نیکون در برابر فوجی فیلم؛ کدام برند دوربین را انتخاب کنیم

اغلب شما احتمالاً این جمله را شنیده باشید که تجهیزات و دوربین در عکاسی خیلی مهم نیستند و همه چیز به مهارت‌های عکاس بازمی‌گردد. اما این ادعا واقعاً خیلی صحیح نیست. دلایل زیادی وجود دارد که باور کنید کیفیت تجهیزات و دوربین شما نقش مهمی را در عکاسی ایفا می‌کنند. بعضی از دوربین‌ها عکس‌های خیلی بهتری می‌گیرند و کار با برخی مدل‌ها و برندها آسان‌تر از سایرین است. نیکون (Nikon) و فوجی فیلم (Fujifilm) دو مورد از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دوربین‌های دیجیتال هستند.

نیکون در برابر فوجی فیلم؛ کدام برند دوربین را انتخاب کنیم

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از دیجی کالامگ،در این بخش قصد داریم مقایسه دوربین نیکون و فوجی فیلم را از لحاظ کیفیت کلی ساخت بررسی کنیم. این روزها دوربین‌ها در تمام شکل و اندازه‌ها تولید می‌شوند. انتخاب بین ظاهرها و اندازه‌های مختلف می‌تواند به نیازها و خواسته‌های شما بستگی داشته باشد. مثلاً، اگر یک دوربین مناسب برای سفر و گردشگری می‌خواهید، اندازه و وزن دوربین می‌تواند برای شما اهمیت زیادی داشته باشند. شما به دوربینی نیاز دارید که به‌راحتی در جیب شما جای بگیرد و فضای زیادی را اشغال نکند.

به صورت کلی، دوربین‌های بدون آینه فوجی فیلم خیلی فشرده و کوچک هستند. بسته به لنزی که استفاده می‌کنید، احتمالاً بتوانید آن را در جیب خود جای داده و به راحتی حمل کنید. با این حال، مدل‌های DSLR ابعاد بزرگ‌تری دارند و حمل آن‌ها شاید دشوارتر باشد. به عنوان مثال، ابعاد دوربین FinePix S3200 را در نظر بگیرید.

مقایسه دوربین نیکون و فوجی

دوربین‌های شرکت نیکون نیز به همین شکل طراحی شده‌اند. دوربین‌های DSLR این شرکت خیلی بزرگ هستند و آنها را چندان نمی‌توانیم قابل حمل بدانیم. از سوی دیگر، مدل‌های بدون آینه آن، مثلاً مثل Nikon Z fc فضای خیلی کمتری را اشغال می‌کنند و کاملاً قابل حمل هستند.

هرچه بیشتر در زمینه عکاسی پیشرفت کنید، احتیاج بیشتری به لنزهای پیشرفته پیدا خواهید کرد. همان‌طور که می‌دانیم، لنزهای دوربین‌ها را می‌توان به ۲ دسته تقسیم کرد. دسته اول لنزهای پیش‌فرض دوربین‌ها است و دسته دوم هم لنزهایی هستند که جداگانه خریده و آنها را می‌توانید به دوربین خود اضافه کنید. در این بخش سعی می‌کنیم دوربین‌های نیکون و فوجی فیلم را از هر دو نظر مقایسه کنیم. ولی بیایید کار را با مقایسه لنزهای کیت (لنزهای اولیه) این دوربین‌ها آغاز کنیم.

اگر یک دوربین DSLR نیکون تهیه کنید، احتمالاً یک لنز ۱۸-۵۵mm با دیافراگم f/3.5 یا f/5.6 همراه آن خواهد بود. اگر مدل‌های بدون آینه را بخرید، اندازه دیافراگم به همین شکل خواهد بود، ولی فاصله کانونی احتمالاً ۱۶-۵۰mm باشد.

در شرکت فوجی فیلم ولی تنوع کمی بیشتر است. لنز کیت در دوربین‌های فوجی فیلم به نوع دوربین شما بستگی دارد. برای مثال، اگر مدل XT-30 را انتخاب کنید، یک لنز ۱۵-۴۵mm به همراه دارد که اندازه دیافراگم آن چیزی بین f/3 و f/5.6 است. با این حال، دوربین مدل XT-4 یک لنز ۱۸-۵۵mm دارد که دیافراگم آن بین f/2 و f/8.4 است.

ولی اگر لنزهای جدید و جداگانه را بخواهیم بررسی کنیم، باید بگوییم که هر دو شرکت طیف وسیعی از لنزها را ارائه می‌کنند. ولی با این حال، می‌توانیم بگوییم که کیفیت لنزهای فوجی فیلم بهتر است و عکاس‌های بیشتری ترجیح می‌دهند از این لنزها استفاده کنند.

وقتی صحبت از خرید هر کالایی به میان می‌آید، قیمت طبعاً یکی از مهم‌ترین عوامل برای تصمیم‌گیری است. مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در تنوع قیمت دوربین‌های عکاسی، تنوع مدل‌ها و امکانات آن‌ها است. به عنوان مثال، دوربین‌های بدون آینه عموماً گران قیمت‌تر از مدل‌‌های DSLR هستند.

دوربین‌های بدون آینه فوجی فیلم معمولاً قیمت بالایی دارند. ولی تفاوت قیمتی چندان چشمگیر نیست.برای مثال، مدل XT-300 چیزی در حدود ۹۰۰ دلار قیمت دارد، درحالی که قیمت دوربین XT-4 خیلی بیشتر و در حدود ۱۷۰۰ دلار است. این در حالی است که قیمت دوربین‌های DSLR فوجی فیلم در خیلی از مواقع چیزی کمتر از ۳۰۰ دلار است.

شرکت نیکون ولی تنوع محصولات نسبتاً بیشتری داشته و دوربین‌های خود را با طیف‌های قیمتی مختلفی عرضه می‌کند. برای مثال، اگر بخواهید یک دوربین ساده DSLR نیکون تهیه کنید، دوربین‌های مختلفی از محدوده قیمتی کمتر از ۳۰۰ دلار تا کمی بیشتر از ۴۰۰ دلار از برند نیکون را می‌توانید تهیه کنید. با این حال، مدل‌های پیشرفته و قدرتمندی مثل D6 نیز وجود دارند که علی‌رغم DSLR بودن،‌ قیمت آن‌ها بیش از ۵۰۰۰ دلار است!

اگر طرف‌دار دوربین‌های بدون آینه باشید، مدل Z fc نیکون می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد و قیمت آن هم زیر ۱۲۰۰ دلار است. البته، مدل‌های قوی‌تری هم در بازار موجود است که طبعاً قیمت بالاتری هم دارند.

 

مقایسه دوربین نیکون و فوجی فیلم از لحاظ عملکردی به ما نشان می‌دهد که این دوربین‌ها کارکردهای متفاوتی دارند. این موضوع می‌تواند تأثیر خیلی زیادی در تصمیم‌گیری خرید شما داشته باشد. در ادامه‌ی این بخش قصد داریم دوربین‌های این دو برند را از لحاظ برخی از اصلی‌ترین تنظیمات دوربین‌های عکاسی با یکدیگر بررسی کنیم.

دامنه دینامیکی موضوع پیچیده‌ای است که اگر بخواهیم به‌خوبی به آن بپردازیم،‌ لازم است یک مقاله کامل و مستقل را به این موضوع اختصاص دهیم. ولی اگر بخواهیم این مفهوم را خیلی ساده تعریف کنیم، باید بگوییم به تفاوت بین تاریک‌ترین و روشن‌ترین قسمت‌های یک تصویر اشاره دارد.

محدوده دینامیکی مهم است زیرا بر ظاهر کلی تصاویر شما تأثیر می‌گذارد. دوربین‌های فوجی فیلم دارای یک تنظیم محدوده دینامیکی هستند که به شما امکان می‌دهد انتخاب کنید که آیا می‌خواهید روی ۱۰۰٪، ۲۰۰٪ یا ۴۰۰٪ قرار بگیرند. همچنین، می‌توانید آن را روی خودکار تنظیم کنید تا دوربین کار انتخاب محدوده دینامیکی را به‌صورت خودکار انجام دهد.

بعضی از دوربین‌های نیکون هم دارای تنظیمات محدوده دینامیکی بالایی هستند که می‌توانید آن‌ را تغییر دهید. با این حال،‌ برخی از مدل‌های دیگر این شرکت، مانند دوربین مدل D3400 از تنظیمات محدوده دینامیکی پشتیبانی نمی‌کند.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما