قانون تغییر ساعت رسمی کشور را این فرد لغو کرد

سال‌های قبل در چنین روزهایی علاوه بر تغییر فصل و عدد سال شمسی، مردم ایران بصورت مشترک یک تغییر دیگر را در زندگی خود تجربه می‌کردند و آن هم تغییر ساعت رسمی کشور بود؛ به این صورت که در شامگاه روز اول فروردین و زمانی که عقربه‌های ساعت عدد ۱۲ شب را نشان می‌دادند، مردم باید ساعت‌های خود را یک ساعت به جلو می‌بردند و هیچ گاه یک ساعت بین ساعت ۱۲ شب یکم فروردین و ۱ بامداد دوم فروردین جایی در خاطرات آن ها نداشت.

قانون تغییر ساعت رسمی کشور را این فرد لغو کرد

به گزارش اقتصاد100 به نقل از ایسنا، نمایندگاه مجلس شورای اسلامی اسفند ماه ۱۴۰۰ بررسی طرحی با عنوان «نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور» در دستور کار جلسات صحن مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که و در نهایت مصوبه نمایندگان مجلس پس از یک مرتبه رفت و برگشت به شورای نگهبان قانون اساسی و مجلس، در اردیبشهت ماه سال قبل به قانون تبدیل و جهت اجرا به قوه مجریه ابلاع شد. بر اساس این قانون که از تاریخ ۱۴۰۲/۱/۱ لازم الاجراست، قانون تغییر ساعات رسمی کشور مصوب ۱۳۸۶/۵/۳۱ نسخ و اجازه تغییر ساعت رسمی کشور از دولت سلب شد. همچنین به هیات وزیران اجازه داده شد تا مطابق ماده ۸۷ قانون «مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی» نسبت به تنظیم ساعات کار ادارات، سازمان ها و مراکز تابعه اقدام کند. ترجمه‌ی روان‌تر این قانون آن است که از سال ۱۴۰۲ تا اطلاع بعدی ساعت رسمی کشور در طول سال تغییر نمی‌کند و دیگر دلیلی برای بیان شوخی‌ «ساعت قدیم یا جدید» وجود ندارد.

لغو قانون تغییر ساعت رسمی کشور چگونه کلید خود؟

در شهریور ماه ۲ سال قبل بود که ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس  شورای اسلامی با ارائه طرحی خواستار لغو قانون «تغییر ساعت رسمی کشور مصوب ۱۳۸۶/۰۵/۳۱» شد؛ قانونی که بر اساس آن ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین‌ماه یک ساعت به جلو کشیده و در ساعت ۲۴ روز سی‌ام شهریورماه به حال سابق برگردانده می‌شد. این نماینده مجلس قانون تغییر ساعت رسمی را قانونی وارداتی از کشور فرانسه دانست و «کم تاثیر بودن تغییر ساعت در مصرف انرژی»، بی ارتباطی این قانون با «صرفه‌جویی اقتصادی» و «بروز اختلالات رفتاری» در روزهای ابتدایی را از دلایل خود برای لغو قانون تغییر ساعت رسمی کشور عنوان کرد. طرح پیشنهادی که این نماینده ارائه کرد، در نهایت و پس از اعمال اصلاحات مورد نظر شورای نگهبان در جلسه روز ۱۰ اردیبهشت ماه سال قبل صحن مجلس شورای اسلامی با ۱۵۱ رأی موافق، ۴۸ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در جلسه به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

در جریان رسیدگی به طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور، موافقان این طرح قانون تغییر ساعت رسمی را قانونی وارداتی عنوان و تاکیدکردند که نه تنها اجرای این قانون فایده‌ای برای کشور به همراه ندارد، بلکه آسیب هایی مانند افزایش استرس، بستری در بیمارستان، تصادفات و بی نظمی های اجتماعی را در پی دارد؛ آنها «افزایش استرس و سردرگمی»، «بر هم خوردن نظم خانواده‌ها» و «ساختار شکنی» را از جمله دلایل خود برای نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور عنوان کردند؛ در مقابل نیز مخالفان این طرح نیز «بهره‌مندی بیشتر از نور و روشنایی در روز» و «آرامش روانی مردم» را از دلایل خود عنوان و تاکید داشتند که اجرای این قانون تقلید کورکورانه از دیگران نیست بلکه مساله‌ای جغرافیایی و بومی است.

 

62514871

ابوالفضل ابوترابی کیست؟

ابوالفضل ابوترابی نماینده ۴۷ ساله نجف‌آباد استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی است که در سال انتخابات سال ۹۸ مجلس شورای اسلامی با  ۵۷ هزار و ۷۰۰ رأی به عنوان نماینده مردم شهرستان‌های نجف‌آباد، تیران و کرون به مجلس یازدهم راه پیدا کرد؛ او پیشتر در سال ۹۴ با رای ۶۴  هزار و ۵۲۷ نفر و در سال ۹۰ با ۶۶ هزار و ۷۵ رای به عنوان نماینده مجالس دهم و نهم انتخاب شده بود. او که دارای مدرک کارشناسی رشته راه و ساختمان و مدرک کارشناسی ارشد رشته حقوق جزاء و جرم شناسی است ریاست دادگاه عمومی بخش کرون، دادستانی شهرستان تیران و کرون و عضویت علی البدل شورای شهر نجف آباد را در کارنامه سوابق خود دارد.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
  • ناشناس ارسالی در

    یه بار زمان احمدی نژاد این کهرو کردند کشور آسیب دید درس نگرفتند

  • پدرام ارسالی در

    دستش درد نکنه و خدا خیرش بده که چنین قانون مسخره ای را لغو کرد و راحت شدیم

  • اردبیلی ارسالی در

    خدا اموات شما را بیامرزه که اجازه ندادید ساعت تغییر کند ..در نماز و عبادات خود با کشیدن ساعت به جلو نظم‌ به هم می خورد..علی یارت

  • Babak ارسالی در

    خوب خداروشکر ،استرس مردم کم شد.

    • احسان ارسالی در

      تغییر ساعت چه ارتباطی به عبادت کردن داره؟. فرض کن شما اصلا ساعت نداری. زمان قدیم ظهر شرعی رو چطور متوجه میشدن؟با محاسبه کوتاه ترین طول سایه نور خورشید. پس شما ساعتت رو چه دوساعت جلو یا عقب بکشی در ظهر شرعی هیچ تغییری نمیکنه. کسی که عبادتش رو بخواد انجام بده قطب شمال و جنوب هم باشه بازم باید طبق ساعت شرعی پیش بره. اما از نظر مصرف انرژی حتی یکساعت دیر تر روشن کردن لامپ ها در شروع تاریکی خیلی تاثیر گذار هستش. از طرفی هم صبح زودتر بیدار میشی و بیشتر از روشنایی استفاده میکنی. دیگه این حساب کتاب ریاضی هستش . ربطی به مسائل شرعی نداره. عزیزانی که تو جبهه بودن و گاها حتی زمان رو نمیدونستن . با ظهر شرعی نماز میخوندن. مگه اونجا عبادت این عزیزان زیر سوال رفت.

.
باز