اعتصابی بی سابقه در سی سال گذشته، آلمان را فلج کرد

اعتصاب کارکنان فرودگاه‌ها و خطوط راه آهن شهری و بین شهری سراسر آلمان را از حرکت باز داشت.

اعتصابی بی سابقه در سی سال گذشته، آلمان را فلج کرد

به گزارش اقتصاد100 به نقل از دویچه وله، برای مقابله با این بحران، بسیاری از کودکستان‌ها نیز از خانواده‌ها خواستند که کودکان خود را در خانه نگه دارند. ظرف سی سال گذشته اعتصابی با این گستردگی در آلمان پیشینه نداشته است.

به فراخوان دو اتحادیه خدمات عمومی یا «وردی» و راه آهن و ترابری یا «ا.فا.گ» حدود ۳۵۰ هزار نیروی کار در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌ها و خطوط راه آهن سراسر آلمان  روز دوشنبه ۲۷ مارس (۷ فروردین) دست از کار کشیدند. در این روز کارکنان حمل و نقل شهری در هفت ایالت آلمان نیز به اعتصاب پیوستند.

هدف اعتصابیون کسب ده و نیم درصد اضافه حقوق برای جبران گرانی و تورم است.

اتحادیه وردی ۵ سندیکای خدمات عمومی را با حدود یک میلیون و هشتصد هزار عضو زیر پوشش دارد و عضو اتحادیه سراسری سندیکاهای آلمان است که به DGB شهرت دارد.

اتحادیه سراسری سندیکاهای آلمان در مجموع دارای حدود ۶ میلیون عضو است و قدرتی فراتر از دولت دارد. ریاست این اتحادیه را در حال حاضر خانم یاسمین فهیمی به عهده دارد که ایرانی‌تبار است.

در کنار وردی، سندیکای EVG، عضو دیگر اتحادیه سراسری سندیکای‌های آلمان نیز اعضای خود را به شرکت در اعتصاب فراخوانده است. این سندیکا در میان کارکنان راه آهن آلمان بیش از ۱۸۰ هزار عضو دارد.

سندیکاهای خدمات عمومی آلمان از ماه‌ها پیش به خاطر افزایش شدید نرخ حامل‌های انرژی و کالاهای اساسی برای افزایش ده و نیم درصد بر حقوق اعضای خود مبارزه می‌کنند. آنها تاکنون بارها در شهرهای مختلف دست به اعتصاب و تظاهرات زده‌اند، اما این نخستین بار است که با به راه انداختن یک اعتصاب سراسری آلمان را فلح کرده‌اند.

فرصتی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری

بسیاری از کارکنان بخش خصوصی و سازمان‌های دولتی در شهرهای مختلف آلمان ناگزیر شدند با دوچرخه یا پیاده به سر کارهای خود بروند و در نتیجه تأخیر زیادی داشتند که کارفرمایان ناگزیرند زیان ناشی از آن را تحمل کنند، زیرا در صورت جریمه تاخیرها با سندیکاها طرف خواهند بود.

مبارزات ماه‌های اخیر سندیکاها و اتحادیه‌های صنفی تاکنون ۵۰ درصد موفق بوده است و انتظار می‌رود با اعتصاب فلج کننده سراسری به نتایج بهتری هم برسد. زیرا سندیکاها تهدید کرده‌اند که تا به نتیجه دلخواه خود نرسند به اعتصاب‌های سراسری یا پراکنده ادامه خواهند داد.

کارفرمایان در مذاکرات پیشین خود با سندیکاها و اتحادیه‌ها حاضر شده‌اند ۵ درصد برحقوق‌ها بیافزایند و یک کمک دو هزار یوروئی یکباره نیز در اختیار کارکنان خود بگذارند، اما اتحادیه‌ها خواستار ده و نیم درصد اضافه حقوق و ماهانه حداقل ۵۰۰ یورو کمک مقابله با گرانی برای مدت یک سال شده‌اند.

نرخ تورم در آلمان در حال حاضر حدود هشت درصد برآورد می‌شود در حالی که قیمت کالاهای اساسی، به ویژه مواد غذائی و حامل‌های انرژی در مواردی تا سه برابر افزایش یافته است.

احتمال ادامه و گسترش اعتصاب‌ها

دو اتحادیه صنفی قدرتمند آلمان تهدید کرده‌اند که تا به نتیجه دلخواه خود نرسند به اعتصاب‌های سراسری یا پراکنده ادامه خواهند داد.

البته سندیکای EVG که کارکنان راه‌آهن و قطارهای شهری را زیر پوشش دارد، اعلام کرده است از آنجا که قصد به زحمت انداختن مردم را ندارد، در ایام عید پاک مذاکرات خود با نمایندگان کارفرمایان را متوقف می‌کند تا مجبور به اعلام اعتصاب نشود. عید پاک از روز ۹ آوریل آغاز می‌شود.

اعتصابی که هواپیماها و قطارها را در سراسر آلمان و سرویس‌های حمل و نقل شهری را در هفت ایالت این کشور متوقف کرده، بنا به اعلام سندیکاها این بار ۲۴ ساعت طول خواهد کشید، اما در صورت عدم واکنش مناسب کارفرمایان پس از عید پاک از سر گرفته خواهد شد.

استقبال عمومی از اعتصاب بی‌پیشینه در ۳۰ سال گذشته

اعتصاب جاری بزرگترین و فراگیرترین اعتصاب سی سال اخیر در آلمان است. جالب اینجاست که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند اکثریت مردم آلمان به رغم مشکلات ناشی از اعتصاب بزرگ از آن پشتیبانی می‌کنند.

آلمانی‌ها بر این باورند که جامعه نیازمند سازوکارها و روش‌های مسالمت‌آمیز برای مقابله با گرانی و سوء استفاده کنسرن‌ها از شرایط روانی جاری است. این دیدگاه برآیند آمارهائی است که درباره سود هنگفت کنسرن‌های نفتی و شرکت‌های تأمین کننده برق و گاز منتشر شده است. امروز شرکت بیونتک کاشف آلمانی واکسن کرونا نیز بار دیگر از سود چندین میلیاردی خود خبر داد.

به موازات اعتصاب فرودگاه‌ها و خطوط راه آهن، برخی شهرهای آلمان شاهد تظاهرات خیابانی اعتصابیون و پشتیبانان آنها نیز بودند. در روزهای آخر هفته، هزاران تن در برابر دروازه براندنبورگ برلین به پشتیبانی از خواست سندیکاها دست به تظاهرات زدند.

کارفرمایان آلمانی آرزو می‌کنند که اتحادیه سراسری DGB در هفته‌های آینده همه اعضای خود را به شرکت در اعتصاب بزرگتر دعوت نکند، زیرا در این صورت شش میلیون عضو این اتحادیه همه خدمات عمومی، از جمله خدمات بهداشتی و درمانی را مختل خواهند کرد و زیان اقتصادی بسیار سنگین تری به بار خواهند آورد.

در صورت عدم موفقیت اعتصاب فعلی، احتمال اعتصاب بزرگتر زیاد است.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : سرمایه‌گذاران اکنون مشتاقانه منتظر داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز