخ اشتباه باعث شد تا ضرری ۱۰۰ میلیارد دلاری گریبان گوگل و آلفابت را بگیرد.

هوش مصنوعی گوگل bard

علاوه بر اشتباه هوش مصنوعی Bard، مایکروسافت نیز اعلام کرد که ویژگی‌های چت‌‌بات ChatGPT را به موتور جستجوی بینگ اضافه و مرورگر اج خود اضافه می‌کند. این خبر نیز باعث شده تا گوگل بیش از هر زمان دیگری موقعیت خود را متزلزل ببیند. براساس گزارش‌ها، برخی از تحلیل‌گران در حال حاضر اعتقاد دارند که مایکروسافت در نبرد هوش مصنوعی، گوی سبقت را از گوگل ربوده است.

به‌گفته کالین سباستین، تحلیل‌گر موسسه مالی Baird، تا به‌ اینجا، مایکروسافت برنده نبرد اولیه روابط عمومی برای برتری چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی خود بوده است. بااین‌حال به گفته او، این تنها شروع یک رقابت طولانی است.

در این میان، یکی از تحلیل‌گران وال‌استریت بر این باور است که فروش هیجانی سهام شرکت آلفابت صرفا یک واکنش افراطی و احساسی بوده است. دنیس تریک، بنیان‌گذار و تحلیل‌گر بنیادی بازار در گفتگو با رویترز عنوان کرد:

واکنش سهام‌داران، اگرچه هیجانی اما بدیهی بود. بدون شک همه ما از دیدن تقابل گوگل و مایکروسافت در حوزه توسعه هوش مصنوعی هیجان‌زده هستیم.

گیل لوریا، تحلیل‌گر ارشد نرم‌افزار نیز گفت:

اگرچه گوگل طی چند سال اخیر در نوآوری‌های هوش مصنوعی پیشتاز بوده است، اما به‌نظر می‌رسد آنها آمادگی چندانی برای ادغام این فناوری با موتور جستجوی خود ندارند. انتشار ویدیویی مبنی بر پاسخ اشتباه هوش مصنوعی Bard، تصمیمی عجولانه بود.

مایکروسافت با ادغام چت GPT و بینگ، به جنگ هوش مصنوعی گوگل Bard می‌رود

چت جی پی تی

مایکروسافت با سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری خود در OpenAI، شرکت سازنده چت جی پی تی، قصد دارد از این فرصت برای تحول در موتور جستجوی خود که هم‌اکنون سهمی ۹ درصدی از بازار را در اختیار دارد، استفاده کند. هر درصد افزایش در سهم بازار این شرکت به‌معنای ۲ میلیارد دلار درآمد اضافی تبلیغاتی برای مایکروسافت خواهد بود. البته سهام این شرکت نیز نتوانست به رشد اولیه خود در روز چهارشنبه ادامه دهد و با کاهش ۸۳ سنت (۰.۳۱%) به ۲۶۶.۷۳ دلار رسید.

در مجموع، ربات‌های چت مبتنی بر هوش مصنوعی گاهی از داده‌های نادرست برای پاسخ‌های خود استفاده می‌کنند و این نوع از پلتفرم‌ها برای رفع خطاهای خود نیازمند بازخورد طیف وسیعی از کاربران هستند.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز