جانشین پژو پارس هم به تاریخ پیوست؛ علت حذف این خودرو چیست؟
اقتصاد100- عادل پیرمحمدی از توقف تولید سورن پلاس تا سال ۱۴۰۴ خبر داد؛ خودرویی که به دلیل فاصله زیاد با استانداردهای روز جهان، جای خود را به محصولات جدید و ایمنتر ایرانخودرو خواهد داد.

مدیرعامل ایرانخودرو، عادل پیرمحمدی، اعلام کرده که تولید خودرو سورن پلاس در آینده نزدیک متوقف خواهد شد.
مطابق گفته وی، این خودرو و پلتفرم آن با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارند و به همین دلیل قرار است با محصولات جدیدتر که ایمنی و کیفیت بیشتری دارند، جایگزین شوند. هرچند به زمان دقیقی اشاره نشده، اما پیشبینی میشود که سال ۱۴۰۴ آخرین سال تولید این خودرو باشد.
ایرانخودرو آماده بهرهبرداری از دو پلتفرم جدید
مدیرعامل ایرانخودرو همچنین از راهاندازی خطوط تولید برای دو پلتفرم جدید خبر داده است. گفته میشود یکی از این پلتفرمها در سال آینده و دیگری در سال ۱۴۰۶ به مرحله بهرهبرداری خواهد رسید. با این حال، برای خروج کامل سورن پلاس از خط تولید، ایرانخودرو نیازمند همکاری شرکتهای تولیدکننده بدنه خودرو و صنایع فولادی است. بنابراین، تولید و عرضه سورن پلاس، دست کم در آینده نزدیک، ادامه خواهد داشت.
تغییر استراتژی تولید؛ میدان برای محصولات گرانتر باز میشود
از زمانی که ایرانخودرو به بخش خصوصی واگذار شد، تغییرات قابلتوجهی برای افزایش سودآوری این شرکت صورت گرفته است. در این شرایط، با توجه به اینکه محصولات خانواده دنا پلاس شباهت زیادی از نظر مشخصات با سورن پلاس دارند، ایرانخودرو ترجیح داده که تولید سورن پلاس را متوقف کند تا محصولات گرانتر مانند دنا پلاس جایگزین آن شوند.
این رویکرد پیشتر در مورد خودروهایی مانند پژو ۴۰۵، سمند، پژو پارس و پژو ۲۰۶ نیز مشاهده شد؛ جایی که تولید آنها متوقف شد و ظرفیتهای موجود به تولید خودروهای جدیدتر و گرانتر تخصیص داده شد، از جمله پژو ۲۰۷ و دنا پلاس.
تأثیر توقف تولید سورن پلاس بر بازار
در حال حاضر سورن پلاس یکی از ارزانترین سدانهای تولید شده توسط ایرانخودرو است. با حذف این خودرو از چرخه تولید، مشتریانی که به دنبال خودروهایی مقرونبهصرفه هستند، ممکن است با مشکلات بیشتری روبهرو شوند. سایر سدانهای ایرانخودرو مانند تارا و دنا پلاس فاصله قیمتی قابل توجهی با سورن پلاس دارند که میتواند قدرت خرید یک بخش از مصرفکنندگان ایرانی را محدود کند.