تولید تراشه 3 نانومتری اسنپدراگون 8 نسل 3 با نرخ تولید 80 درصدی TSMC

اسنپدراگون 8 نسل 3 تراشه پرچمداری بعدی کوالکام خواهد بود و طبق آخرین خبرهای مطرح شده کوالکام علاوه بر استفاده از TSMC، از بخش تراشه‌سازی سامسونگ نیز برای ساخت این چیپست‌ها به دلیل کاهش هزینه‌ها بهره خواهد برد.

تولید تراشه 3 نانومتری اسنپدراگون 8 نسل 3 با نرخ تولید 80 درصدی TSMC

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از سخت افزارمگ ،با این حال، طبق یک گزارش درآمدی و آمارهای جدید، ممکن است TSMC اکثر سفارشات این تراشه را دریافت کند و این یک مزیت ویژه برای کوالکام با نرخ بازده 80 درصدی TSMC برای تولید چیپ‌های 3 نانومتری خواهد بود. با رونمایی رسمی TSMC از کارخانه جدید تولید تراشه 3 نانومتری، طبق گزارش اخیر نرخ بازده تولید این چیپست‌ها 60 تا 70 درصد تخمین زده شده و حتی در برخی موارد این میزان بیشتر نیز بوده است.

یک تحلیلگر دیگر در این صنعت که نخواسته نام‌اش فاش شود اذعان کرده که بازده تولید تراشه‌های 3 نانومتری TSMC هم‌اکنون بین 75 تا 80 درصد است و این رقمی بسیار مطلوب است. نرخ بازده تولید تراشه‌های نیمه‌هادی به درصدی از تعداد کل چیپ‌هایی که به صورت موفق با استفاده از یک ویفر به تولید می‌رسند گفته می‌شود و در همین راستا هر چه این درصد بیشتر باشد، نشان دهنده بهره‌وری بیشتر کارخانه تولیدی در ساخت این تراشه‌های پیشرفته است.

در همین رابطه می‌توان نرخ بازده تولید برخی دیگر از کمپانی‌ها را نام برد که نزدیک به 30 تا 50 درصد است. آمار اخیر TSMC به تنهایی نشان می‌دهد که مشتریان بزرگ این شرکت مانند اپل و کوالکام در آینده با ساخت کارخانه جدید و فرآیند تولید 3 نانومتری برای ساخت تراشه‌های اسنپدراگون 8 نسل 3 و اپل A17 Bionic با مشکلات تولید جدی مواجه نخواهند شد.

 

سامسونگ دومین شرکت تاثیرگذار و بزرگ صنعت تراشه نیز قبلا تکنولوژی تولید چیپ‌های 3 نانومتری GAA خود را اعلام کرده بود و طبق گزارش‌های قبلی فعلا به نظر می‌رسد که این کمپانی نرخ بازده تولید 20 درصدی را تجربه می‌کند که بسیار بد است. پیش از این گزارش شده بود که سامسونگ با همکاری شرکت آمریکایی Silicon Frontline Technology شاهد بهبودهایی در این بخش بوده، اما اگر سامسونگ نتواند نرخ تولید و تکنولوژی ساخت تراشه‌های 3 نانومتری خود را ارتقا دهد، می‌توان انتظار داشت که تایوانی‌ها اکثر سفارشات اسنپدراگون 8 نسل 1 را قبول کنند.

برخی افراد نزدیک به سامسونگ نیز اظهار کرده‌اند که نرخ بازده تولید تراشه 3 نانومتری سامسونگ 10 درصد است. با پیچیده شدن ساخت تراشه‌های جدید و فرمان‌روایی TSMC در بازار و تکنولوژی ساخت تراشه‌های کنونی، شرکت‌ها در آینده باید نگران زنجیره تامین خود باشند و تلاش تایوانی‌ها برای گسترده کردن فعالیت کارخانه‌های خود در مناطق جغرافیایی و کشورهای مختلف بخشی از تضمین این شرکت به ادامه همکاری و تضمینی برای پایداری زنجیره تامین و تولید تراشه در جهان است.

با توجه به پیچیدگی تولید و افزایش هزینه‌ها، اگر سامسونگ موفق به افزایش نرخ تولید چیپ نشود، این می‌تواند کوالکام را مجبور به پرداخت پول بیشتر برای ساخت تراشه به ازای هر ویفر کند و این در نهایت نیز بر قیمت اسنپدراگون 8 نسل 3 و گوشی‌هایی که از این چیپست‌ها استفاده می‌کنند تاثیر می‌گذارد.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی شما از قیمت خودرو در هفته های پیش‌رو چیست؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما