مذاکره AMD با TSMC برای سفارش تراشه های خود از کارخانه جدید در آریزونا

با تکمیل ساخت و نهایی شدن کارخانه تولید تراشه TSMC در آریزونا در سال‌های 2024 و یا 2025 شرکت‌های زیادی خصوصا در داخل آمریکا در نظر دارند به دلایل مختلف تولید چیپ‌های خود را در آن کارخانه سفارش دهند و در جدیدترین خبرهای به نظر می‌رسد پس از اپل و انویدیا شرکت AMD نیز در نظر دارد دیگر مشتری عمده این کارخانه در داخل خاک آمریکا باشد.

مذاکره AMD با TSMC برای سفارش تراشه های خود از کارخانه جدید در آریزونا

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از سخت افزارمگ،همانطور که در اخبارها در گذشته نیز اعلام شده TSMC در حال ساخت یک کارخانه در آریزونا آمریکا است و پیش‌بینی می‌شود این مجتمع تولیدی پیشرفته در سال 2024 وارد خط تولید این شرکت شود. حالا در گزارشی که توسط Nikkei Asian Review به اشتراک گذاشته شده اشاره شده که پس از اپل و انویدیا، کمپانی AMD نیز در نظر دارد تراشه‌های خود را برای ساخت از این کارخانه سفارش دهد.

در حالی که انویدیا و اپل دوتا از بزرگ‌ترین مشتریان TSMC هستند و درخواست آن‌ها احتمالا همین حالا هم در نظر گرفته شده و اجرایی خواهد شد، AMD و شرکت زیرمجموعه آن یعنی Xilinx نیز در حال مذاکره با TSMC برای تامین قطعات مورد نیاز خود از کارخانه در آریزونا هستند.

در حال حاضر بیانیه رسمی TSMC پیشرفته‌ترین تولیدات این کارخانه را با نودهای 5 نانومتری توصیف کرد اما بنیان‌گذار TSMC یعنی Morris Chang باور دارد که این کارخانه در نهایت نیز می‌تواند به تکنولوژی ساخت 3 نانومتری نیز دست یابد. با افزایش تقاضاها برای تولید در این کارخانه، در گذشته نیز گزارشاتی مبنی بر احتمال گسترش مساحت زمین این کارخانه و احداث مجتمع‌های تولیدی جدید نیز مطرح شده بود و در همین راستا احتمال این وجود دارد که TSMC شش کارخانه دیگر نیز در آریزونا با سرمایه‌گذاری 35 میلیارد دلاری و توانایی تولید 100,000 ویفر در ماه احداث کند.

در حال حاضر TSMC می‌خواهد برای این کارخانه 12 میلیارد دلار هزینه کند که در نهایت ظرفیت تولید آن با این هزینه به 20,000 ویفر در ماه می‌رسد. TSMC همچنین در حال افزایش تولید نودهای 3 نانومتری است و انتظار می‌رود خط تولید پیشرفته آن در سال آینده اجرایی و تکمیل شود.

با این حال فعلا مشخص نیست که آیا قرار است نسل اول این نودهای سه نانومتری در آریزونا ساخته شود یا خیر اما به نظر می‌رسد در آینده نزدیک TSMC برنامه‌های تشریفاتی در کارخانه آریزونا داشته باشد و شاید در آن مراسم اخبار جذابی در این زمینه اعلام شود.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما