پیش‌بینی حقوق ورودی گمرک در 1402 به تومان

رئیس کل گمرک با بیان اینکه ترانزیت کالا از کشور با رشد 10 درصدی همراه شده است، گفت: برای سال آینده حقوق ورودی 87 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

پیش‌بینی حقوق ورودی گمرک در 1402 به تومان

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به گزارش اقتصاد100 به نقل از فارس، محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران اعلام کرد: امسال 19 هزار میلیارد تومان درآمد از محل واردات خودرو پیش‌بینی شده بود که چون واردات انجام نشد، این درآمد گمرکی هم محقق نشد.

وی همچنین گفت: حقوق ورودی گمرکی در سال جاری 51 هزار میلیارد تومان است که این رقم برای سال آینده با افزایش 30 هزار میلیارد تومانی به 87 هزار میلیارد تومان خواهد رسید که شامل حجم واردات کالاها به کشور، ضرب در نرخ دلار در سامانه سنا در نرخ متوسط تعرفه محاسبه می‌شود.

رئیس کل گمرک همچنین گفت: پیش‌بینی شده است سال آینده 2 میلیارد دلار صرف واردات خودرو شود که سود بازرگانی این واردات بین 31 تا 32 هزار میلیارد تومان خواهد بود که البته به شرط واردات محقق خواهد شد. در بخش واردات موبایل هم برای گوشی‌های بالای 600 دلار قبلا از دو رویه تجاری و مسافری انجام می‌شد که برای تجاری با نرخ 15 درصد و برای رویه مسافری با نرخ 30 درصد عوارض می‌گرفتیم، چون در رویه تجاری روشن‌تر و شفاف‌تر است و ارزش افزوده نیز پرداخت می‌شود.

رضوانی‌فر با بیان اینکه 20 ردیف درآمدی در گمرک وجود دارد، اظهار داشت: در لایحه بودجه 135 تا 140 هزار میلیارد تومان برای سال آینده پیش‌بینی شده است که اگر واردات صورت گیرد، این رقم محقق خواهد شد.

وی در مورد ترانزیت کالا گفت: در ترانزیت کالا نسبت به سال گذشته از رشدی معادل 225 درصد برخوردار شده است. البته درآمد ترانزیت برای گمرک نیست و صرف سایر دستگاه‌ها می‌شود.

رئیس کل گمرک تصریح کرد: در ترانزیت حجم کالا بر اساس تن در کیلومتر محاسبه می‌شود، ترانزیت در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد 8 تا 10 درصدی برخوردار شده و حجم کالاهای ترانزیت شده در کشور 13 میلیون تن شده، البته ظرفیت ترانزیت خیلی بیش‌تر از این ارقام است.

رضوانی‌فر در مورد گمرک آستارا و معطلی کامیون‌ها گفت: در این گمرک مهم‌ترین مشکل وجود یک پل قدیمی است که فقط یک خودرو می‌تواند از روی آن عبور کند، در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حالی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که محوطه گمرک بسیار بزرگ است، از طرفی حجم تجارت از گمرک استارا از رشد 15 تا 20 درصدی در کشور برخوردار شده، در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حالی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که در  گمرک آستارا در یک مقطعی 225 درصد ترانزیت از این گمرک رشد کرده است. از طرفی گمرک کشور آذربایجان هم مزید بر علت شده، مسائل سیاسی هم قطعا دخالت دارد. همچنین رقابت فرامنطقه‌ای و حضور بیگانگان ازجمله رقبای ترکیه در این گمرک با بازرگانان ایرانی رقابت می‌کنند و ما در زمینه صادرات مرکبات و محصولات کشاورزی به ترکیه رقیب روسیه هستیم.

وی در جمع‌بندی گفت: دلیل مشکل گمرک آستارا افزایش حجم تجارت، محدودیت در پذیرش کامیون‌ها به شیوه سنتی و عقد قراردادهای سنتی با طرف روسی است. همچنین بازرگانان ما عادت کرده‌اند که فقط از یک رویه تجارت قدیمی استفاده کنند، در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حالی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که می‌توانند از رویه تجارت ریلی هم برای صادرات استفاده کنند.

رئیس کل گمرک اظهار داشت: برخی صادرکنندگان بزرگ حتی می‌توانند از طریق هواپیماهای باربری استفاده کنند تا ازدحام در گمرک آستارا به وجود نیاید.

رضوانی‌فر گفت: البته ازدحام کامیون‌ها در یک مقطع خاصی که مرکبات ایران به مقصد روسیه از طریق آستارا صادر می‌شود، باعث صف کامیون‌ها شده، اما بعد از عید در گمرک آستارا خبری از ازدحام نخواهد بود و یکی از دلایل مهم آن نیز محدودیت تردد کامیون‌های صادراتی و وارداتی در گمرک آستاراست.

وبگردی

ارسال نظر

 
.
باز