پژوهشگران: مصرف سوسیس می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد

نیترات‌ها و نیتریت‌ها نگهدارنده‌های کلیدی هستند که در تولید بسیاری از محصولات گوشتی استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، بیشتر بیکن‌های موجود در فروشگاه‌ها حاوی نیتریت هستند، اما در تحقیقات زیادی نشان داده شده است که این مواد شیمیایی ممکن است با سرطان مرتبط باشند.

پژوهشگران: مصرف سوسیس می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از دیجیاتو، در سال 2015 آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC)، گوشت‌های فرآوری‌شده را به عنوان مواد سرطان‌زا گروه 1 طبقه بندی کرد. این آژانس رژیم‌های غذایی سرشار از گوشت‌های فرآوری‌شده را با افزایش قابل‌توجه خطر ابتلا به چندین سرطان مرتبط دانست.

تأثیر نیتریت بر افزایش خطر ابتلا به سرطان

سوسیس

از آن زمان، تحقیقات بیشتری درباره ارتباط بین نیتریت‌ها و سر‌طان انجام شده است. اکنون در مطالعه جدیدی، تأثیر نیتریت‌ها روی موشی‌هایی که به سرطان روده بزرگ حساس شده بودند، بررسی شده است.

در این مطالعه، به مدت هشت هفته گروهی از موش‌ها با سوسیس فرانکفورتر حاوی نیتریت، سوسیس بدون نیتریت یا گوشت خوک بدون نیتریت تغذیه شدند. محققان در مطالعه خود گفته‌اند:

«از نظر تعداد کلی تومورهای دستگاه گوارش، گروه فرانکفورتر با میانگین 11.2، بالاترین میزان را داشته است که این میزان به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از گروه کنترل با میانگین 7.3 تومور بوده است. همچنین به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از گروه سوسیس که میانگین 8.6 تومور را داشتند و گروه گوشت خوک با میانگین 8.3 تومور است.»

«کریس الیوت»، مدیر مؤسسه ایمنی جهانی غذا در دانشگاه کوئینز، گفت که یافته‌های این مطالعه رابطه بین نیتریت‌ها و سرطان را تأیید می‌کند. او استدلال می‌کند که استفاده از نیتریت‌ها در محصولات غذایی باید ممنوع شود؛ زیرا جایگزین‌های طبیعی و ایمنی برای آنها وجود دارد.

در اواسط سال 2022 فرانسه به یکی از اولین کشورهای جهان تبدیل شد که رسماً محدودیت استفاده از نیتریت‌ها در محصولات غذایی را آغاز کرد. به دنبال گزارشی از آژانس ایمنی مواد غذایی این کشور که ارتباط بین گوشت فرآوری‌شده با نیتریت و سرطان را تأیید کرد، دولت تصمیم خود برای کاهش استفاده از نیتریت در مواد غذایی را عملی کرد.

منبع : دیجیاتو

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما