داستان توسعه سیستم عامل هارمونی او اس هواوی

سیستم عامل هارمونی او اس هواوی – Huawei HarmonyOS روی نزدیک به ۳۰۰ میلیون دستگاه مختلف از جمله گوشی‌ها نصب شده و با سرعت زیادی در حال گسترش است.

داستان توسعه سیستم عامل هارمونی او اس هواوی

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از گجت نیوز، چند سال پیش گوشی‌های هواوی مثل کروناویروس در حال گسترش به همه‌جا بودند. اما ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ مثل یک واکسن عمل کرد و جلوی رشد آن‌ها را گرفت. دولت دونالد ترامپ در اقدامی بی‌سابقه شرکت هواوی را تحریم کرد. این تحریم از همکاری هواوی با شرکت‌های آمریکایی بدون مجوز از وزارت بازرگانی ایالات متحده جلوگیری می‌کند. اما هواوی در عوض تسلیم نشد و تلاش کرد با بومی‌سازی جلوی قلدری آمریکا را بگیرد.

تحریم آمریکا، هواوی را به زانو درآورد

درست زمانی که غول چینی تلاش می‌کرد خودش را در دل بازارهای جهانی باز کند، ناگهان جلوی دسترسی آن به خدمات گوگل گرفته شد. این یعنی کاربران گوشی‌های هواوی در هر کجای دنیا که بودند دیگر اجازه دسترسی به خدمات گوگل را نداشتند.

هواوی در آن زمان سریع‌تر از هر گوشی‌ساز دیگری کار می‌کرد و محصولات متنوعی را وارد بازار کرده بود. اما فقدان دسترسی به سرویس‌های گوگل جلوی فعالیت آن‌ها را گرفت. از آن به بعد، گوشی‌ساز چینی با سرعت خیلی آهسته‌ای به حرکات خودش ادامه داد. اما ایالات متحده به این هم راضی نبود و می‌خواست به‌طور کامل غول فناوری چینی را فلج کند.

چند ماه بعد از اعلام این ممنوعیت، وزارت بازرگانی ایالات متحده ممنوعیت دیگری را روی هواوی اعمال کرد. این بار هدف فراتر از توقف همکاری غول چینی با شرکت‌های آمریکایی بود. این یعنی حتی اگر یک شرکت چینی باشید هم برای همکاری با Huawei باید از آمریکا مجوز بگیرید.

این تحریم به‌قدری سنگین بود که سرانجام چینی‌ها را به زانو درآورد. زیرا هیچ گوشی‌سازی مستقل نیست و هواوی هم یک گوشی‌ساز بود. شما برای ساخت یک موبایل باید با دیگر شرکت‌های تأمین‌کننده که عمدتاً خارجی هستند همکاری کنید.

تحریم هواوی

به‌طور مثال تراشه Kirin هواوی در زمان خودش بهترین بود. از عمر باتری گرفته تا سرعت، مدیریت حرارت و اتصال به شبکه‌ها همگی جزو برترین‌ها بود. تراشه Kirin 9000 سال ۲۰۲۰ در بنچمارک آنتوتو موفق شد بالاترین امتیاز را کسب کند. برای این کار تراشه‌هایی مثل Bionic A14 اپل و Snapdragon 888 کوالکام را شکست داده بود.

اما بعد از دومین تحریم هواوی حتی دیگر نمی‌توانست به تأمین‌کنندگان چیپست خودش هم دسترسی داشته باشد. شرکت تایوانی TSMC تولیدکننده تراشه‌های Kirin هواوی بود می‌توانست تحریم‌ها را دور بزند، اما بخش‌هایی از این تراشه از فناوری شرکت‌های آمریکایی استفاده می‌کردند. بنابراین TSMC برای ادامه فعالیت و همکاری با هواوی در ساخت تراشه‌های Kirin، نیازمند مجوز ویژه‌ای از هواوی بود.

این باعث شد هواوی به‌دنبال راهکارهای جایگزینی برای چیپست‌هایش باشد. سرانجام هواوی قانونی را پیدا کرد که به آن اجازه می‌داد از چیپست‌های اسنپدراگون استفاده کند. غول چینی فقط می‌تواند از تراشه‌های 4G اسنپدراگون استفاده کند و استفاده از تراشه‌های 5G همچنان ممنوع است. همین کافی بود تا گوشی‌ساز برتر چند سال پیش دوباره نفس بکشد.

تولد سیستم عامل هارمونی او اس

هواوی بخش عمده‌ای از بازار رو به رشد خودش را مدیون سیستم عامل هارمونی او اس خودش است. پس از تحریم آمریکا، هواوی بلافاصله تمرکز خودش را روی توسعه سیستم عامل HarmonyOS معطوف کرد. به اعتقاد مدیران هواوی، ماهیت یک سیستم عامل نه تنها باعث می‌شد این کمپانی همچنان به کسب‌و‌کار خودش ادامه دهد، بلکه دیگر شرکت‌ها را هم درگیر می‌کرد.

سیستم عامل هارمونی او اس هواوی

گزارش‌های اخیر هواوی نشان می‌دهد همه چیز همانطور که پیش‌بینی کرده‌اند پیش می‌رود. سیستم عامل هارمونی او اس نه تنها به دستگاه‌های بیشتر هواوی آمده، بلکه سازندگان دیگری هم به استفاده از آن متمایل شده‌اند.

هواوی امسال هارمونی او اس ۳ را با کلی امکانات جذاب و جدید رونمایی کرد. سرعت آن روان‌تر از قبل شده، انیمیشن‌ها بهتر اجرا می‌شوند ‌و رابط کاربری بهتری را ارائه می‌کند. گزارش‌ها نشان می‌دهد سیستم عامل سفارشی هواوی هم اکنون روی بیش از ۳۲۰ میلیون دستگاه مختلف نصب شده است. این یعنی نرخ نصب هارمونی او اس نسبت به سال گذشته با رشد ۱۱۳ درصدی همراه بوده و اکنون به‌عنوان سومین سیستم عامل بزرگ موبایل جهان شناخته می‌شود.

سیستم عامل هارمونی او اس هواوی

یکی از عوامل مهمی که باعث این رشد سریع سیستم عامل چینی رقیب اندروید شده، نصب‌کننده‌های شخص ثالث است. هواوی سال ۲۰۱۹ که این سیستم عامل را معرفی کرد، رسما اعلام کرد که هارمونی او اس فقط مختص گوشی‌های این شرکت نیست. بلکه می‌توان آن را روی دیگر محصولاتی مثل یخچال فریزر، مایکروویو، لامپ هوشمند، تلویزیون و غیره نیز نصب کرد. به همین خاطر هم هست که در این گزارش اشاره مستقیمی به گوشی‌های هواوی نشده و می‌گوید که هارمونی او اس روی ۲۵۰ میلیون دستگاه نصب است.

سیستم عامل Huawei HarmonyOS

این به‌معنای رشد سالان ۲۱۲ درصدی نسبت به سال گذشته است. اما قضیه به همینجا ختم نمی‌شود. تولیدکنندگان بیشتری در حال گرایش به سمت استفاده از این سیستم عامل هستند. بنابراین آمار و ارقام خیلی بیشتر از این خواهد شد.

در نهایت گزارش‌هایی مربوط به اپ استور اختصاصی هواوی به‌نام AppGallery منتشر شده که خالی از لطف نیست. گرچه این اپ استور با گوگل پلی فاصله زیادی دارد، اما به‌نظر می‌رسد که غول چینی سخت مشغول سرمایه‌گذاری روی آن است.

هواوی اپ گالری، سومین فروشگاه بزرگ اپلیکیشن در جهان

در حال حاضر بیش از ۲۲۰ هزار اپلیکیشن در این فروشگاه ارائه می‌شود. شاید این رقم به تعداد اپلیکیشن‌های اپ استور اپل و گوگل پلی نزدیک هم نباید، اما برای یک فروشگاه نوظهور عدد چندان بدی هم نیست. ضمنا این فروشگاه ماهانه بیش از ۴۸۰ میلیون کاربر فعال دارد که در نوع خودش جذاب است.

هواوی اپ گالری

اپ گالری هم اکنون توانسته خودش را به‌عنوان سومین فروشگاه اپلیکیشن بزرگ جهان معرفی کند. و هرچه بزرگ‌تر می‌شود، محبوبیت بیشتری پیدا خواهد کرد و توسعه‌دهندگان بیشتری به سرمایه‌گذاری در آن علاقه‌مند می‌شوند.

تمام این آمار و ارقام نشان می‌دهد که هواوی پایگاه مشتریان قدرتمندی دارد. هواوی یک ابر کمپانی، یک شرکت غنی با فناوری‌هایی پیشرفته است. بله، گرچه تحریم‌های ایالات متحده باعث کند شدن سرعت فعالیت آن شد، اما مصمم بودن آن‌ها باعث شده تا از دوباره روی پا ایستادن آن‌ها متعجب نشویم.

 

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما