پیشبینی حساس از تغییرات قیمت خودرو در خرداد ۱۴۰۴
اقتصاد100- معاون صنایع ماشینآلات و تجهیزات وزارت صمت از برنامهریزی برای حل چالش قیمتگذاری خودرو تا پایان خرداد ۱۴۰۴ خبر داد؛ اقدامی که میتواند بازار خودرو را تحتتأثیر تغییرات مهم قرار دهد.

حامد عاملی در حاشیه برگزاری بیستمین نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو با محوریت «چالشها و فرصتها» که توسط انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی کشور برگزار شده است، اظهار داشت که برای حل مسائل ارزی جلساتی با خودروسازان و قطعهسازان برگزار شده و اکنون سهمیه ارزی برای زنجیره خودرو تا هشت ماه قابل دسترسی است. او افزود: این سامانه همچنان مشکلات سیستمی و اختلالاتی دارد که وزارت صنعت جدیت در حل آنها را دنبال میکند.
معاون صنایع ماشینآلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت توضیح داد که سامانه برای سهمیه ارزی تا پایان آبان ماه باز شده است و در مورد قطعهسازانی که زیر پنج میلیون دلار ثبت سفارش دارند، امور به استانها واگذار شده است. برای موارد بالای پنج میلیون دلار نیز با هماهنگی دفتر تخصصی وزارت صمت، موضوعات پیگیری میشوند.
وی همچنین درباره موضوع قیمتگذاری خودرو توضیح داد که حل این مسئله مستلزم آمادهسازی پیشنیازهایی است چرا که ۲۹ نهاد در این خصوص تصمیمگیری میکنند. او ادامه داد: مکاتباتی با بخشی از این نهادها انجام شده و مکاتبات دیگر در جریان است تا بتوان مسئله قیمتگذاری خودرو را در خرداد ۱۴۰۴ به نتیجه رساند.
این صحبتها در حالی مطرح شد که عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایرانخودرو، اظهار داشت که قانع کردن ۲۹ نهاد برای قیمتگذاری خودرو از نگاه او تقریباً غیرممکن است.
نامه ایرانخودرو به وزارت صمت: فروش خودرو متوقف شده است
عادل پیرمحمدی اشاره کرد که ۲۱ اردیبهشت ماه به وزارت صمت اعلام شده است که با قیمتهای فعلی امکان فروش خودرو وجود ندارد. او تاکید کرد از زمان ارسال این نامه، بیش از ۲۰ روز گذشته و هنوز پاسخی دریافت نشده است.
وی با بیان اینکه ایرانخودرو به سرمایهگذاری خارجی نیاز ندارد، اظهار داشت: "ایران باید شرایط لازم برای حفظ سرمایه داخلی را فراهم کند، چرا که توسعه صنعت خودرو برای پیشرفت صنعتی هر کشور اساسی است."
پیرمحمدی همچنین خاطرنشان کرد که اگر وضعیت فعلی ادامه پیدا کند، ایرانخودرو مجبور است محصولات خود را از طریق بورس کالا عرضه کند. او نسبت به خطراتی که ممکن است ایرانخودرو را به سرنوشتی مشابه کارخانه ارج برساند، هشدار داد.
وی گفت که از آذرماه سال گذشته تاکنون نرخ ارز حدود ۶۴ درصد افزایش داشته و هزینههای تولید بهطور قابلتوجهی رشد کرده است، در حالی که خودروسازان مجبور هستند محصولات خود را با قیمتهای ثابت عرضه کنند. این شرایط منجر به افزایش زیان انباشته و بدهیهای سنگین به قطعهسازان شده است.
مدیرعامل ایرانخودرو ادامه داد: "از زمان واگذاری به بخش خصوصی، طراحی دو پلتفرم جدید آغاز شده اما تکمیل این برنامه نیازمند سرمایهگذاری قابلتوجه است. در شرایطی که صنعت خودرو هر روز متحمل زیان میشود، امکان جذب سرمایهگذار از بین میرود."
پیرمحمدی افزود که به دلیل تولید زیانده، امکان فروش خودرو وجود ندارد و تمامی ضمانتنامهها پیشتر استفاده شدهاند.