بازگشت ماسک به مدارس/ تعطیلی مدرسه ها در پیش است؟

معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن تأکید بر رعایت بهداشت در مدارس، استفاده از «ماسک» در اماکن و محیط های سرپوشیده با جمعیت زیاد و شست‌وشوی مرتب دستها را نکاتی ساده و کارآمد جهت پیشگیری از انتقال بیماری‌ها عنوان کرد.

بازگشت ماسک به مدارس/ تعطیلی مدرسه ها در پیش است؟

به گزارش اقتصاد100، حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص لزوم رعایت بهداشت و سلامت در مدارس، اظهار کرد: با ورود به فصل جدید و تغییرات آب و هوایی، ممکن است با بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیشتر مواجه شویم که برای پیشگیری از آنها مخصوصا در کودکان و دانش‌آموزان رعایت برخی نکات ضروریست.

* کووید هنوز تمام نشده است

فرشیدی ادامه داد: ما به تازگی از یک دوره سخت به نام کووید عبور کرده‌ایم، گرچه با اطمینان باید بگوییم که بیماری کووید هنوز تمام نشده و آرامشی که اکنون در آن قرار داریم، حاصل تلاش شبانه‌روزی وزارت بهداشت و کادر بهداشت و درمان، مشارکت مردم و واکسیناسیون همگانی است و هرگونه غفلت و ساده انگاری و عدم رعایت برخی نکات ساده، نه تنها کووید را گسترش می دهد، بلکه منجر به شیوع سایر بیماری‌های واگیر و تنفسی در سطح جامعه خواهد شد.

* علائم سرماخوردگی در دانش‌آموزان جدی گرفته شود

معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان کرد: اولیای دانش‌آموزان و معلمین مدرسه باید توجه کنند که اگر دانش‌آموزی علائم سرماخوردگی دارد، باید از حضور در مدرسه و کلاس درس اجتناب کرده و حتما به پزشک مراجعه و یا در منزل استراحت کند.

*‌استفاده از ماسک در محیط‌های سرپوشیده

فرشیدی، مصرف مایعات گرم و استراحت در منزل را در مواقع بروز علائم سرماخوردگی در روند بهبودی موثر دانست و گفت: استفاده از «ماسک» در اماکن و محیط‌های سرپوشیده‌ای که جمعیت زیادی حضور دارد، توصیه می‌شود.

وی گفت: استفاده از ماسک به منظور پیشگیری از بیماری‌های تنفسی، حلقه اول مقاومت در برابر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر آنفلوآنزا، کووید و سرماخوردگی است.

* شست‌وشوی مرتب دست‌ها در مدرسه

معاون بهداشت وزارت بهداشت بر شست و شوی مرتب دست‌ها در مدرسه تأکید کرد و افزود: توصیه می‌کنیم که دانش‌آموزان در ساعات تفریح قبل از مصرف غذا و تغذیه، حتما دست‌ها را با آب و صابون یا مایع، شست‌وشو دهند؛ در این زمینه، مدارس هم باید امکانات لازم و بهداشتی برای نظافت دانش‌آموزان را مهیا کنند و آب سالم و صابون در دسترس دانش‌آموزان قرار گیرد.

وی بر انجام فعالیت‌های جسمانی و ورزش در مدارس تأکید کرد و گفت: انجام فعالیت‌های جسمانی، نیازمند تغذیه مناسب است، بنابراین خانواده‌ها توجه کنند که فرزندانشان بدون صرف صبحانه کامل و مغذی منزل را ترک نکرده و تغذیه سالم به همراه داشته باشند. شیر، پنیر، گردو، تخم مرغ و نان سبوس‌دار از جمله مواد غذایی سالم برای صرف صبحانه است. فعالیت‌های فیزیکی نیازمند انرژی زیادی است که این انرژی از طریق تغذیه سالم تأمین می‌شود.

* پرهیز از مصرف فست‌فودها

فرشیدی با تأکید بر پرهیز از مصرف فست‌فودها، گفت: بهتر است دانش‌آموزان از غذای خانگی استفاده کنند. فست‌فودها، نمک و چربی زیادی دارد و چنانچه مصرف آنها در فرزندان‌مان افزایش یابد، منجر به تغییر ذائقه آنها می‌شود.

وی درخصوص فعالیت سفیران سلامت دانش‌آموزی گفت: در این طرح دانش‌آموزانی که به فعالیت‌های اجتماعی علاقه‌مند هستند، مشارکت می‌کنند. در حال حاضر بیش از 2 میلیون و 300 هزار سفیر سلامت در سطح کشور داریم که یک چهارم آنها در مدارس روستایی فعال هستند.

* استفاده از کیف مناسب و استاندارد

معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن تأکید بر پرهیز از حمل کیف‌های سنگین و پر از وسیله غیرضروری توسط دانش‌آموزان، گفت: کیف یا کوله پشتی همراه همیشگی کودکان در طول سال تحصیلی است که در آغاز سال تحصیلی باید به درستی آموزش داده شود.

وی اضافه کرد: تحقیقات نشان داده که کوله پشتی، اگر به صورت صحیح و مناسب انتخاب شود و مورد استفاده قرار گیرد، مناسب‌ترین وسیله برای حمل وسایل روزانه است، زیرا می‌تواند بارها را متقارن نگه دارد. در عین حال، استفاده از کوله پشتی نامناسب و غیر ارگونومیک، نه تنها مفید نیست، بلکه می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به ستون فقرات کودکان و دانش آموزان تحمیل کند. این صدمات به ویژه در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به دلیل رشد سریع‌تر جسمی، جدی‌تر است.

فرشیدی افزود: وقتی کوله پشتی سنگین باشد، کودک بیش از حد پشت را قوس دار می‌کند و یا سر و تنه را به جلو خم می کند تا بتواند وزن آن را تحمل کند. به علاوه ممکن است پشت کودک بیش از حد به عقب کشیده شود و گودی کمر او زیاد شود، وضعیت بدنی او تغییر شکل می‌دهد و رو به جلو، با کمر پیچ خورده یا متمایل به یک سمت می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان نیز می‌توانند از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند، اما دانش‌آموزانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده و سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

وی گفت: نیمه اول مهرماه زمان مناسبی برای تزریق واکسن آنفلوآنزاست، اما تا زمانی که هوا سرد نشده و هنوز امکان پیشگیری وجود دارد، می‌توان نسبت به تزریق واکسن اقدام کرد. البته توصیه ما ترزیق واکسن آنفلوآنزا در دانش‌آموزان دارای بیماری‌های زمینه‌ای و مزمن با توصیه پزشک معالج است.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما