50 بانک دیگر آمریکا در معرض ورشکستگی هستند

معاون سابق بانک ورشکسته برادران لیمان، آغازکننده بحران مالی 2008، گفت که درصورتی که مقامات آمریکا گام‌های مناسبی برای حل موضوعات ساختاری برندارند، بحران بانکی می‌تواند 50 بانک منطقه‌ای دیگر در این کشور را ببلعد.

50 بانک دیگر آمریکا در معرض ورشکستگی هستند

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، لارنس مک ‌دونالد، معاون سابق بانک سرمایه‌گذاری برادران لیمن در گفت‌و‌گو با ریانووستی گفت، درصورتی که مقامات آمریکا گام‌های مناسبی برای حل موضوعات ساختاری برندارند، بحران بانکی می‌تواند 50 بانک منطقه‌ای دیگر در این کشور را ببلعد.

وی افزود: «سیاست‌گذاران به احتمال زیاد مجبور خواهند شد، برای متوقف کردن خروج سپرده‌ها از حساب‌های بانکی که به صورت چشم‌گیری از 250 هزار دلار بیشتر شده است، ممنوعیت‌های بیشتری را اعمال کنند.»

برادران لیمن، چهارمین بانک سرمایه‌گذاری در آمریکا، پس از گلدمن ساکس، مورگان استنلی و مریل لینچ بود که به دنبال بحران مالی 2007 تا 2012 در ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۸ اعلام ورشکستگی کرد و این مورد بزرگ‌ترین ورشکستگی در تاریخ این کشور به ‌شمار می‌آید. فروپاشی برادران لیمن، آغاز بحران مالی جهانی در سال 2008 بود.

به گفته مک ‌دونالد، مشکلات کنونی که بخش بانکداری آمریکا را به چالش کشیده است، بسیار به شرایطی که بر این غول مالی بدنام گذشته است، شبیه است.

معاون سابق این بانک توضیح داد، انتظار می‌رود، بانک‌های منطقه‌ای آمریکا «صدها میلیارد دلار» از دست بدهند زیرا این وجوه به ناچار به سمت بانک‌های بزرگ‌تر  و سپس به اوراق قرضه خزانه‌داری منتقل می‌شود.

مک دونالد ادامه داد، مقامات آمریکا مجبور خواهند شد تا ضمانت سپرده را در مقایسه با ضمانت‌های موجود افزایش دهند.

رسانه‌ها روز سه‌شنبه گزارش دادند، مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا در حال بحث در مورد افزایش بیمه سپرده در صورت وخامت اوضاع در بخش بانکی هستند.

این مقام سابق بانکی در آمریکا، جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا را به پیروی کردن از سیاست‌های نامناسب در سیاست‌های پولی انقباضی متهم کرد.

وی گفت، به نظر می‌رسد آنها در یک سوله پر از دینامیت سیگار می‌کشند؛ پاول، ده روز پیش در کنگره آمریکا به ما گفت، وضعیت سیستم بانکی خوب است... او یا دروغ می‌گفت یا نمی‌فهمید چه کار می‌کند.

به گفته مک دونالد، فدرال رزرو باید نرخ بهره را کاهش دهد و سپس یک ضمانت سپرده بیشتر اعمال کند.

این درحالی است که جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته متعهد شدند تا با هرگونه ضمانت شرکت بیمه سپرده فدرال برای سپرده‌های بانکی بیش از حد مجاز فعلی ۲۵۰ هزار دلار مخالفت کنند.

با ورشکستگی بانک «سیلیکون‌ولی» و بانک «سیگنچر» آمریکا در هفته‌های اخیر تعداد زیادی از سپرده‌گذاران سرمایه‌های خود را از بانک‌ها خارج کردند.

بانک آمریکایی سیلیکون ولی (SVB) در زمینه فناوری‌های جدید و استارت‌آپ‌ها فعال بوده  و شانزدهمین بانک بزرگ این کشور است در 19 اسفند 1401 اعلام ورشکستگی کرد. این  ورشکستگی بانکی، بزرگ‌ترین مورد از زمان بحران بزرگ مالی در سال ۲۰۰۸ در آمریکا به شمار می‌رود  و در 14 سال گذشته بی‌سابقه است.

بانک «سیگنچر»، دومین بانک بزرگ آمریکا نیز دو روز بعد اعلام ورشکستگی کرد که سومین فاجعه بانکی بزرگ در تاریخ آمریکا به شمار می‌رود.

بانک «سیلوریج» نیز سومین بانکی است که پس از این دو بانک اعلام ورشکستگی کرده است.

سقوط بانک‌های «سیلیکون‌ولی» و «سیگنچر»، از جمله سه ورشکستگی بزرگ بانکی در تاریخ بانکداری آمریکا بوده است. بانک «واشنگتن میوچوال» در سال ۲۰۰۸ میلادی ورشکسته شده بود.

به گفته تحلیلگران، اصلی‌ترین دلیل شکل گرفتن بحران کنونی در نظام بانکی آمریکا افزایش نرخ بهره در این کشور است که سرمایه‌گذاری‌های بانک‌ها را دچار مشکل کرده است.

برخی می‌گویند، در حال حاضر نزدیک به 200 بانک آمریکایی با خطراتی مشابه آنچه منجر به ورشکستگی این 3 بانک شد، مواجه هستند.

پایان پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز