چه کسی لوح‌های سنگی جغدشکل را ساخته است؟

حاصل پژوهش محققان بیانگر این است که هزاران لوح سنگی جغدشکل که در شبه‌جزیره ایبری یافت شده‌اند، به دست کودکان ساخته شده‌اند.

چه کسی لوح‌های سنگی جغدشکل را ساخته است؟

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از ایرنا، قبلاً تصور می‌شد که هزاران لوح سنگی باستانی به شکل جغد که در مقبره‌ها و گودال‌های سراسر شبه‌جزیره ایبری (که در جنوب غربی اروپا قرار دارد و کشورهای اسپانیا، پرتغال، آندورا و جبل‌طارق را در بر می‌گیرد) یافت شده‌اند، نشان‌دهنده خدایان هستند یا برای جوامع عصر مس اهمیت آیینی داشته‌اند؛ اما پژوهش جدید نشان می‌دهد که لوح‌هایی که به اندازه کف دست هستند و با طرح‌های هندسی تزیین شده‌اند و دو دایره در بالای آن‌ها حک شده است، احتمالاً ساخته کودکان هستند.

قبلاً قدمت اشیایی که به شکل جغد ساخته شده‌اند و تعدادشان به هزاران عدد می‌رسد، بین ۴۷۵۰ تا ۵۵۰۰ سال تخمین زده شده بود. به گفته تیم پژوهشی اسپانیایی که این موضوع را بررسی کرده است، ممکن است این اشیا، ردپای باستانی بازیگوشی‌ها و فعالیت‌های آموزشی کودکان باشد. به گفته پژوهشگران، این اشیا احتمالاً یکی از معدود رفتارهای کودکان جوامع اروپایی در دوران باستان را نشان می‌دهد.

 

170052670

 لوح‌های حکاکی‌شده به شکل جغد که در شبه‌جزیره ایبری یافت شده است

تیم پژوهشی به سرپرستی خوان نگرو (Juan Negro)، زیست‌شناس تکاملی، این لوح‌ها را با ویژگی‌های صورت گونه‌های جغد محلی موجود در اسپانیا و پرتغال مقایسه کردند و کپی‌هایی از روی آن‌ها ساختند تا ببینند که حکاکی آن‌ها برای کودکان راحت هست یا نه. آن‌ها می‌گویند که بچه‌ها توانستند به‌راحتی لوح‌ها را با استفاده از ابزارهای نوک‌تیز ساخته‌شده از سنگ چخماق، کوارتز یا مس حکاکی کنند. جغدهای حکاکی‌شده با طرح‌هایی که کودکان مدارس امروزی از جغدها کشیده بودند مقایسه‌شدنی بود.

 

بیش از یک قرن است که باستان‌شناسان درباره معنای این اشیا بحث کرده‌اند. نگرو و همکارانش این احتمال را رد نمی‌کنند که از این لوح‌ها در آیین‌های تدفین استفاده شده باشد. آن‌ها می‌گویند ممکن است جوان‌ترها با گذاشتن اشیایی که ساخته بودند، به بزرگ‌ترهایشان، که از دنیا رفته بودند، ادای احترام کرده باشند.

 

170052686

لوح‌های سنگی حکاکی‌شده‌ای که در اسپانیا (a) و پرتغال (c) یافت شده‌اند و دو گونه جغد که تصور می‌شود الهام‌بخش این لوح‌ها بوده‌اند؛ جغد کوچک (b) و جغد درازگوش (d).

جغدها، این پرندگان باشکوه، از دوران پارینه‌سنگی بر روی سکه‌ها و سرامیک‌ها و در غارنگاره‌ها، از اسپانیا و فرانسه گرفته تا استرالیا و آفریقا، به تصویر کشیده شده‌اند.

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما