فروشگاه‌های رقیب اپ استور تاثیر محسوسی بر درآمد اپل نخواهد داشت

براساس گزارشی جدید از موسسه مورگان استنلی، تحلیلگران این شرکت برآورد کرده‌اند که حتی در بدترین حالت هم اگر اپل در تمام دنیا اجازه نصب اپلیکیشن خارج از اپ استور خود را بدهد، باز هم تاثیر زیادی بر درآمدهای این شرکت نخواهد داشت.

فروشگاه‌های رقیب اپ استور تاثیر محسوسی بر درآمد اپل نخواهد داشت

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از جی اس ام،مارک گورمن خبرنگار بلومبرگ این هفته گزارش داده که اپل به عنوان بخشی از تلاش برای انطباق با قانون بازارهای دیجیتال که در سال ۲۰۲۴ اجرایی می‌شود، در حال آماده شدن برای اجازه به فروشگاه‌های برنامه جایگزین آیفون و آیپد در اتحادیه اروپا است و قصد دارد که این تغییرات را به عنوان بخشی از iOS 17 معرفی کند.

در یک یادداشت تحقیقاتی در این هفته، سه نفر از تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی استدلال کرده‌اند که فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث و بارگذاری جانبی «خطر کمی» برای درآمد اپ استور و درآمد کلی اپل ایجاد خواهد کرد، با توجه به اینکه کاربران آیفون برای مدت طولانی اولویت دانلود برنامه‌هایشان اپ استور خود اپل بوده است، زیرا امنیت، تمرکز و راحتی از ویژگی‌هایی است که اپ استور اپل به ارمغان می‌آورد.

نکته مهم این است که تغییرات پیشنهادی در قانون بازارهای دیجیتال (DMA) مبتنی بر تنظیم کننده است، نه مصرف کننده. از دیدگاه مصرف کننده با توجه به امنیت بی‌نظیر، سهولت استفاده (متمرکز بودن)، و قابلیت اطمینانی که اپ استور ارایه می‌کند، ما شاهد تقاضای بسیار کمی برای جایگزین‌های اپ استور هستیم. طبق نظرسنجی پاییز ۲۰۲۲ ما برای تلفن‌های هوشمند، کمتر از ۳۰ درصد از دارندگان آیفون به احتمال زیاد یک برنامه تقلفن همراه را به طور مستقیم از یک وب سایت توسعه دهنده نصب خواهند کرد که در مقابل اپ استور درصد پایینی به حساب می‌آید.

در بدترین سناریو غیرقابل قبولی که در آن اپل به نحوی کل درآمد خود در اروپا را در نتیجه رقابت با فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث از دست بدهد، تحلیلگران تخمین زده‌اند که این شرکت تنها ۴ درصد از درآمد خدمات اپل و یک درصد از کل درآمدهایش را از دست خواهد داد. از طرفی اگر فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص ثالث در سطح جهانی مجاز باشند، تحلیلگران پیش بینی می‌کنند این رقم به ۹ درصد برای درآمد خدمات اپل و حدود ۲ درصد برای کل درآمد اپل برسد.

در واقع تاثیر این قانون بر درآمد اپل می‌تواند بسیار کم باشد، زیرا تحلیلگران معتقد هستند که احتمالا اپل همچنان از خریدهای انجام شده از طریق فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث کمیسیون دریافت خواهد کرد. به عنوان مثال در هلند، کمیسیون استاندارد ۳۰ درصدی اپل برای برنامه‌های دوست یابی با استفاده از سیستم پرداخت شخص ثالث تنها ۳ درصد کاهش دارد.

در حالی که هنوز علامت سوال‌های زیادی پیرامون فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص ثالث و نصب برنامه خارج از اپ استور وجود دارد، مورگان استنلی معتقد است که تغییرات گزارش شده خطری اساسی برای درآمد و رشد اپ استور یا عملکرد بلند مدت سهام اپل ایجاد نخواهد کرد.

 

منبع : جی اس ام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما