هکرها ابزار جیلبریک سازگار با iOS 15 و iOS 16 را منتشر کردند

اپل همیشه سخت تلاش کرده تا امنیت سیستم‌عامل‌ها و دستگاه های خود را افزایش دهد. این موضوع با استناد به اینکه ساختن ابزار جیلبریک برای iOS 15 برای هکرها چندان آسان نبود، قابل اثبات است.

هکرها ابزار جیلبریک سازگار با iOS 15 و iOS 16 را منتشر کردند

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از سخت افزارمگ،اما امنیت هیچ‌گاه مطلق نیست و کسانی که مشتاق س iOS هستند، اکنون می‌توانند جشن بگیرند. زیرا تیمی به‌نام palera1n ابزار جیلبریک را منتشر کرده است که نه تنها با iOS 15 بلکه با iOS 16 سازگار است.

اگر درمورد جیلبریک کنجکاو هستید، فرآیندی است که محدودیت‌های نرم‌افزاری را بر روی دستگاه‌های iOS حذف می‌کند تا کاربر بتواند به فایل‌های سیستم دسترسی داشته باشد و آن‌ها را ویرایش کند. ازاین طریق کاربر می‌تواند تغییرات مختلفی مثل تم‌، بارگذاری برنامه‌ از منابع غیر از اپ‌استور و موارد دیگر را انجام دهد. البته اپل همیشه سعی کرده است با بهبود امنیت سیستم‌عامل، جلوی جیلبریک دستگاه‌های خود را بگیرد.

روش جیلبریک palera1n مبتنی بر checkm8 است؛آسیب‌پذیری مهمی که در سال 2019 کشف شد. این اکسپلویت غیرقابل اصلاح در نظر گرفته می‌شود زیرا در بوتروم تراشه‌های A11 تا A15 اپل وجود دارد. درواقع، palera1n با پشتیبانی از iOS 16 برای دستگاه‌های مجهز به تراشه‌ A11 و نسخه‌های قدیمی‌تری که از این پردازنده بهره می‌برند آپدیت شده‌است. البته اپل می‌تواند سایر قسمت‌های سیستم را تغییر دهد تا جلوی سوءاستفاده هکرها از آسیب‌پذیری را بگیرد. اما این شرکت نمی‌تواند کاری برای رفع دائمی آن در دستگاه‌های قدیمی انجام دهد.

به گفته توسعه‌دهندگان ابزار جیلبریک جدید، این ابزار با هر نسخه از سیستم‌عامل از iOS 15.0 تا iOS 16.2 که این هفته برای کاربران منتشر شد، سازگار است. اما هنوز مشخص نیست که این ابزار با نسخه بتای iOS 16.3 که اخیرا منتشرشده نیز کار خواهد کرد یا خیر.

بااین‌حال، گفتنی است که لیست دستگاه‌هایی که تحت تأثیر آسیب‌پذیری checkm8 قرار دارند و می‌توانند iOS 16 را نیز اجرا کنند، محدود است. در ادامه لیست مدل‌های آیفون و آی‌پدی که می‌توانند با palera1n در iOS 16 جیلبریک شوند را مشاهده می‌کنید:

  • آیفون 8 و 8 پلاس
  • آیفون ایکس
  • آیپد 5
  • آی پد 6
  • آیپد 7
  • آیپد پرو (نسل اول و دوم)

تیم سازنده‌ی این جلبریک جدید هشدار می‌دهد که این فعلا در مرحله‌ آزمایشی قرار دارد و بیشتر جامعه‌ توسعه‌دهندگان را هدف قرار داده‌است. این فرآیند هنوز بسیار پیچیده است و به رایانه‌ای با لینوکس یا مک نیاز دارد. نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که در‌حال‌حاضر فقط امکان اجرای چند تغییر در iOS 16 وجود دارد. جزئیات کامل آن نیز در صفحه‌ رسمی گیت‌هاب پروژه ارائه شده‌است.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما